Guide: Styrk børns oplevelse af skoletilhør

Venner og følelsen af at høre til beskytter børn mod mistrivsel og skolefravær. Forsker Christina Holm Poulsen peger her på de 6 ting, der bidrager til børns oplevelse af at høre til i skolen, og på de 6 ting, der modarbejder skoletilhør.
to piger ligger i græsset og griner, de er i skolealderen.
At se gruppedannelse som en pædagogisk opgave styrker børns skoletilhør. Omvendt modarbejdes skoletilhør, hvis man kun overlader det til børnene selv, hvem de vil være sammen med, lyder det fra forskeren.

På baggrund af et forskningsprojekt om pædagogers bidrag til at mindske skolefravær peger forsker Christina Holm Poulsen på, hvad der på den ene side styrker børns tilhørsforhold til skolen - og hvad der på den anden side modarbejder deres skoletilhør. Læs med her - og brug guiden sammen med dine kolleger på skolen.

Det bidrager til skoletilhør

  1. At forstå og undersøge børns vanskeligheder og udfordringer ved at se med børnene: Anlæg et børneperspektiv, hvor I følger børnene og kigger med dem ud i det sociale liv. Her kan I få øje på situationer i skolen, som mistrivslen kan hænge sammen med.
  2. At være optaget af fællesskabelse: For at børn kan være en del af fællesskabet, skal de have mulighed for at bidrage til det. Vær optaget af at få børn på kanten af fællesskabet inddraget og gøre dem synlige for de andre.
  3. At stille sig til rådighed for børns fællesskabelse og deltagelse: Vær i nærheden af børnenes leg, eller gå til og fra, når det kan lade sig gøre. Vær tilgængelig for børnene, når de har brug for det.
  4. At møde børnene fleksibelt: Lad det være muligt at gradbøje regler og dagsordner, alt efter hvad der er betydningsfuldt for børnene i situationen. 
  5. Gruppedannelse er en pædagogisk opgave og ansvar: At lade voksne tage hånd om gruppedannelsen er en lavthængende frugt, som kan minimere utrygheden i børnegruppen og sikre deltagelse for alle børn.
  6. Opgaven i frikvarteret er at forholde sig nysgerrigt og undrende til børns samspil: Observer børnene og de sociale dynamikker, og vær nysgerrig på, hvordan I kan styrke fællesskabet. Træd til, når der er brug for det, sæt gang i aktiviteter, eller hjælp børn videre i legen.

Det modarbejder skoletilhør

  1. At betragte problemer som iboende i børn og deres familier: Når vi kun taler om barnets angst eller autisme som en forklaring, lukker det ned for den nysgerrige udforskning. Så får vi ikke øje på, at barnets udfordringer kan knytte sig til forhold i skolen, som vi kan ændre på.
  2. At se fællesskaber som faste størrelser: Det er ikke nok bare at sætte børn sammen i legegrupper, for det er ikke sikkert, at fællesskabet fungerer, og at alle børn har mulighed for at deltage.
  3. At overlade fællesskabelsen og deltagelsen til børnene: Hvis I ikke er til stede med børnene, opdager I ikke konflikter, og det kan være svært for børnene selv at få fællesskaberne til at fungere.
  4. At holde fast i planen eller reglerne: Ro, orden, planer og regler kan nogle gange spænde ben for at gribe børns engagement.
  5. Børn vælger selv, hvem de vil være sammen med: De sociale positioner og eksklusion bliver meget synligt, når nogen står alene tilbage som fravalgte. 
  6. Opgaven i frikvarteret er at holde opsyn og være gårdvagt: Spiller pædagogen ikke en aktiv rolle i børnenes fællesskaber, er det svært for børn på kanten af fællesskabet at komme med i legen.

Om forskningen

Rapporten ’Pædagogers bidrag til at mindske skolefravær og skabe skoletilhør’ er udarbejdet af Christina Holm Poulsen og Lene Krogstrup Jakobsen fra UC Syd. Den formidler resultaterne af et forskningsprojekt, hvor forskerne gennem ca. halvandet år har fulgt pædagoger og børn på tre forskellige folkeskoler. Forskningen er støttet af BUPL.

Læs rapporten her

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.