Store negative konsekvenser af at være eneste pædagog på stuen

I foråret understregede en stor, national undersøgelse, at pædagoger og deres faglighed er afgørende for kvaliteten i daginstitutionerne.
Og skal man tro BUPL’s nye vilkårsundersøgelse, har det også stor betydning for pædagogernes egen trivsel og arbejdsmiljø.
Derfor er det bekymrende, at hver fjerde daginstitutionspædagog - 24 procent - i vilkårsundersøgelsen fortæller, at de er eneste pædagog på deres stue.
Især én ting bekymrer BUPL-formand
Pædagoger, der arbejder på stuer uden andre pædagoger ser også væsentligt mere negativt på deres muligheder for faglig sparring med både kolleger og deres leder.
’Jeg har ikke nogen at sparre med, som kender børnene i alle de forskellige hverdagssituationer - udover unge, uuddannede mennesker. De gør et godt stykke arbejde, men jeg mangler den faglige sparring med en fast pædagog på stuen, som kender børnene ligeså godt som mig,’ skriver en af dem.
Den udvikling bekymrer BUPL-formand Elisa Rimpler. Særligt fordi mange af pædagogerne i vilkårsundersøgelsen fortæller, at de får ekstra-opgaver med eksempelvis at instruere medhjælpere, som ofte er helt unge:
”Rigtig mange medhjælpere gør det fint, men det gør dem ikke til en fuldgyldig erstatning for pædagoger. Vilkårsundersøgelsen viser tydeligt, at det er fagligt ensomt at være den eneste uddannede på stuen, og at den fagligt udviklende sparring fra uddannede kolleger, som gør at man har lyst til at blive i faget, mangler,” siger Elisa Rimpler.
Brug for handling: I flere kommuner er det normen at være ’alene-pædagog’
BUPL’s vilkårsundersøgelse viser også store geografiske forskelle på, hvor stor en del af daginstitutionspædagogerne, der er eneste pædagog på deres stue.
I en lang række kommuner gælder det tæt på halvdelen af pædagogerne. Og i nogle kommuner har størstedelen af pædagogerne ikke en pædagogkollega på stuen.
For at komme den udfordring til livs, kræver det en uddannelsesstrategi både lokalt og nationalt, mener BUPL-formand Elisa Rimpler:
”Kommunerne skal have gode muligheder for at give deres erfarne medhjælpere og assistenter en pædagoguddannelse med merit. Der er et stort potentiale for at styrke fagligheden blandt det personale, der allerede er i daginstitutionerne. Men det kræver handling fra både Folketing og kommuner,” siger hun.
På Danmarkskortet nedenfor kan du se, hvor stor en del af pædagogerne i hver kommune, der arbejder på en stue uden andre pædagoger.