Tirsdags-te er blevet en ting i klubben

En særlig tradition er opstået i Klubben på Havrehedskolens afdeling Morud på Nordfyn. Hver tirsdag dækkes der op med guldrandet porcelæn, sølvfarvede kagefade, servietter og pæn dug på et bord med plads til 10 børn.
Traditionen med tirsdagste tog fart sidste år lige efter sommerferien, hvor pædagog Marianne Rasztar fik sig en kop te sammen med tre-fire piger fra 5. klasse.
”Pigerne syntes, at det var så hyggeligt, og spurgte, om vi ikke kunne gøre det igen,” fortæller Marianne Rasztar, som greb ideen og spurgte, om de have lyst til at bage småkager mandagen efter, så de kunne invitere flere med til te om tirsdagen.
Det havde de, og tirsdagste er nu en fast og populær aktivitet blandt Klubbens 110 børn fra 3. til 6. klasse. Mandag bruges til forberedelse og bagning med fem-seks børn. Med tiden er arrangementet vokset, og det er blevet nødvendigt med en tilmeldingsliste til tre-fire hold med 10 pladser omkring bordet, der dækkes med dug, blomster og porcelæn doneret af forældre og naboer.
Køkultur og forståelse for traditioner
Den pædagogiske læring til tirsdagste handler blandt andet om køkultur, at vente på de andre og forståelse for de traditioner, forventninger og forskelligheder, der er ved et spisebord.
”De sidder jo om bordet på tværs af alder, men vi taler også om, at der er forskellige regler derhjemme. Og der er læring i at kunne føre en samtale og give sig tid til at lytte til hinanden i stedet for bare at råbe derudad,” forklarer den erfarne pædagog.

Rift om pladserne ved tebordet
Klokken 13.40 kommer børnene myldrende ind i klubben og skriver sig op til den aktivitet, de har lyst til. Om tirsdagen er der rift om de 10 første pladser ved tebordet, og fem-seks børn står i kø for at skrive sig på listen.
Tre drenge har allerede sat sig ved bordet, mens en håndfuld veninder går arm i arm hen til bordet, hvor pladserne hurtigt bliver besat. Et par stykker går målrettet hen til skabene og tager kopper og tallerkener frem og begynder at dække bord. Alle kender rutinen.
Fadene går rundt
Klokken 14 sætter Marianne Rasztar et sølvfarvet kagetårn i tre etager på bordet med små morudboller, der dufter af kanel, brun farin og appelsin. Hun serverer også et porcelænsfad med rugbrødsromkugler, som blev trillet af børnene dagen før.
“Send videre,” lyder det utålmodigt, mens fadene går rundt, og pædagogen hælder ferskente op i alles kopper fra en fin porcelænskande.
Børnene rører forsigtigt rundt med små skeer i kopperne for ikke at ramme kanten. Ingen begynder, før fadene har været hele vejen rundt.
“Har alle fået,” spørger Marianne, hvilket udløser et samstemmigt: ”Jaaaaaa!”
“Så må I begynde. Velbekomme!”
Snakken går henover bordet
I løbet af de omkring 15 minutter, som en tesession varer, går snakken henover bordet med både klassekammerater og på tværs af klassetrin. Nogle sidder bare og får en stille stund upåvirket af larmen i det store rum, hvor der spilles billard og snakkes højlydt. En højtaler brager løs med høj musik i gården udenfor, hvor to pædagoger spiller ost med en større gruppe børn.
Alligevel føles teselskabet som en lille oase af ro, nærvær og hygge.
”Vi prøver at ramme både de stille og de vilde og samtidig holde det på et simpelt niveau. Flere har brug for roen og nærværet i bare at få en kop te og sidde og slappe af,” forklarer Marianne Rasztar.

Griber ideer og former dem til pædagogik
Men sine 23 års erfaring som pædagog griber hun gerne de ideer, indtryk og interesser, som hun opfanger fra klubbens børn og deres hverdag, og former dem til pædagogik.
Ud over tirsdagste betyder det, at de i øjeblikket er optaget af krigsspillet Warhammer, der går ud på at samle en hær og male små fantasyfigurer. I et par uger har klubben kørt wellness om onsdagen med ansigtsmassage og hårpleje. De har holdt ridestævne med kæpheste, og Marianne Rasztar, der er begejstret for teater og kreative aktiviteter, har skabt store hånddukker sammen med børnene.
”Da spillet Among Us var et hit, lavede vi kort med ’impostere’ og legede rundt på gangene, hvor vi slog hinanden ihjel,” griner hun og forsikrer, at der stadig er 110 levende børn i klubben.
”Generelt prøver vi at få læring ind over,” siger hun og ridser op, at der er både regning og læsning i at bruge opskrifter, som hun somme tider ganger op eller får børnene til at regne ud, når der skal bages til flere.
Tirsdags-te redder dagen!
Magnus på 12 år går i 5. klasse ligesom et par kammerater ved bordet, mens pigerne overfor dem går i 4. og en enkelt i 3. klasse.
”Tirsdags-te redder dagen! Det er hyggeligt, at man får snakket med dem, man sidder ved siden af, selvom man måske ikke er venner med dem,” siger Magnus.
”Man taler med alle, også dem fra andre klasser,” siger Ludvig fra 4. klasse.
De har prøvet kamillete, iste, myntete, chai, grøn te og skovbærte.

