Kan du beskrive et barn med et par krydser i et skema?

Digitale vurderingsredskaber er blevet hverdag i landets institutioner. Men kan børns nuancer og kompleksitet indfanges i skemaer og standardmodeller? Det sætter vi fokus på i denne udgave af Børn&Unge Podcast i selskab med forsker Line Togsverd.
Illustration af barn i digitalt miljø
Hvad betyder det, at børn har en digital dobbeltgænger, og hvad indebærer det? Få svaret i denne podcast.

At indsamle data om børn og vurdere dem digitalt er blevet en integreret del af hverdagen i mange daginstitutioner. Men hvordan undgår du, at fokus på skemaer og målinger kommer til at overskygge pædagogikken?

I denne episode stiller vi skarpt på det dilemma, der opstår, når alle børn efterhånden har en digital dobbeltgænger. For hvordan kan man beskrive et barn – med alle dets nuancer, styrker og kompleksiteter – i et digitalt skema med få svarmuligheder? Og risikerer vi, at virkelighedens børn kommer til at fremstå 'mangelfulde', når de måles op imod det 'standardbarn', der er indbygget i det digitale system?

Lyt med og få inspiration til refleksion og dialog, så vurderingsredskaberne kan bruges som støtte – og ikke som styring – i det pædagogiske arbejde.

Medvirkende: Line Togsverd, forsker og docent, UC Syd

Vært: Mads Christian Heede, Kontekst & lyd

Læs mere om forskningen

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.