Sådan har prisbelønnet specialskole succes med fodbold

Sct. Jacobi specialskole har fået DBU’s ’En del af noget større’-pris for at sætte fodbold på skoleskemaet. Med bolden træner børnene nemlig meget mere end målspark og driblinger. Især holdånden smitter af langt uden for banen, fortæller pædagog Maria Hille.
FC Jacobi er specialskolen Sct Jacobis fodboldhold, hvor børnene træner på tværs af køn, alder og diagnoser.
FC Jacobi er specialskolen Sct Jacobis fodboldhold, hvor børnene spiller fodbold sammen på tværs af køn, alder og diagnoser. Billedet er fra en fodboldtur med holdet i foråret 2024.

Et frirum fra skolens mange krav. Og et pusterum for børn, der ofte er udfordret af deres diagnoser og særlige udfordringer. Sådan beskriver pædagog Maria Hille faget fodbold på Sct. Jacobi Specialskole.

Initiativet med fodbold på skoleskemaet startede for to år siden som et såkaldt Velfærdsalliance-projekt i samarbejde med Varde Kommune og Dansk Boldspil-Union (DBU). Og i foråret fik skolen DBU’s ’En del af noget større’-pris for de bogstaveligt talt banebrydende resultater.

Prisen gives blandt andet for at bruge fodbold til at skabe sammenhold på nye måder, der også bidrager til samfundet udenfor skolen. 

Og med fodbolden vil Sct. Jacobi Specialskole blandt andet give børnene en forsmag på at være en del af et fodboldhold og foreningslivet. 

"Vores børn mister ofte forbindelsen til deres lokalmiljø, fordi de går i skole langt væk. Men mange er nu begyndt at spille fodbold i en lokal klub. Og nogle af de børn, som klubberne før havde svært ved at rumme, er kommet tilbage til klubben. Det er vi da stolte af,” siger skolepædagog Maria Hille.

Vi dyrker fodbold, men vi vinder med vores pædagogik.

Maria Hille, skolepædagog.

Øver meget mere end målspark

Fodbolden i skoletiden er for alle de børn, der har interesse i det. Mellem 50 og 60 af skolens omkring 300 elever deltager og træner fodbold i to timer en fast formiddag hver uge.

Fire af skolens lærere og pædagoger varetager fodboldtimerne, som tirsdag er for børn med generelle indlæringsvanskeligheder og torsdag er for børn med specifikke vanskeligheder. Ellers er børnene sammen på tværs af diagnoser, køn og klassetrin fra 2. til og med 10. klasse, og Maria Hille oplever, at kendskabet til hinanden smitter positivt af på skoledagen længe efter, at fodbolden er fløjtet af.

Maria Hille er skolepædagog på Sct. Jacobi Specialskole, der har stor succes med at sætte fodbold på skoleskemaet.
”At børnene kan se, at vi også bærer FC Jacobi holdtrøjen styrker vores relation og sammenhold. På trøjen ses Sct. Jacobi specialskoles logo med drengen Max. Men på fodboldtrøjen har han fået en fodbold under armen," siger Maria Hille, der er en af skolens fire fodboldtrænere.

”Børnene får meget mere end træning i at skyde på mål og lave driblinger, når de går på banen sammen. Det kræver samarbejde at få bolden frem mod modstanderens mål, og vi gør meget ud af at styrke holdånden. Alle kan være med, og det sammenhold, børnene får, tager de med sig i skole resten af ugen," fortæller Marie Hille, der ofte ser. hvordan de store bliver mere omsorgsfulde og empatiske overfor de små, som de har lært at kende til fodbold. 

"Og de små ser op til de store, som de synes er seje på banen, og de begynder at kopiere deres adfærd generelt. Det er guld værd,” siger pædagogen.

Guide: 5 stærke råd fra fodboldpædagogen

Få skolepædagog Maria Hilles bedste råd til, hvordan I også kan kickstarte fodbold i skolen, i frikvarteret eller på legepladsen hos jer.  

1) Bare gør det! 