”Engang fik vi varm kakao med flødeskum,” fortæller Marianne Rasztar.
”Det vil vi gerne have igen,” siger flere af børnene begejstret.
Drengene er nu ikke i tvivl om, hvad der er det bedste ved tirsdagste:
”Kage!” råber de i kor.
”Hvad synes I, vi skal lave næste gang,” spørger pædagogen og får forslag om lagkage og citronmåne retur.
En succes, der stadig hænger ved
Marianne Rasztar er positivt overrasket over, at konceptet har været så stor en succes og stadig hænger ved – især blandt drengene.
”I starten var det måske nyhedens interesse, men nu har vi kørt det siden sommerferien, og de vil stadig gerne være med,” siger hun og gætter på, at det har betydning, at de er med til at bage det, der bliver serveret.
Det synes Dagmar fra 3. klasse i hvert fald.
”Man er så stolt, når de andre roser det, man har lavet," siger hun.
Børnene vil have rammer og regler
En måske endnu større overraskelse er, at klubbens børn har efterspurgt rammer og regler.
”Jeg tror, at det var anden gang, der sad nogen med mobiltelefoner ved bordet, og så snakkede vi om bordmanerer, og hvor forskellige reglerne er hjemme hos børnene. En må bare rejse sig og lade det hele stå, mens en anden skal hjælpe med at dække bord og rydde af,” fortæller hun.
”Og så efterspurgte de faktisk, hvad der findes af regler. Jeg læste op fra Emma Gads ’Takt og tone’, og de har selv valgt at føre nogle af de regler videre,” siger hun og spørger ved bordet:
”Kan I huske vores regler?”
”Ingen telefon,” siger en af pigerne og tilføjer for sjov, at man skal stritte med lillefingeren.
Man må ikke sidde med albuerne på bordet, og der bliver holdt skarpt øje. Men det er ikke pædagogerne, der har sagt, at de skal.
”Børnene efterspørger det selv. Men det handler om at gribe dem der, hvor de er, og så hjælpe lidt på vej,” forklarer Marianne Rasztar og fortæller, at pædagogerne med udgangspunkt i den fælles undren over den store efterspørgsel på rammer og regler har brugt det til at starte samtaler med børnene om, hvorfor der i det hele taget er regler, både generelt i samfundet og helt konkret om for eksempel skærmtid.

Vasker op efter sig selv
Når teen er drukket og kagerne spist, tager alle børn deres egen kop og kagetallerken med over i køkkenet og stiller sig i kø, hvor de hver især vasker deres service op i hånden. Helt uden brok og beklagelser.
”Nogle kender ikke til hjemmefra, hvordan man vasker op, så det er jo også en øvelse,” smiler Marianne Rasztar.
En af dem er Thawng, der går i 4. klasse.
"Det er vel o.k., vi skal jo alle hjælpes ad, så det er fint nok," siger han om det fælles ansvar for opvasken.
Hygge, men også dannelse
For tirsdags-te handler ikke kun om hygge, men også om dannelse.
”Vi har fået en, der har boet i England til at fortælle om high tea, hvor vi fik agurkesandwich og øvede at sidde med servietter under armene. Et af børnene har taget te med hjem fra ferie i Norge, som vi skulle smage. Og vores pædagogmedhjælper, som har været i Den Kongelige Livgarde, har fortalt om deres traditioner, hvor de holder stolen for damen,” fortæller pædagogen og mindes den dag, hvor drengene blev grebet af begejstring og råbte: ”Hey, vi skal da rejse os for pigerne, mand!” Og så rejste de sig op og ventede, til pigerne havde sat sig ned.
”Det er så enkelt, og der skal så lidt til: en fin borddug og noget fint porcelæn, som sætter stemningen,” siger Marianne Rasztar og bryder ud i latter, mens hun fortæller, at en forælder en dag sagde, at det da var meget hyggeligt med tirsdags-te, men at sønnen altså var begyndt at rette på faren ved bordet derhjemme.
Se opskrifterne på tre af børnenes favoritter i Børn&Unge nr. 4/2025