Bliv klædt på til normkritik: Læs, se og lyt med her
I danske daginstitutioner, skoler, fritidsordninger og klubber er ligestilling, kønsidentitet og mangfoldighed på programmet hver dag. Her møder pædagoger børn, der ikke kan puttes i den klassiske drenge- eller pigekasse, og de udfordres af stadig mere flydende kønsidentiteter.
Børn&Unge giver her et overblik over vores aktuelle artikler, videoer og podcasts til inspiration for jer, der vil arbejde mere med normkritik, køn og seksualitet.
LÆS om normkritik i ARTIKLER fra Børn&Unge
I artiklen ’Vi møder mange unge med flydende kønsidentitet’ kan du læse om en ny undersøgelse, som viser, at 4 ud af 10 pædagoger møder børn, der ser sig selv som andet end dreng eller pige, og at mange pædagoger ikke føler sig fagligt rustet til at arbejde med den gruppe børn og unge. Artiklen er en del af et tema om kønsidentitet i Børn&Unge nr 3/2022, hvor du også kan blive klog på begreber som ciskønnet, akønnet og nonbinær. Og du møder klubpædagoger, der har skabt en særlig plads til LGBTQ+-unge i deres klub.
Guiden 'Sådan støtter du regnbue-unge', fortæller også, hvordan pædagoger kan hjælpe LGBTQ+-unge, der ofte bakser med deres kønsidentitet og andres syn på dem. Ifølge en undersøgelse er mistrivslen blandt LGBTQ+-unge tårnhøj, og mange mødes med skældsord, har tanker om selvmord og føler sig ensomme. Men pædagoger har kompetencerne til at støtte dem.
I ’Guide til normkitisk evaluering: Sådan kan I komme i gang’ giver forsker Marta Padovan-Özdemir sine perspektiver på, hvordan pædagoger også kan få øje på ulighed mellem kønnene og skæv fordeling af privilegier blandt børn og unge.
Men artiklen ’Pædagogers selvforståelse kan spænde ben for ligestilling’ viser, at de fleste danske dagtilbud stadig ikke arbejder eksplicit med ligestilling og mangfoldighed. Det fremgår af forskning fra 2020, og årsagen er paradoksalt nok, at mange pædagoger har en selvforståelse af allerede at være ligestillet, og derfor ikke synes, de behøver at have fokus på det. Men selvom pædagoger siger, de ikke ser kønnet, så er kønnet ofte med i måden, de både tiltaler og anerkender børnene på, viser forskningen. Læs også temaet i Børn&Unge nr 10/2020.
Alligevel er der succeshistorier, som den om pædagogerne i Ungehuset på Vesterbro Ungdomsgård, som har indført nultolerance over for nedsættende sprogbrug. Det arbejde fortæller afdelingsleder Cecilie Kim Nimb Williams om i en ny bog om normkritisk pædagogik. Læs artiklen 'Slut med at sige perker og svans: Her har de indført nultolerence'.
SE barnet før kønnet i VIDEO fra Børn&Unge
I daginstitutionen Martha Hjemmet bliver køn i den pædagogiske praksis tænkt ind i alt, hvad de gør. Men sådan er det langt fra alle steder, også selvom man tror, man gør det, viser forskningsprojektet bag videoen ’Ser du barnet før kønnet?’.
LYT til PODCAST om kønsidentitet og om børns seksualitet
I podcasten ’Rigtige mænd pusler også med perler’ kan du få din hverdagspraksis udfordret på nøglebegreber som køn, normkritik, ligestilling og mangfoldighed.
Børn&Unges podcast ’Mellem frygt og frisind: Synet på børns seksualitet er forandret’ fortæller om, hvordan vi de seneste 50 år er gået mod mindre frisind og mere omtanke i pædagogers tilgang til børns seksualitet og synet på børns nøgenhed. Det har forsker Else-Marie Buch Leander påvist ved blandt andet at bladre gamle numre af Børn&Unge igennem, og i podcasten fortæller hun, hvornår og hvorfor udviklingen er sket.