Ny dreng på TikTok? Chokerende hurtigt banker antifeminismen på

En helt almindelig 16-årig dreng behøver ikke engang at være opsøgende for at blive fodret med maskulinitetsforherligende videoer. Som ny på TikTok går der meget kort tid, så dukker antifeministiske influencere som Andrew Tate op på skærmen, viser ny forskning.
foto af styrketrænet mand
Mænd skal være veltrænede, lyder det fra manosfæren. Og det billede af en rigtig mand møder teenagedrenge hurtigt, når de kommer på TikTok.

Teenagedrengene kan knap nok nå at oprette en profil på TikTok, før de møder videoer om antifeminisme og mandligt overherredømme. Det er manosfæren, en bred betegnelse for mænd, der ser feminismen som et angreb på manden og hans status, der melder sig på drengenes telefon. 

Skulle teenagedrengen vise lidt interesse for den slags videoer, vil indholdet på TikTok og pendanten YouTube Shorts hurtigt flyde over med videoer, der fortæller, hvordan mænd er kvinder overlegne, og hvordan rigtige mænd ellers forventes at være og se ud (veltrænede og muskuløse) ifølge de manfluencere (mandlige influencere), som TikTok åbenbart er fuld af, hvis man er en teenagedreng.

Det viser rapporten ’Recommending Toxicity: The role of algorithmic recommender functions on YouTube Shorts and TikTok in promoting male supremacist influencers’ fra Dublin City University. Her har forskerne skabt profiler som henholdsvis 16- og 18-årige drenge og kastet dem ud på TikTok og YouTube Shorts med helt nye telefoner og identiteter for at undersøge, hvilke videoer den slags drenge bliver anbefalet. 

Læs hele rapporten her

Der gik kun 2 minutter

Resultatet var overraskende, fortæller Maja Brandt Andreasen, post doc. ved Center for Kønsstudier, Stavanger Universitet, og en af forskerne bag rapporten.

”Det overraskende var, hvor hurtigt det gik. Inden for 23 minutter har alle grupper fået foreslået indhold fra manosfæren. Nogle af dem fik det indhold indenfor 2 minutter. Og man fik det foreslået uden at søge efter det,” siger hun. 

Selve indholdet i de misogyne videoer var ikke overraskende for Maja Brandt Andreasen. Det lå i forlængelse af det indhold, der kendetegner de misogyne internetbevægelser med manfluenceren Andrew Tate som den måske mest kendte person. Samme Tate, kvindehader, tidligere kickboxer og nu sigtet for voldtægt og menneskesmugling, er smidt af sociale medier, blandt andet TikTok og YouTube Shorts.

”Men selv om Tate er suspenderet, dukkede han alligevel op i de videoer, der blev foreslået. Det overraskede os, at vi fik så meget Tate-indhold. Og det er noget af det problematiske ved platformene. Man kan godt udelukke de manfluencere, som skaber kvindefjendsk indhold, men hvad sker der så med alle dem, der videresender det, eller laver deres egen version? For det er sådan, det foregår på TikTok. Alle dem, der har en konto, kan lave deres eget indhold. Så eksisterende indhold bliver modereret og formet på nye måder og sendt ud igen. Det kan sagtens være Andrew Tates originale ideer, som bliver sendt videre af andre afsendere,” siger Maja Brandt Andreasen.

Selv om studiet er lavet i Irland, ville resultatet sandsynligvis blive det samme, hvis man lavede forsøget i Danmark, vurderer hun. 

Så hurtigt kommer manosfæren til teenagedrengene

I undersøgelsen bliver 10 telefoner sat op som teenagere på henholdsvis 16 og 18 år med forskellige interesser på helt nye smartphones. I alt blev der blev lavet fem forskellige profiler på henholdsvis TikTok og YouTube Shorts. På TikTok var profilen uden køn, for det behøver man ikke vælge der, mens det på YouTube Shorts var drenge på 16 og 18 år.

Her kan du se profilerne, og hvor hurtigt manosfæren kom forbi.

Profilerne

16-årig, der leder efter normalt drengeindhold, fx træningsvideoer, sport og computerspil.

Så hurtigt fik profilen anbefalet misogynt indhold:

På TikTok: 9 minutter

På YouTube Shorts: 17 minutter

 

18-årig, der leder efter normalt drengeindhold, fx træningsvideoer, sport og computerspil.

Så hurtigt fik profilen anbefalet misogynt indhold:

På TikTok: 15 minutter

På YouTube Shorts: 2 minutter

 

16-årig, der leder efter indhold fra manosfæren, fx Andrew Tate eller antifeminisme,

Så hurtigt fik profilen anbefalet misogynt indhold:

På TikTok: 10 minutter.

