Guide: Sådan styrer du sikkert gennem en shitstorm 

Alle kan blive ramt af en shitstorm, og de sker nogle gange om året for en pædagogfaglig leder. Det handler om at være forberedt og om at gøre det rigtige, når stormen raser.
shitstorm og krisehåndtering

De kan være svære at forudsige, men med jævne mellemrum bliver pædagogiske arbejdspladser ramt af små eller store shitstorme, som buldrer løs i medierne, ikke mindst på de sociale medier.

Nogle skyldes fejl, mens andre bunder i, at ledere og pædagoger træffer valg, som nogle – ofte forældrene – er dybt uenige i.

Fortæller forældrene om det på sociale medier, kan en uenighed på få dage vokse sig til en sag, der bliver diskuteret i det meste af landet. 

”Som leder af en institution skal man ikke gå rundt og være bange for at blive ramt af en shitstorm. Men man skal være opmærksom på, hvad det er for en tid, vi lever i. Den politiske korrekthed, og hvordan beslutninger kan opfattes af andre, skal tænkes ind,” siger William Atak.

I sit kommunikationsfirma hjælper han virksomheder med at håndtere kriser, og han er også den, der rydder op på nettet efter krisen, i det artikler og tv-indslag længe efter, at selve debatten er forstummet, stadig kan true med at poppe op og være til skade.

I guiden her kan du læse om stormes fire faser, og om hvordan I kan håndtere en shitstorm, hvis den rammer din arbejdsplads.

shitstorm ledelse paraply krisehåndtering

Stormens fire faser

Som udgangspunkt er to shitstorme ikke ens, fortæller kommunikationsrådgiver William Atak. De kan dog som udgangspunkt opdeles i disse fire faser:

Før 

Vi befinder os i hverdagen, hvor der ikke lurer en shitstorm lige om hjørnet. Her skal man som ledelse forberede både sig selv og institutionens samarbejdspartnere på, at det kan ske. Det er vigtigt, at personalet er forberedt, fordi den rigtige reaktion ofte kan slukke den lille ildebrand, før den vokser sig stor. En forkert reaktion kan have den stik modsatte effekt.

Op til

Tiden, fra man opdager, at en shitstorm kan være på vej, til den for alvor begynder at rulle, kan være meget kort. Det kan dreje sig om timer eller måske en enkelt dag. Her skal lederen udnytte tiden til at træde i karakter og involvere de relevante personer. 

Under

Når shitstormen rammer, skal den være lederens højeste prioritet. Stormene er sjældent ens, så man kan ikke give en præcis opskrift på, hvordan man skal reagere. I nogle tilfælde giver det mening at kontakte personen, der for eksempel har indledt en debat på Facebook. I andre tilfælde kan det være smart at udtale sig eller kommentere opslaget. Det er altid en god idé at analysere situationen sammen med samarbejdspartnere, inden du reagerer. Vær opmærksom på, at når debatten foregår på nettet, er du med dit svar selv med til at skabe flere artikler, der kommer højere op, når man søger på Google – også selvom svaret er fornuftigt.

Efter

Selvom en shitstorm er klinget af, venter der ofte et oprydningsarbejde på nettet. De negative artikler ligger stadig derude. Man kan selv bidrage til at holde de negative artikler væk fra toppen af Googles søgeresultater ved at have en aktiv og styrket digital tilstedeværelse – for eksempel ved at være aktiv på sociale medier. De negative artikler vil dog stadig ikke være så lette at fjerne, og det kan være nødvendigt med professionel hjælp til at fjerne dem og sikre, at de ikke hele tiden dukker op.

shitstorm krisehåndtering styring ledelse

Det kan du gøre, når stormen rammer dig

1. Få overblik

Ryd kalenderen og skab det nødvendige overblik.

2. Medieovervågning

Hold øje med medierne, så du straks fanger alle omtalerne. Det kan forvaltningens kommunikationseksperter hjælpe dig med.

3. Brug specialisterne

Du kan ikke klare alt selv, så søg hjælp hos kommunikationseksperterne i forvaltningen. Det kan også være nødvendigt med hjælp fra eksterne eksperter til at håndtere netop shitstorme.

4. Strategi

Definer strategien, og hold dig til den. Hav altid fokus på de mennesker, der er påvirket af sagen.

5. Intern kommunikation

Træd i karakter, og sørg for at berolige fra top til bund. Samarbejdspartnere og forældre hører også ind under den interne kommunikation.

6. Ekstern kommunikation

Sæt ord på den strategi, du har defineret sammen med dine samarbejdspartnere. Kommuniker klart og tydeligt, at du og institutionen arbejder på at være en del af løsningen.

7. Medier og presse

Det er ikke et krav, at man skal deltage i enhver debat på fx sociale medier, eller at man skal svare på alle henvendelser fra pressen. Vurdér, hvad der er bedst.

8. Tag styring

Skab tillid med klare og fyldestgørende budskaber.

9. Ryd op

En shitstorm efterlader digitale spor, som kan skade dit og institutionens omdømme på sigt. Sæt straks gang i initiativer til at håndtere den uønskede omtale på nettet. Få det fjernet eller begravet, eller sørg for, at der står så meget andet om institutionen, at de negative artikler kommer i bunden på Google.

Læs hele temaet om håndtering af shitstorme i Ledetråden nummer 3/2022.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.