Klar udmelding: Kommuner skal gøre fuldtid lettere for pædagoger

Pædagoger har fået ret til fuldtidsjob, men hvis flere pædagoger skal op i tid, er kommunerne nødt til at gøre det attraktivt for dem, understreger Kommunernes Landsforening. Langt flere kommuner skal ind i kampen, mener BUPL.
Glade børn
Bedre tid til planlægning og evaluering af det pædagogiske arbejde med børnene er blandt de ting, som kan gøre det mere attraktivt for daginstitutionspædagoger at gå op i tid, viser BUPL's seneste vilkårsundersøgelse.

Et af kommunernes væsentligste midler i kampen mod den voksende pædagogmangel er at få flere pædagoger op på fuldtid.

Og trepartsaftalen fra efteråret 2023 giver netop kommunalt ansatte daginstitutionspædagoger på deltid ret til fuldtidsjob i deres kommune.

Arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl fra Aalborg Universitet tvivler dog på, at retten til fuldtid i sig selv får stor effekt, fortæller han til Børn&Unge.

Formanden for KL’s Løn- og Personaleudvalg, Michael Ziegler (K) understreger da også, at det kræver mere end bare ’ret’ til fuldtid at gøre op med det, han kalder en ’indgroet kultur for deltidsansættelse’ på det kommunale arbejdsmarked.

Kommuner skal gøre fuldtid attraktivt for pædagoger

Retten til at komme på fuldtid gælder kun, hvis man anmoder om det i 2024, 2027 eller 2030. Det er der en særlig årsag til, understreger Michael Ziegler, som til daglig er borgmester i Høje-Taastrup Kommune.

”Når det er aftalt, at man kan anmode om at komme på fuldtid med et vist mellemrum, er det for at sikre, at man på de kommunale arbejdspladser samtidig kan arbejde med at gøre det både muligt og attraktivt at komme på fuldtid – netop så det tilbud, der gives, kan være attraktivt,” siger han.

Det kræver, at der sideløbende med tilbuddet om fuldtid arbejdes med blandt andet arbejdstilrettelæggelse, vagtplaner og opgaveløsningen, så fuldtidsstillinger kan blive muligt.

”Det er vi i fuld gang med, blandt andet sammen med de faglige organisationer i indsatsen ’En Fremtid med Fuldtid’, hvor vi netop arbejder med de barrierer, der er, for at flere kan komme på fuldtid,” siger Michael Ziegler.

Læs også: Pædagoger er i mindretal i et stigende antal kommuner

Fuldtidsindsats får ros – men kun få kommuner er i gang

Det er ikke kun Kommunernes Landsforening, der fremhæver ’En Fremtid med Fuldtid’ som en effektiv vej til på sigt at få flere pædagoger op i tid. Det samme gør arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl:

”Det er et rigtig godt eksempel på en fremgangsmetode, der ser ud til at virke. Her laver man helt lokale løsninger, hvor ledere og medarbejdere i fællesskab finder ud af, hvad der fungerer,” siger han.

I øjeblikket er det dog kun 28 ud af landets 98 kommuner, som deltager i ’En Fremtid med Fuldtid’ på børneområdet, og i langt de fleste af kommunerne medvirker kun et lille antal daginstitutioner.

Og står det til BUPL-formand Elisa Rimpler, bør kommunerne skrue op for fuldtidsindsatserne.

”Hver enkelt kommune har ansvar for at løse opgaven. Og det er en oplagt opgave for det lokale partssamarbejde - altså kommunens MED-udvalg. Og jeg har store forventninger til, at forvaltningerne netop hjælper og understøtter lederne, så de har en reel chance for at løse opgaven - både praktisk og økonomisk,” siger hun.

Nye tal: Disse ting kan få  flere pædagoger op i tid

Elisa Rimpler glæder sig over, at KL sender en klar opfordring til kommunerne om at gøre en aktiv indsats for at skabe en fuldtidskultur.

”Grundlæggende handler det om, at det skal være attraktivt at gå op i tid. Vi har selvfølgelig spurgt pædagogerne, hvad der skal til, og kodeordene er ordentlige vilkår, faglighed og indflydelse,” siger Elisa Rimpler.

Hvis kommunerne vil have flere pædagoger op i tid, skal der afsættes tid til planlægning, refleksion og evaluering, og pædagogerne skal have mere indflydelse på tilrettelæggelse af egen arbejdstid, påpeger BUPL-formanden.

Læs også: Deltidsansatte pædagoger løfter sløret: Sådan får I os op i tid

Og så er det helt afgørende, at lederne får frihed til i samarbejde med tillidsrepræsentanterne og pædagogerne at finde de gode løsninger lokalt, som det eksempelvis sker i 'Fremtid Med Fuldtid.'

”Jeg er sikker på, at mange pædagoger gerne vil op i tid, hvis de har et arbejdsmiljø, der gør, at de kan holde til det, og hvis tiden bliver brugt til at styrke fagligheden, så de kan gøre en endnu større forskel for børn og unge,” siger Elisa Rimpler.

Sådan anmoder du om fuldtid

Pædagoger, som er fastansat på deltid i kommunale daginstitutioner, kan i 2024, 2027 og 2030 anmode deres leder om at komme på fuldtid. I så fald skal kommunen senest seks måneder efter anmodningen give tilbud om fuldtid. BUPL anbefaler, at man orienterer sin tillidsrepræsentant om anmodningen.

Retten til fuldtid, som er en del af trepartsaftalen fra efteråret 2023, indeholder dog ikke en garanti for fuldtid på den nuværende arbejdsplads.

Kommunerne må gerne imødekomme anmodningen med tilbud om en fuldtidsstilling i en anden institution i kommunen eller ved at tilbyde timer på en anden arbejdsplads som supplement til pædagogens nuværende deltidsstilling.

KL oplyser, at der ikke er fastsat centrale retningslinjer for, hvordan pædagogerne ansøger om fuldtid. Disse retningslinjer skal fastlægges lokalt i de enkelte kommuner.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.