Nye tal stiller skarpt på ufrivilligt skolefravær: Pædagogers vigtige arbejde er under pres

Ny landsdækkende stikprøve viser, at ufrivilligt skolefravær ofte skyldes sociale og psykologiske udfordringer. Skole- og fritidspædagoger har en nøglerolle, men deres indsatsmuligheder er under pres. Og der er brug for investeringer, understreger forskere.
I snit risikerer et barn i hver eneste 6. klasse at ryge ud af skolens fællesskab. Fritidspædagogerne kan give dem mod på skolen igen.
I gennemsnit risikerer ét barn i hver eneste 6. klasse ufrivilligt langvarigt skolefravær og at ryge ud af skolens fællesskaber. Men fritidspædagoger kan give børnene mod på skolen igen, siger forsker.

Der er reelle trivselsproblemer hos skolebørn landet over. Og hvis vi skal trivselskrisen til livs, er det afgørende at styrke skole- og fritidspædagogernes muligheder for at sætte tidligt ind mod mistrivsel.

Sådan lyder det fra forskere oven på en ny, landsdækkende stikprøve blandt skolelærere i 6. klasse.

Her svarer knap to ud af tre, at de har elever, der er i risiko for ufrivilligt skolefravær.

”Det er mange børn. Men jeg er ikke overrasket," lyder reaktionen fra børneforsker og ekstern lektor på Aarhus Universitet Christina Holm Poulsen, som forsker i mistrivsel og skolefravær.

Nye tal viser, at særligt ét problem går igen

Ufrivilligt skolefravær er de seneste år kommet tårnhøjt op på den politiske dagsorden.

Men de officielle fraværsstatistikker fra Børne- og undervisningsministeriet skelner ikke mellem fravær, som skyldes influenza, et brækket ben, ferie eller ufrivilligt skolefravær. 

Det gør den nye stikprøve til gengæld. Og rundspørgen indikerer, at der allerede i begyndelsen af skoleåret er betydelige problemer med ufrivilligt skolefravær:

Alene siden sommerferien har fem procent af eleverne haft fravær på grund af sociale og psykologiske udfordringer, viser stikprøven. I gennemsnit svarer det til én elev i hver eneste 6. klasse. 

Og flere af lærerne i rundspørgen nævner, at det bekymrende fravær bliver højere, som skoleåret skrider frem.

Den tendens understøtter Børne- og undervisningsministeriets statistikker. De tre seneste skoleår er det generelle fravær steget hen over skoleåret.

Det viser stikprøven

  • Knap to ud af tre lærere i 6. klasser har elever med bekymrende fravær (med årsag i sociale eller psykiske udfordringer) og/eller begyndende skolevægring i klassen.
  • Fem procent af eleverne har haft fravær på grund af psykiske eller sociale udfordringer siden skoleårets start.
  • Én procent af eleverne har slet ikke været i skole siden sommerferien.

Stikprøven er lavet af journalister fra Børn&Unge, Folkeskolen, Kommunen.dk og Kristeligt Dagblad. Journalisterne har interviewet lærere på 6. årgang på 51 skoler om omfanget af bekymrende fravær på grund af sociale eller psykologiske udfordringer blandt deres elever i dette skoleår.

Det kan være børn med diagnoser eller som er i udredning, børn i krise på grund af skilsmisse eller dødsfald i familien, men også børn med forældre, der har svært ved at stille krav, er blandt de problematikker, som lærerne peger på. 

Læs mere om stikprøven i faktaboksen nederst i artiklen.

Psykolog: Børnene er isolerede og ensomme og synes ikke, de er noget værd

For nogle børn bliver problemerne så massive, at de slet ikke kommer i skole. Det sker i følge stikprøven for én procent af børnene, som har været hjemme siden sommerferien.

Og det har alvorlige konsekvenser for børnene, fortæller Mikael Thastum, professor i psykologi ved Aarhus Universitet.

Han har stået i spidsen for projektet Back2School, der handlede om netop ufrivilligt fravær. I den forbindelse undersøgte forskerne elevernes trivsel, når de stod udenfor klassefællesskabet. 

“I forhold til angst og depression havde de det dårligere end gennemsnittet. De var ofte meget isolerede og ensomme. De havde mistet den sociale kontakt til kammeraterne. Børnene synes måske ikke, at de er noget værd, og tænker, at andre ikke interesserer sig for dem,” siger han.

