Ny FN-dag sætter spot på børns livsvigtige leg
Et barn, der leger, er et barn i trivsel. Og det er først og fremmest gennem leg, at børn udvikler sig motorisk, sprogligt og socialt.
Det er velkendte sandheder for pædagoger, der hver dag arbejder med at få alle børn med i legen og at etablere udviklende, inkluderende og lærerige legemiljøer i daginstitutioner, SFO’er og klubber.
Derfor vækker det glæde i BUPL, at FN nu er med til at markere legens enorme betydning i pædagogers arbejde og for børns udvikling med en ny ’International Dag for Leg’ den 11. juni 2024.
”Legen er livsvigtig for børn. Derfor er Legens Dag en påmindelse om, at vi som voksne og fagprofessionelle skal tage den dybt alvorligt. Det er i legen, børnene bliver til, og legen har en værdi i sig selv. Men vi ved, at legen blandt andet giver adgang til at udvikle fantasi, kreativitet, sprog, motorik, sociale kompetencer og tiltro til egne evner,” lyder det fra BUPL-formand Elisa Rimpler.
Som pædagoger er én af vores vigtigste opgaver at stå vagt om legen.
Elisa Rimpler, BUPL-formand
Børn har brug for at lege hver dag
Den nye Internationale legedag blev vedtaget af FN’s Generalforsamling i marts i år på opfordring fra medlemsstater og en lang række civilsamfundsorganisationer, virksomheder, fonde og andre interessenter. Dagen skal fejres hvert år den 11. juni og altså for første gang i år.
Elisa Rimpler er først og fremmest glad for det særlige fokus i en tid, hvor pædagoger også oplever, og undersøgelser dokumenterer, at legen er under pres.
En omfattende undersøgelse af danske børns legekultur fra 2023 viser, at børns leg, hverken er lige så fantasifuld, fri eller fysisk, som den var engang. Og der er blevet mindre tid til leg i børns fritid: Blandt andet er antallet af børn ved skolestart, der ifølge forældrene leger dagligt i deres fritid, faldet fra 84 procent i årene før skolestart til 59 procent ved skolestart. Når børnene er 10-12 år, leger kun 37 procent dagligt i fritiden og for de 13-15-årige er tallet nede på 21 procent.
”Børn holder op med at lege tidligere og tidligere. Det skal vi tage dybt alvorligt og som pædagoger er én af vores vigtigste opgaver at stå vagt om legen. Børn har både brug for og ret til at lege hver dag,” siger Elisa Rimpler.
Udforsk børns leg
I BUPL's forskningsunivers finder du artikler og rapporter med ny viden om forskning i børns leg. Få også inspiration til, hvordan du som pædagog kan fremme legen for det enkelte barn og skabe inkluderende og udviklende legemiljøer for alle børn.