Sommerlytning til dig: Sådan lyder ny viden om pædagogik

Her får du fem anbefalinger til sommerlytningen fra Børn&Unge Podcast, din kilde til viden om pædagogik i teori og praksis.
Mand lytter til podcast
Måske giver sommeren mulighed for at fordybe sig i en af Børn&Unge Podcasts mange episoder?

For mange er sommeren tid til afslapning og fordybelse. Det er nu, du kan dykke ned i en god bog eller måske lytte til en podcast, der kan give dig ny viden og anderledes perspektiver 

Børn&Unge giver dig her et bud på fem gode lyttestunder til din ferietid:

 

Skru tempoet ned. Helt ned

Hvordan lyder langsom pædagogik? Det kan være svært at indfange lyden af ro, langsommelighed og fordybelse.

Det er dog, hvad Børn&Unge Podcast prøver at gøre i denne episode, hvor vi taler med den britiske forsker Alison Clark og besøger Børnehuset Tinsoldaten for at få svar på, hvad tid betyder for pædagogik, og hvordan man lykkes med at sætte tempoet ned.

Lyt til pædagogerne. Ikke til sprogtesten

Der er andre veje til at styrke børns sproglige kompetencer end at måle dem gennem nationale screeninger. Man skulle hellere styrke pædagogernes mulighed for at følge børns sproglige udvikling og gribe ind, hvis det går den forkerte vej.

Det mener Laila Kjærbæk, en af forskerne bag en undersøgelse, der kortlægger baggrunden for, at vi i Danmark siden 2007 har haft nationale sprogscreeninger.

Undersøgelsen viser, at vi på to særlige områder skiller os markant ud fra de lande, vi normalt sammenligner os med.

Er piktogrammer og time-timere for alle?

”Ingen børn tager skade af tydelighed og struktur,” lyder svaret fra kollegerne, når Tina spørger, hvorfor de i børnehaven bruger specialpædagogiske redskaber til børn på normalområdet.

Men passer det? Eller kan struktur og faste rammer blive for meget af det gode, fordi børnene så ikke lærer at håndtere en kompleks og uforudsigelig hverdag?

Det diskuterer panelet i denne udgave af podcastserien Dilemma om etikken i pædagogikken.

Stereotype kønsopfattelser lever i børnehaven

Vilde drenge og stille piger. Superhelte og prinsesser. Biler og dukkekroge.

Stereotype kønsforståelser eksisterer i høj grad i børnehaver, viser forskning, og kønsopfattelserne bygger på tre væsentlige faktorer.

Men forskningen peger også på, at pædagoger kan gøre en stor forskel for mangfoldigheden. Spørgsmålet er så, om det er rimeligt, at pædagoger skal tage ansvar for ligestilling mellem køn i samfundet.

Børn er også omsorgspersoner

En god og tryg start i vuggestuen har stor betydning for barn, forældre og pædagoger.

Nu viser forskning, at der er en ressource til rådighed, som kan hjælpe til den gode vuggestuestart. Og det er en ressource, der bogstaveligt talt er lige ved hånden og helt oplagt at bruge.

Hør om forskningen i dette interview med Erik Hygum og Susanne Klit Sørensen fra VIA University College.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.