Tænk ikke på praktiske forhindringer såsom: Vi har ingen boldbane, og hvordan får vi det passet ind i skole- eller institutionsdagen. Tag en bold under armen, og begynd med at implementere fodbold som en udendørsleg eller i et frikvarter, og byg det stille op derfra, når I mærker, om børnene har interesse i det. Fodbold kræver ikke meget mere end en fodbold at sparke til og kan spilles på mange underlag.

2) Sørg for, at børnene ikke selv skal skaffe udstyr

Søg eventuelt fonde, hvis I vil skabe et fodboldhold med ugentlig træning, så det ikke er manglende benskinner, der forhindrer nogle børn i at være med. På Sct. Jacobi specialskole har vi alt udstyr til både banen og spillerne til rådighed. Man må gerne komme i sit eget, men man skal intet mangle. Vi har fået specialdesignet en Sct. Jacobi F.C. holdtrøje, og uniformerne udligner sociale skel og gør, at alle føler sig som en del af holdet. Vi voksne bærer også trøjerne. Det styrker relationen.

3) Opsøg grundviden om fodbold, men brug din pædagogik

Det vigtigste for at komme i gang er lysten til at lege og spille fodbold med børnene, og du behøver ikke selv være nogen hverken Pernille Harder eller Cristiano Ronaldo for at stå for træningen. Men læs op på spillet, reglerne og gode øvelser. Hav både kvinder og mænd i trænertruppen, så børnene ser, at fodbold er for alle køn, aldre og niveauer. Dine vigtigste kompetencer på banen er de pædagogiske, som handler om at styrke samspillet, opbygge fællesskaber, skabe holdånd og dyrke relationerne mellem børnene og til børnene. Bolden er bare et fælles tredje.

4) Beløn den gode adfærd

Hvis I bruger belønninger såsom at kåre kampens eller ugens spiller, så tæl ikke målscoren, men hellere antal high fives til kammeraterne. Vi har fået to trøjer fra Esbjerg Fodboldklub (EFB), og når man bliver ugens spiller på holdet, får man lov til at spille i den til næste træning. Det, der tæller, er ikke mål, men at man har vist god adfærd, fair play og sportsånd. Og at man har talt pænt, været en god ven og bidraget til at alle har haft det sjovt sammen.

5) Husk legen, og fløjt for skift

Dyrk de gode boldlege med fokus på at have det sjovt og skabe sammenhold. Især hvis børnene er udfordret på deres evner til at omstille sig, kan fløjten bruges til at markere skift i øvelserne. I træningen er det også godt med få, genkendelige elementer, som børnene er trygge ved og kan glæde sig til. På Sct. Jacobi Specialskole spiller vi altid fodboldrundbold til at starte med, laver så forskellige øvelser i små grupper, og slutter af med nogle korte kampe.

Vinder med rummelighed og relationer

Mange af børnene fra specialskolen har diagnoser som ADHD, Tourette, autisme og Aspergers, der på forskellige måder giver dem vanskeligheder ved at indgå i sociale sammenhænge og se ud over egne behov. Ofte har børnene problemer med adfærdsregulering og arousal-niveauet, men til fodbold er konfliktniveaet generelt lavere end ellers i skolen, oplever Maria Hille.

To fodboldpiger fra Sct Jacobi Specialskole i henholdsvis FC Jacobis og Esbjerg Fodboldklubs holdtrøjer.
Har man været en god kammerat og udvist stærk holdånd, kan man blive ugens spiller. Som gevinst får man til næste træning lov til at spille i den blåstribede trøje fra Esbjerg Fodboldklub (EFB).

”Vi er heldige med, at vi er fire voksne herovre til 20-25 børn, så vi hele tiden kan adfærdsregulere og tage tingene i opløbet. Og vi kender børnene enormt godt, fordi de kommer fra små klasser, hvor nogle af os arbejder meget tæt med dem i skolen,” siger Maria Hille og fremhæver, at ikke mindst pædagogiske kompetencer har gode vilkår på fodboldbanen.