På YouTube Shorts: 8 minutter

 

18-årig, der leder efter indhold fra manosfæren, fx Andrew Tate eller antifeminisme,

Så hurtigt fik profilen anbefalet misogynt indhold:

På TikTok: 25 minutter.

På YouTube Shorts: 2 minutter

 

Når først en profil havde vist interesse for indhold fra manosfæren, kom der mere og mere. Til sidst i eksperimentet var 76 procent af TikTok- og 78 procent af YouTube Shorts-videoerne fra manosfæren.

 

På såvel TikTok som YouTube Shorts var der også en 16-årig kontrolprofil, der hverken søgte efter eller engagerede sig i noget særligt indhold. Her scrollede forskerne videre på alle videoer uden at vise interesse for noget som helst, og derfor blev der heller ikke registreret indhold fra manosfæren på den konto.

En simpel løsning på et kompliceret problem

Når holdningerne fra manosfæren tiltrækker så mange drenge, skyldes det, at den appellerer til en eksisterende usikkerhed på identitet, og især hvordan maskulinitet spiller ind i identiteten, fortæller Maja Brandt Andreasen. 

”Manfluencerne tilbyder nogle simple løsninger på nogle komplekse problemer. Det er svært at appellere, hvis man kommer med en kompliceret analyse af, hvordan økonomiske og sociale problemer skaber en utryghed, hvor manden ikke har samme status i verden, som han havde engang. Så er det lettere, hvis der er en, der siger ’Hvis du går ned i træningscenteret, bliver du en rigtig mand, og så kan du score damer, og så bliver du rig engang.’ Det er lette løsninger, og de appellerer helt vildt. Det kan jeg godt forstå,” siger hun.

Subtil mikroindflydelse

Rapporten ’The Angry Internet’ fra 2020 anslår, at der findes op mod 850 radikaliserede kvindehadere i norden, så på den måde er problemet ikke så stort. Men den subtile mikroindflydelse, som de radikaliserede miljøer kan have på almindelige unge mænd, er bekymrende, påpeger Maja Brandt Andreasen.

”Man bliver ikke nødvendigvis ekstremist af at se på manfluencere på TikTok, men man kan stadig blive præsenteret for en ide om, at mænd er overlegne, hvor der ikke er plads til ligestilling, hvor det er skamfuldt, hvis kvinder har en seksualitet, mens mænd er seje, hvis de har mange sexpartnere. Det vil stadig blive plantet i unge mænds modtagelige hjerner og i sidste ende gøre, at de kommer ud i verden som nogle, der synes, at kvinder skal holdes nede på den ene eller den anden måde,” siger hun.

Læs Børn&Unges artikel om ’The angry internet’: Ensomme drenge kan ende som kvindehadere

Se, hvem de giftige manfluencere er

De 10 profiler, som oftest dukker op med giftigt indhold på TikTok:

  1. Andrew Tate
  2. Jordan Peterson 
  3. Donald Trump
  4. Tristan Tate
  5. Myron Gaines
  6. Matt Walsh
  7. Hannah Pearl Davis
  8. Adrian Markovac
  9. Piers Morgan
  10. Ben Shapiro.

De 10 profiler, som oftest dukker op med giftigt indhold på YouTube Shorts:

  1. Andrew Tate
  2. Tristan Tate
  3. Myron Gaines
  4. Brian Atlas
  5. Piers Morgan
  6. Jordan Peterson
  7. Adin Ross
  8. Ben Shapiro
  9. Hannah Pearl Davis
  10. Candace Owens

Lær drengene at snakke om følelser

Hvad skal man så stille op med den for teenagedrenge så allestedsnærværende antifeminisme? Maja Brandt Andreasen vil kun vove sig ud i et forskeragtigt svar, for ’jeg er jo ikke pædagog og arbejder ikke med børn og unge.’

”Det gælder om at møde børnene, hvor de er, og tage det, de siger, alvorligt. Man bør Ikke fordømme, når nogen fortæller, at de har set en video med Andrew Tate, Når der går en drengegruppe, der griner over noget, de har set på TikTok, så er det vigtigt at tage en snak om, hvad det er, de har set, og hvad de synes om det. Det skal være åbne snakke, som ikke er fordømmende,” siger hun.

Samtidig er det vigtigt, at drengene lærer at snakke om følelser, og hvordan man håndterer dem. 

”I manosfære-universet promoverer man, at man skal være stoisk og ikke snakke om følelser. Depression findes ikke, som Andrew Tate siger, og terapi virker ikke. Man skal undertrykke følelser, for følelser er noget for kvinder. Så drengene skal lære, at de også må have følelser, og det gælder om at finde en positiv måde at udtrykke dem på,” siger hun.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.