Fra Bogense til Kina: Sådan genåbner vi i Danmark

Med onlineundervisning og undertekster har børnehaveleder Mette Hjorth hjulpet kinesiske pædagoger med gode råd til, hvordan man kan genåbne en daginstitution efter coronakrisen. Åbenhed og tillid er de danske nøgleord, fortæller hun.

Onlineundervisning er blevet enormt udbredt her under coronapandemiens hærgen. Men derfra og til at en dansk børnehaveleder kan hjælpe kinesiske daginstitutioner med gode råd til, hvordan de skal forholde sig under genåbningen af institutionerne, er der alligevel et stort skridt. Et skridt, som Mette Hjorth, leder af Børnehuset Skoven i Bogense, har taget.

»Daginstitutionerne var noget af det første, der åbnede i Danmark. I Kina har de været mere modvillige, fordi man var mere bekymret for følgerne,« fortæller Mette Hjorth.

Men hvordan kan man stå for onlineundervisning i Kina, når man er pæredansk og ikke kan kinesisk? Det er lidt kringlet, men Mette Hjorth er også medlem af bestyrelsen i Nordfyns højskole, der har et udbredt samarbejde med Kina, også takket være foreningen ’Learn for life’, der blandt andet står udveksling af pædagoger mellem Danmark og Kina.

I bestyrelsen er også Ann Guo Skov, dansk gift kineser, og hun kunne se, at kinesiske pædagoger kunne lære noget af den danske måde at håndtere genåbningen på. Og Ann Guo Skov kunne også stå for kontakten til et kinesisk onlineundervisningssite, Yijie, for blandt andet pædagoger. Og så kan hun dansk, så hun kunne tekste de danske forklaringer, så de kunne forstås på den anden side af jorden.

»Ann og jeg har arbejdet sammen i lang tid. Det er også hende, der er med på besøg, når kineserne har besøgt børnehaven, så vi kan også snakke fagligt sammen,« fortæller Mette Hjorth.

Dansk tillid

Så Ann Guo Skov strikkede en times undervisning sammen, hvor Mette Hjorth, skole- og dagtilbudschef Gitte Høj og formanden for Skovens bestyrelse, Linda Bro, delte ud af deres erfaringer.

De fortalte om statsministerens genåbning, om informationen til forældrene om, hvordan det ville blive grebet an, og om, hvordan man ville følge myndighedernes retningslinjer.

»De var meget interesserede i, hvordan vi havde grebet det an, at vi skulle gøre noget andet, end vi plejer. Jeg fortalte om, hvordan vi vaskede hænder med børnene, hvordan vil delte institutionen op i zoner - og så retter forældrene sig efter det. De har tillid til, at vi passer på deres børn. Det er med tillid, åbenhed og dialog,« siger Mette Hjorth.

Ligger det langt fra kinesisk tankegang?

»Nu har jeg selv været i Kina, hvor jeg har set nogle institutioner og holdt oplæg om dansk pædagogik. Det, vi altid hører, også når de er på besøg hos os, er: ’Hvad, hvis børnene kommer til skade? Hvad siger forældrene så?’ Men det gør børn jo indimellem, selv om vi passer på dem,« siger Mette Hjorth og forklarer, at kinesiske forældre godt kan blive meget sure, hvis de synes, pædagoger ikke passer ordentligt på deres barn og for eksempel sikrer, at deres barn ikke bliver slået.

»Der siger vi, at det er en del af det, at man skal lære at omgås andre mennesker. Vi skal lære børnene, hvordan de selv klarer en konflikt,« siger Mette Hjorth.

Klar til mere

Succesen med onlineundervisning har givet Mette Hjorth og Ann Guo Skov blod på tanden, og de har planer om at forsøge sig igen, dog ikke med mere om corona.

»Vi ved fra de besøg, vi har haft, at de er enormt interesserede i, hvordan vi opdrager børn til at være selvhjulpne. Så det vil være oplagt at lave en ny onlineundervisning på det. Vi kunne også lave en om, hvordan vi bruger naturen, hvordan børnene får lov at blive beskidte, når de er ude og lege. Der er så mange ting, som de ikke har i deres kultur, og slet ikke i deres institutionskultur,« siger Mette Hjorth.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.