Store negative konsekvenser af at være eneste pædagog på stuen

I flere kommuner er det blevet normen kun at være én pædagog på hver stue i daginstitutionerne. Men den udvikling er bekymrende både for den pædagogiske kvalitet, trivslen og arbejdsmiljøet, viser ny undersøgelse.
Pige
Pædagogmanglen har negative konsekvenser for børnene i landets daginstitutioner. Men manglen på uddannede kolleger påvirker også pædagogerne selv, viser BUPL's nye vilkårsundersøgelse.

I foråret understregede en stor, national undersøgelse, at pædagoger og deres faglighed er afgørende for kvaliteten i daginstitutionerne.

Og skal man tro BUPL’s nye vilkårsundersøgelse, har det også stor betydning for pædagogernes egen trivsel og arbejdsmiljø.

Derfor er det bekymrende, at hver fjerde daginstitutionspædagog - 24 procent - i vilkårsundersøgelsen fortæller, at de er eneste pædagog på deres stue. 

Forringer vilkår markant: ’Jeg kommer tilbage til kaos'

BUPL’s vilkårsundersøgelse viser, at ’alene-pædagogerne’ vurderer deres psykiske arbejdsmiljø væsentligt dårligere end pædagoger, der har pædagog-kolleger på stuen.

  • Mere end halvdelen af alene-pædagogerne – 53 procent – vurderer, at de ikke har et godt psykisk arbejdsmiljø.
  • Det gælder kun godt 40 procent af de pædagoger, som har pædagogkolleger på stuen.

’Jeg må lave og planlægge tiltag og handleplaner, når jeg har fri fra arbejde, og prøve at instruere medhjælpere i at udføre dem, da jeg ikke kan være på alle børn hele tiden. Hvis jeg er syg i et par dage, kommer jeg tilbage til kaos og forældre og medhjælpere, der står klar med spørgsmål og problematikker, jeg så skal starte forfra med at løse. Én pædagog er bare ikke nok til at tilgodese 13 små børn og deres fælles og individuelle behov,' fortæller en alene-pædagog ansat i vuggestue, der vurderer sit psykiske arbejdsmiljø som ’dårligt.’

’Alene-pædagogerne’ vurderer også de faglige rammer i arbejdet langt dårligere end andre pædagoger:

  • 63 procent af ’alene-pædagogerne’ har kun ’i mindre grad’ eller ’slet ikke’ tilstrækkelig tid til det enkelte barn.
  • Det gælder kun lidt over 50 procent af de pædagoger, som har pædagogkolleger på stuen.
  • Desuden oplever ’alene-pædagogerne’ i væsentligt mindre grad at kunne bruge deres faglighed optimalt i hverdagen. 

Især én ting bekymrer BUPL-formand

Pædagoger, der arbejder på stuer uden andre pædagoger ser også væsentligt mere negativt på deres muligheder for faglig sparring med både kolleger og deres leder.

’Jeg har ikke nogen at sparre med, som kender børnene i alle de forskellige hverdagssituationer - udover unge, uuddannede mennesker. De gør et godt stykke arbejde, men jeg mangler den faglige sparring med en fast pædagog på stuen, som kender børnene ligeså godt som mig,’ skriver en af dem.

Den udvikling bekymrer BUPL-formand Elisa Rimpler. Særligt fordi mange af pædagogerne i vilkårsundersøgelsen fortæller, at de får ekstra-opgaver med eksempelvis at instruere medhjælpere, som ofte er helt unge:

”Rigtig mange medhjælpere gør det fint, men det gør dem ikke til en fuldgyldig erstatning for pædagoger. Vilkårsundersøgelsen viser tydeligt, at det er fagligt ensomt at være den eneste uddannede på stuen, og at den fagligt udviklende sparring fra uddannede kolleger, som gør at man har lyst til at blive i faget, mangler,” siger Elisa Rimpler.

Brug for handling: I flere kommuner er det normen at være ’alene-pædagog’

BUPL’s vilkårsundersøgelse viser også store geografiske forskelle på, hvor stor en del af daginstitutionspædagogerne, der er eneste pædagog på deres stue.

I en lang række kommuner gælder det tæt på halvdelen af pædagogerne. Og i nogle kommuner har størstedelen af pædagogerne ikke en pædagogkollega på stuen.

For at komme den udfordring til livs, kræver det en uddannelsesstrategi både lokalt og nationalt, mener BUPL-formand Elisa Rimpler:

”Kommunerne skal have gode muligheder for at give deres erfarne medhjælpere og assistenter en pædagoguddannelse med merit. Der er et stort potentiale for at styrke fagligheden blandt det personale, der allerede er i daginstitutionerne. Men det kræver handling fra både Folketing og kommuner,” siger hun.

På Danmarkskortet nedenfor kan du se, hvor stor en del af pædagogerne i hver kommune, der arbejder på en stue uden andre pædagoger.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.