Nye ekspert-anbefalinger på fritidsområdet: Er du enig i dem alle?

En række ekspert-anbefalinger skal styrke kvaliteten af fritidsområdet. BUPL opfordrer politikerne til at lytte godt efter, for besparelser har kostet fritiden dyrt.
En gruppe børn står ved et klatrestativ
BUPL og andre parter i 'Sammen om Fritiden' er kommet med en række anbefalinger til, hvordan fritidsområdet kan styrkes.

Børn fortjener gode fritidstilbud, og derfor skal kvaliteten af landets fritidstilbud styrkes. Det er en lang række parter enige med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) om.

Og selvom ikke alle har samme holdning til, hvordan SFO’er, fritidshjem og klubber bliver endnu bedre, så er det lykkedes tre arbejdsgrupper under partnerskabet ’Sammen om Fritiden’ at komme med en række anbefalinger, der skal styrke området.

”Jeg mener, vi er nødt til at prioritere fritidsområdet i endnu højere grad, for de tilbud er afgørende for den yngre generations trivsel og dannelse,” siger ministeren.

Selvfølgelig skader milliardbesparelser kvaliteten

Elisa Rimpler, formand for BUPL, opfordrer nu politikerne til at gribe anbefalingerne, som blandt andet handler om, at SFO’er og klubber skal have et selvstændigt formål.

»Det skal være første vigtige skridt på vejen til en genopretning, hvor fritidstilbuddene står i egen ret. Og så skal der følges op med flere ressourcer, så vi kan give børn og unge meningsfulde fritidstilbud med kvalitet,« siger hun til Skolemonitor og tilføjer:

»Der er sparet 2,5 milliarder på børn og unges fritidstilbud siden 2013. Det er selvfølgelig gået hårdt ud over kvaliteten.«

Læs 6 af anbefalingerne her:

1

Et fælles formål for fritidstilbud

En af anbefalingerne lyder, at der indskrives en fælles formålsparagraf for fritidstilbud i den eksisterende lovgivning. Man kan allerede nu læse formålsparagraffer for fritidshjem og klubtilbud i dagtilbudsloven, men arbejdsgruppen anbefaler altså, at formålsparagraffen skal være fælles for fritidstilbud på tværs af børnenes alder.

2

Pædagogisk grundlag for fritidstilbud

En anden anbefaling er, at der skal være et nationalt pædagogisk grundlag for fritidstilbud, der kan understøtte det lokale arbejde i kommuner og fritidstilbud. Her kan man søge inspiration i den proces, der var under arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan på dagtilbudsområdet.

3

Systematisk arbejde med evalueringskultur

Kommunerne og de enkelte fritidstilbud skal have fokus på at arbejde systematisk med en evalueringskultur, lyder en af anbefalingerne.

4

Faglig ledelse tæt på

En nærværende faglig ledelse, som sætter retning for det pædagogiske arbejde i fritidstilbuddene. Det opfordrer arbejdsgrupperne til, at der lokalt er fokus på.

5

Lokal dialog om fritidspædagogik

Fritidspædagogik er noget, der skal være dialog om mellem forvaltning og skole/fritidstilbud, uanset hvordan fritidstilbud er organiseret i den enkelte kommune. Det kan eventuelt ske, når der kommer ny kommunalbestyrelse efter det kommende kommunalvalg.

6

Samarbejde med foreningslivet

En af anbefalingerne går på, at kommunerne skal arbejde med systematisk og faglig understøttelse af pædagogisk forankret samarbejde mellem fritidstilbud og det lokale foreningsliv.

Sådan er anbefalingerne blevet til

’Sammen om Fritiden’ er et partnerskab bestående af bl.a. BUPL, Lederforeningen i BUPL, FOA, KL, FOLA, Ungdomsringen, Skolelederne og Danske Skoleelever.

Tre arbejdsgrupper under ’Sammen om Fritiden’ har arbejdet med, hvordan formålet og kvaliteten i fritidstilbud kan styrkes. Det er børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), der har nedsat arbejdsgrupperne.

Læs de samlede anbefalinger

Få Børn&Unge som app

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.