Kan du beskrive et barn med et par krydser i et skema?
At indsamle data om børn og vurdere dem digitalt er blevet en integreret del af hverdagen i mange daginstitutioner. Men hvordan undgår du, at fokus på skemaer og målinger kommer til at overskygge pædagogikken?
I denne episode stiller vi skarpt på det dilemma, der opstår, når alle børn efterhånden har en digital dobbeltgænger. For hvordan kan man beskrive et barn – med alle dets nuancer, styrker og kompleksiteter – i et digitalt skema med få svarmuligheder? Og risikerer vi, at virkelighedens børn kommer til at fremstå 'mangelfulde', når de måles op imod det 'standardbarn', der er indbygget i det digitale system?
Lyt med og få inspiration til refleksion og dialog, så vurderingsredskaberne kan bruges som støtte – og ikke som styring – i det pædagogiske arbejde.
Medvirkende: Line Togsverd, forsker og docent, UC Syd
Vært: Mads Christian Heede, Kontekst & lyd