Pædagoger er særligt hårdt ramt: Sådan opdager du omsorgstræthed

Høje følelsesmæssige krav til pædagogers arbejde risikerer at blive til udmattende omsorgstræthed, hvis ingen griber ind, lyder det fra forsker Pernille Steen Pedersen og psykolog Rikke Høgsted. Læs om, hvorfor pædagoger får ondt i følelserne, og hvordan I spotter omsorgstræthed.
Illustration af kvinde, der falder i malstrøm

Børn, der er udsat for omsorgssvigt eller oplever splittelser i familien. Unge, der skader sig selv eller andre. Børn og unge udsat for mobning. Det er blot nogle af de voldsomme skæbner, som pædagoger ofte møder gennem deres arbejde, hvor de som en selvfølge skal forholde sig til andres følelser og vise omsorg. 

Jo større følelsesmæssig påvirkning man oplever på sin arbejdsplads, jo større er risikoen for, at kravet til den enkeltes evne til at håndtere følelserne bliver for stort. At behovet for medfølelse og omsorg udvikler sig til omsorgstræthed. 

Høje følelsesmæssige krav i arbejdet er et af de problemer, som Arbejdstilsynet slår ned på. Når tilsynet kommer ud på pædagogiske arbejdspladser for at tjekke det psykiske arbejdsmiljø, handler hvert femte problem om høje følelsesmæssige krav.

Det viser en opgørelse over Arbejdstilsynets reaktioner, som Børn&Unge har fået aktindsigt i.

Opdag omsorgstræthed: Du ser den især på to måder

1) Overinvolvering

Du begynder at se andre som ofre, som du skal redde. Du føler utilstrækkelighed eller desperation, hvis en samarbejdspartner ikke lever op til dine forventninger. Omvendt bliver du himmelhenrykt, hvis noget lykkes i dit arbejde. Du kommer til at føle dig mere som pårørende end som professionel. I yderste konsekvens kan du ikke adskille følelserne i dig selv og hos dem, du prøver at hjælpe.

2) Distancering

Du træder et skridt væk fra dem, du skal hjælpe. Det kan være i form af forråelse, hvor du begynder at tænke kynisk. Det kan også være igennem en meget mekanisk eller teoretisk fortolkning af, hvad reglerne siger, at du bør gøre. Du kan også finde på at undgå svære situationer eller samtaler eller måske henvise opgaverne til andre, så du får flyttet dem fra dig selv.

Kilde: Rikke Høgsted, psykolog

Pædagoger skal rumme alle andres følelser

Alle har følelserne med på job. Men pædagoger bliver i højere grad end andre følelsesmæssigt berørt af deres arbejde, viser de nationale undersøgelser ’Arbejdsmiljø og helbred’. 

De skal kunne rumme andres følelser og samtidig forholde sig til en lang række af børn, unge, forældre, pårørende, kolleger og samarbejdspartnere, som har en mening om deres arbejde. Det kan være en stor belastning, fortæller Lise Keller, psykolog i Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø, som netop har præsenteret et nyt materiale om følelser i arbejdet. 

Kan vække negative følelser som skyld

”Det er forskelligt, hvilke kompetencer og erfaringer vi har med os til at kunne rumme andres negative følelser. Hvis vi så ikke håndterer følelserne professionelt i situationen, måske mens andre kigger på, kan det vække andre negative følelser som skyld. Det er en af de store udfordringer for en faggruppe som pædagoger,” siger Lise Keller.

”Samtidig er der en stor plusside ved følelser i jobbet, for når arbejdet med mennesker lykkes, giver det mening og tilfredsstillelse for medarbejderen.” 

(...) hvis de igennem længere tid har måttet gå på kompromis med deres faglige stolthed, samtidig med at de ikke får anerkendelse, kan der opstå følelsesmæssige reaktioner som omsorgstræthed, skam eller udbrændthed."

Pernille Steen Pedersen, forsker på CBS.

Pædagoger er dygtigere end nogensinde

Den dimension af pædagogers arbejdsliv hæfter arbejdsmiljøforsker Pernille Steen Pedersen sig også ved. 

”Pædagoger er dygtigere end nogensinde og har så meget viden og faglighed at bidrage med. Jo stærkere faglighed, jo mere berigende er det også at gå på arbejde. Men det har også en pris,” siger Pernille Steen Pedersen, der er ph.d. og post.doc ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på CBS. 

Svært, hvis ikke betingelserne er tilstede

For den stærkere faglighed kommer sammen med højere krav, flere målinger og større synlighed. Hvis betingelserne for at levere et godt stykke arbejde ikke er til stede, eksempelvis på grund af dårlige normeringer, er det ifølge Pernille Steen Pedersen svært at være robust og ligeglad.

”Især for pædagoger er det et kendetegn, at hvis de igennem længere tid har måttet gå på kompromis med deres faglige stolthed, samtidig med at de ikke får anerkendelse, kan der opstå følelsesmæssige reaktioner som omsorgstræthed, skam eller udbrændthed,” siger hun.

Nogle vil reagere på ubalancen ved at give endnu mere af sig selv, selv om de godt ved, at der ikke er ’dækning for checken’ i det lange løb. Andre vil give mindre af sig selv i arbejdet."

Rikke Høgsted, psykolog.

Risikerer at miste vores professionelle ståsted

Omsorgstræthed kan vise sig på flere måder, fortæller Rikke Høgsted, der som psykolog har undervist pædagoger og ledere i at forebygge, at længere tids overbebyrdelse sætter sig på medarbejderens evne til medfølelse.

”Vi har som fagpersoner en vis kapacitet til at løfte høje følelsesmæssige krav som en del af vores kerneopgave. Når den er brugt op, risikerer vi at miste vores professionelle ståsted. Nogle vil reagere på ubalancen ved at give endnu mere af sig selv, selv om de godt ved, at der ikke er ’dækning for checken’ i det lange løb. Andre vil give mindre af sig selv i arbejdet,” siger hun. 

Kan veksle mellem overindlevering og afstand

Rikke Høgsted forklarer, at en pædagog kan veksle mellem de to reaktionsformer, så man eksempelvis overinvolverer sig i nogle børn på bekostning af andre børn eller forældre, som man kommer til at lægge afstand til. 

”Det er alt sammen et udtryk for, at man har mistet sin mentale balance,” siger Rikke Høgsted.

Læs også artiklen Guide: Sådan kan I forebygge omsorgstræthed

Fakta om omsorgstræthed

Børn&Unge bad Arbejdstilsynet om en oversigt over de besøg på pædagogiske arbejdspladser, der i 2020 førte til reaktioner på det psykiske arbejdsmiljø. 

’Reaktioner’ betyder, at tilsynet enten har truffet afgørelser eller vejledt arbejdspladsen om problemer. 

’Høje følelsesmæssige krav’ tegner sig for hver 5. reaktion, dvs. 66 reaktioner ud af i alt 306 reaktioner, viser oversigten.  

Pædagoger har i højere grad end mange andre faggrupper følelseslivet med på job, viser de nationale undersøgelser 'Arbejdsmiljø og helbred', der gennemføres af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Her spørgsmål og svar:

Hvor ofte bliver du følelsesmæssigt berørt af dit arbejde? Pædagoger svarer 3,2 på en skala fra 1 til 5 (gennemsnit for alle er 2,8) 

Hvor ofte skal du tage stilling til andres problemer i dit arbejde? Pædagoger svarer 3,4 på en skala fra 1 til 5 (gennemsnit for alle er 2,9). 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.