Sådan taler du med børn om frygt for krig og kriser
![Børn hører om og påvirkes af deres voksnes bekymring for krig og kriser.](/sites/default/files/styles/4_3_tablet_above_fold/public/2024-06/Barn_Bekymret_1200x900.jpg?h=6eb229a4&itok=c-PU6Y_8)
Selv små børn kan have hørt, at danskerne nu skal have vand og mad i hjemmet til tre dage, så de kan klare sig, hvis Danmark bliver ramt af et cyberangreb. Det anbefaler Beredskabsstyrelsen, fordi truslen fra Rusland er forværret.
”Vi kan være ret sikre på, at børn i skolealderen har hørt om udmeldingen. Lidt større børn er på de sociale medier og kan have set influencer-videoer om atomkrig på TikTok. Ellers har mange familier tv og radio kørende døgnet rundt uden at tænke på de ører, der hører med. Selv børn i førskolealderen kan have opsnappet ordet krig,” siger Anne Mette Friis.
Hun har været national chef i UNICEF Danmark og er nu projektleder i Bryd Tavsheden, som hjælper børn og unge med at tale om vold. Desuden sidder hun i hovedbestyrelsen i Red Barnet.
Ifølge FN’s børnekonvention har børn ret til både at blive informeret og til at blive beskyttet.
”Det er i det spændingsfelt, pædagoger skal agere. Større børn taler med hinanden, så når én har hørt noget, ved de fleste det. Derfor gælder det om at få det stoppet, hvis et barn siger, at der kommer krig i Danmark,” siger Anne Mette Friis, som også rådgiver om at blive bedre til at lytte til børn og unge.
Fortæl konkret, hvad der er på spil. Børn har brug for korte, klare svar.
Anne Mette Friis, projektleder i Bryd Tavsheden.
Vi kan ikke give børnene en garanti
Pædagoger går til opgaven ved at tale ind i det, børnene har hørt.
”Derefter kan pædagogen fortælle, at der ikke er tegn på, at der kommer krig i Danmark, men at vores vandforsyning måske kan blive ødelagt. Derfor skal vi have vand til tre dage. Fortæl konkret, hvad der er på spil. Børn har brug for korte, klare svar,” siger Anne Mette Friis.
Hun var med til at lancere udtrykket ’Tal med dit barn’ under tsunamien, som i 2004 dræbte over 225.000 mennesker i Thailand og andre asiatiske lande. Der er dog en forskel fra dengang til nu.
”For 20 år siden kunne vi sige til børnene, at de ikke skulle være bekymrede, for vi vil aldrig få en tsunami i Danmark. Vi kan ikke på samme måde garantere, at der ikke kommer krig, men det er vigtigt, at vi ikke laver katastrofescenarier. Vi skal skåne børn, så længe vi kan. De skal blive klogere på verden i små portioner, så de ikke bliver bange og bekymrede,” siger Anne Mette Friis.
Lige som en førstehjælpskasse
BUPL opfordrer på sin Facebookside pædagoger til at byde ind med, hvordan de taler med børn og unge om, at danskerne skal samle forråd til tre dage. En pædagog sammenligner situationen med en førstehjælpskasse.
”Vi kommer sjældent til skade, men når vi gør, er det rart, at vi kan handle hurtigt,” skriver han.
Det er et fint billede, mener Anne Mette Friis. Det kræver dog, at børnene ved, hvad en førstehjælpskasse er.
”Det er vigtigt at tage udgangspunkt i børnenes alder og modenhed. Det ved pædagoger selvfølgelig godt. Større børn kender til hacking, så med dem kan man tale om, at myndighederne er bange for, at vores vand- og elforsyning og også internettet bliver hacket. Til mindre børn kan man sige, at det er godt at have vand at drikke, hvis der sker noget med vores vandhaner,” siger hun.