Fokus på pædagogisk kerneindsats kan vende udviklingen

Ifølge Christina Holm Poulsen er nøglen til at vende udviklingen at lærere og pædagoger arbejder med at styrke børnenes deltagelse i fællesskaberne og deres relationer til andre børn.

Christina Holm Poulsen forsker i børns mistrivsel og skolefravær
Christina Holm Poulsen forsker i børns mistrivsel og ufrivilligt skolefravær.

”Det, der har været vigtigt for at vende en udvikling for barnet, har netop været, når det er lykkedes for lærere og pædagoger at forbinde børn med hinanden. Det er helt centralt for, at børn oplever at være en del af skolens fællesskaber, at de oplever, at de kan tage del i og bidrage til det, der foregår. Det gælder både i undervisningen, men også i de mere sociale aktiviteter i frikvartererne,” siger hun.

Kæmpe potentiale i SFO'er og klubber: Fritidspædagoger giver børnene mod på skolen igen

Ikke mindst i fritidsdelen i skolen er der et kæmpe potentiale for at arbejde med børns relationer og fællesskaber, fremhæver Christina Holm Poulsen.

En vigtig forudsætning for at skabe trivsel og stærke børnefællesskaber er, at børnene om eftermiddagen bliver mødt af fagligt kompetente pædagoger.

”For de børn, som virkelig kan opleve sig marginaliserede og uden for fællesskaberne i skolen, kan det at opleve, at man kan deltage og bidrage i klubben eller SFO'en få stor betydning ind i skoledelen. Fordi det betyder noget for et barns selvforståelse, og også for andre børns syn på barnet,” siger hun.

Brug for flere ressourcer til tidlig indsats

Ifølge seniorforsker Thyge Tegtmejer fra VIVE er mange skoler dog kommet under et større økonomisk pres igennem de seneste år. Det skyldes, at specialområdet lægger beslag på en stadig større del af den samlede pose penge til skolerne.

Dermed får almenområdet færre ressourcer og dårlige betingelser for, at lærere og pædagoger kan reagere tidligt, mens problemerne stadig er overskuelige. Thyge Tegtmejer kalder det et strukturelt problem, som ses i de fleste kommuner.

“Det er meget lettere at gribe ind, mens problemerne er i deres vorden, end når en elev helt har trukket sig helt fra skolekonteksten. Når først det sker, bliver opgaven langt mere kompleks og også mange gange dyrere,” siger han.

Netop de dårlige betingelser for at hjælpe børn med særlige behov ind i fællesskaberne blev understreget i BUPL's seneste vilkårsundersøgelse. Her svarede kun hver tredje skolepædagog, at de i høj grad havde tid til den opgave.

Forsker ærgrer sig: Politikere har afskaffet vigtig trivselspulje

Christina Holm Poulsen understreger, at arbejdet med at vende marginalisering til deltagelse kræver ressourcer. Derfor finder hun det ’enormt ærgerligt’, at 130 millioner kroner, der hvert år i siden 23 har været afsat på finansloven til sociale normeringer i fritidstilbud, bortfalder fra 1. januar 2026.

Læs også artiklen 'Stor ærgrelse: Succes-pulje på fritidsområdet forsvinder'

De sociale normeringer i fritidstilbud har ellers i tre år givet en række klubber og SFO’er i 52 kommuner mulighed for at ansætte ekstra personale for midlerne.

Det har ifølge pædagogerne styrket både børnenes trivsel og lyst til at gå i skole. Det viser en survey blandt pædagoger og ledere i de berørte institutioner, som BUPL gennemførte tidligere i år.

”Alle bemærker den positive forskel, børn, forældre og medarbejderne,” fortæller en af pædagogerne i undersøgelsen.

Sådan har vi gjort

Undersøgelsen er gennemført i september og oktober 2025 som en landsdækkende stikprøve på 6. årgang i folkeskolen. Journalister på tværs af fire medier (Børn&Unge, Kommunen.dk, Folkeskolen og Kristeligt Dagblad) har kontaktet 318 tilfældigt udvalgte folkeskoler i hele landet og interviewet lærere fra 6. årgang på 51 skoler.

Undersøgelsen skal ses som et aktuelt pejlemærke – ikke en statistisk repræsentativ opgørelse.

Journalisterne har samarbejdet om undersøgelsen med Gravercentret, Danmarks Center for Undersøgende Journalistik. Samarbejdet udspringer af Netværk for videnbaseret journalistik, der drives af DMJX (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) med økonomisk støtte fra Trygfonden, som også har støttet undersøgelsen, men ikke har haft indflydelse på/viden om undersøgelsen.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.