Dilemma: Er vi med til at skabe barnets digitale dobbeltgænger?

Målinger af børns kompetencer kan skabe et fælles sprog og et godt udgangspunkt for at vurdere børnene, men de kan også stille pædagoger i et etisk dilemma. Lyt med i denne episode af podcastserien 'Dilemma'.
Barn på græs med mobiltelefon. Spejlvendt så der er to børn
Pædagogen Laila er bekymret for, om hun er med til at skabe barnets digitale dobbeltgænger, i denne podcast.

I den institution, hvor Laila arbejder, måler pædagogerne børnenes færdigheder ved hjælp af et digitalt værktøj. De taster målingerne ind i et skema, som følger barnet i mange år fremover.

Laila bryder sig ikke om, at hun er med at skabe en digital dobbeltgænger, som hun ikke rigtig ved, hvad bliver brugt til. Men Lailas kolleger er glade for at have fået fælles sprog og en fælles retning i arbejdet med børnene.

Er dobbeltgængeren en god hjælp til pædagoger, lærere og andre fagfolk, som har brug for at vide noget om barnet? Eller overser vi, at alle børn er individer, som udvikler sig forskelligt?

Kan vi overhovedet vurdere børns evner og trivsel efter et skema uden at tage os selv og konteksten i betragtning? Hvad sker der med oplysningerne, hvis det viser sig, at vi tager fejl? Og er det rimeligt, at de følger barnet i årevis fremover?

Det diskuterer panelet i denne udgave af Dilemma.

Medvirkende:

Line Togsverd, forskningsleder på UC Syd, Lilian Bjelke, udviklingschef i Titibogruppen, Maj Luffe Andersen, leder i Børnehuset Gnisten.

Vært: Bille Sterll, journalist.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.