Guide: Sådan kan I forebygge omsorgstræthed
Pædagoger er en af de faggrupper, der oplever de største følelsesmæssige krav i jobbet. Og jo større følelsesmæssig påvirkning man oplever på sin arbejdsplads, jo større er risikoen for, at kravet til den enkeltes evne til at håndtere følelserne bliver for stort. At behovet for medfølelse og omsorg udvikler sig til omsorgstræthed. Læs, hvordan I kan forebygge problemet:
Tvivlen skal frem i lyset
Den enkelte pædagogs tvivl og usikkerhed skal håndteres gennem ledelse og stærke arbejdsfællesskaber, mener arbejdsmiljøforsker Pernille Steen Pedersen, der kommer med tre råd til, hvordan I kan forebygge omsorgstræthed:
- Stil jer selv til rådighed for hinanden: Hvis en kollega eksempelvis virker presset over en forælders kritiske spørgsmål, så tilbyd jeres hjælp, enten i situationen eller bagefter.
- Vær nysgerrige overfor hinanden: Spørg ind til, hvordan I bedst hjælper jeres kolleger i konkrete situationer, hvor I kan mærke, at de er pressede.
- Diskutér dilemmaer i fællesskab: Hav fx et fast punkt på personalemøder, som I kalder ’ugens/månedens dilemma’. Kom med input, og husk, at der hverken findes rigtige eller forkerte svar på dilemmaer. Første skridt er at forstå hinanden. Bagefter kan I sammen lede efter løsninger.
Sådan støtter I hinanden som gruppe
Kolleger kan bakke hinanden op på fire vigtige områder som værn mod omsorgstræthed, forklarer psykolog Rikke Høgsted, forfatter til ’Grundbog i belastningspsykologi’.
- Følelsesmæssig støtte: Spørg ind til, hvordan din kollega har det. Lyt og vær der for hinanden.
- Vidensstøtte: Viden er et fælleseje, som man skal dele med hinanden og dermed hjælpe hinanden fagligt.
- Feedback: En arbejdskultur med høj grad af psykologisk tryghed er kendetegnet ved, at I kan kvalitetssikre det pædagogiske arbejde ved at give hinanden feedback.
- Praktisk hjælp: Når I hjælper med at tage et barn op, tilbyder at skrive referat fra forældremødet i klubben eller går med på tur, aflaster I hinanden.
Vær opmærksom på følelserne
I et nyt materiale ’Viden om følelser på job’ sætter Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø, BFA, fokus på følelser i arbejdet og advarer bl.a. mod:
- Blaming: I stedet for at tage ansvar, bebrejder vi andre for problemer.
- Katastrofetænkning: Vi forventer det værste og ser bort fra det gode.
- Overgeneralisering: Vi laver regler ud fra enkeltstående tilfælde.
- Personliggørelse: Når vi søger årsager til problemer alene hos personen.
Materialet findes på hjemmesiden etsundtarbejdsliv.dk/følelser
Læs også artiklen Pædagoger er særligt hårdt ramt: Sådan opdager du omsorgstræthed.