”Det er de samme kompetencer, vi bruger her med børnene, som i skolen, men her er vi og børnene underlagt nogle friere rammer, end skoledagen typisk giver. Især arbejder vi med rummelighed og med relationerne både i vores eget forhold til børnene og børnene imellem. Vi dyrker fodbold, men vi vinder med vores pædagogik,” siger Maria Hille.

Giver udfordrede børn et positivt syn på livet

At pædagogikken sejrer blev tydeligt, da Sct. Jacobis fodboldhold ’FC Jacobi’ sidste år deltog i en stor udenbys fodboldturnering. Skolen ankom med to femmandshold og to ottemandshold, og et hold ellers ret dygtige både yngre og ældre fodbolddrenge kom til at spille mod nogle kæmpestore 18-årige drenge fra en anden institution.

”Vi fik lammetæv hele vejen igennem turneringen, fordi vi var kommet i en forkert pulje. Men i bussen hjem talte børnene kun om den tunnel, det mål eller den tackling, som holdet alligevel var lykkedes med. Der var ingen sure miner over, at vi havde fået tæv, men bare en følelse af, at vi havde haft en fed dag, hvor vi havde været på tur og kørt med bus,” siger Maria Hille, der den dag talte med kollegerne om, at børnenes måde at tackle nederlaget på viser det positive syn på livet, de får med sig fra de mange sjove fodboldoplevelser.

”At holde fokus på det positive og føle sig som en del af et fællesskab er jo reelt det, vi træner. Fodbolden er bare en faktor og et fælles tredje, vi dyrker. Og at se børn, der er så udfordrede på bare at være dem selv, kunne fokusere på, at det havde været en sjov dag væk fra skolen, hvor de fik noget særligt sammen, det rører mig helt ned i maven,” siger hun.

Sct. Jacobi Specialskole har fodbold på skoleskemaet to formiddage om ugen. Sammenholdet på banen smitter af på resten af skoledagen, fortæller skolepædagog Maria Hille.
Holdånden fra fodboldtræningen smitter positivt af på resten af skoledagen, fortæller skolepædagog Maria Hille.

Foregangsprojekt med fremtidsplaner

  • Sct. Jacobi Specialskole i Varde Kommune og skolens fodboldhold FC Jacobi fik i foråret 2024 ’En del af noget større’-prisen, som DBU i år uddelte for 10. år i træk.
  • Skolen får prisen for med fodbold som omdrejningspunkt at gøre en forskel både inden for og udenfor kridtstregerne. Konkret har Sct. Jacobi specialskole som et såkaldt ’Velfærdsallianceprojekt’ med Varde Kommune og DBU to gange om ugen i to timer sat fodbold på skoleskemaet for børn med interesse for det. Projektet startede op for to år siden, og holdet F.C. Jacobi tæller nu 50 fodboldglade børn.
  • Med prisen fulgte 25.000 kroner, hvoraf nogle allerede er blevet brugt på udstyr som benskinner, fartmålere, bøjler til at øve tunnel og nogle store lagener med huller i. De kan sættes på målene, så børnene kan øve sig i målskud. Derudover er nogle af pengene sat til side til sociale arrangementer for fodboldholdet og ture ud af huset til for eksempel en fodboldkamp på Esbjerg stadion eller en større turnering for holdet.
  • Projektet har lagt kimen til endnu større fodbolddrømme på Sct. Jacobi specialskole, som gerne vil have flere børn med på holdet. Når nye børn begynder på skolen får de altid tilbudt at være med til fodbold som en del af indkøringen. I fremtiden håber skolen på at kunne tilbyde en særlig bevægelseslinje, hvor fysisk aktivitet er i højsædet, og dermed blive den første specialskole, som gør dette. Der er også tanker om en årlig fodboldskole nogle dage i sommerferien på linje med DBU’s ditto i sportsklubberne.

Læs om DBU’s velfærdsalliancer.

Læs mere om årets vinder af ’En del af noget større prisen’.

Læs om Sct. Jacobi Specialskole.

Læs også Børn&Unge nr 5/2024

Børn&Unge forside 5/2024

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.