Skolepædagoger advarer: Vi har ikke tid til at sætte vores faglighed i spil
Pædagogerne på skole- og fritidsområdet har en helt afgørende opgave med at styrke skolebørns trivsel.
Men næsten hver fjerde skole- og fritidspædagog har ikke den nødvendige tid til at sætte pædagogfagligheden i spil til gavn for eksempelvis børnenes trivsel. I flere kommuner gælder det næsten halvdelen af pædagogerne.
Det viser BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse fra november 2023. Her svarer 23 procent af pædagogerne ansat på skole- og fritidsområdet, at de kun ’i mindre grad’ eller ’slet ikke’ har tilstrækkelig tid til at bruge deres faglighed optimalt.
25 procent svarer, at de ’i høj grad’ har tid nok til at bruge fagligheden, og 52 procent svarer, at de ’i nogen grad’ har tilstrækkelig tid.
Her er de faglige rammer bedst: 9 ud af 10 har tid nok
De kommuner, hvor de faglige rammer på skole- og fritidsområdet ser bedst ud, er Vesthimmerlands Kommune, Guldborgsund, Gribskov, Lolland, Kalundborg, Ballerup og Nyborg.
Her oplever omkring 9 ud af 10 pædagoger at have tilstrækkelig tid til at bruge fagligheden optimalt i hverdagen.
Storkøbenhavn er et af de områder, hvor udsvingene er størst. Mens Ballerup og Rødovre ligger i top, ligger en række storkøbenhavnske kommuner i bund.
Formand for BUPL Storkøbenhavn, Jon Olufson, fremhæver, at særligt Ballerup Kommune har sikret gode normeringer og klare rammer for fritidsområdet.
”Samtidig har vi lavet aftaler med både Ballerup og Rødovre, der definerer hvornår der er tid med børnene og tid om børnene. Der er altså taget stilling til, hvornår og hvordan man kan forberede sig til det pædagogiske arbejde, så man i højere grad kan få fagligheden i spil,” siger han.
Især to kommuner stikker negativt ud
De kommuner, hvor de faglige rammer på skole- og fritidsområdet ser ud til at være under størst pres, er Greve og Brøndby.
Her oplever henholdsvis 43 og 42 procent af skole- og fritidspædagogerne, at de kun i mindre grad eller slet ikke har tid nok til at bruge deres faglighed optimalt
Herefter følger kommunerne Tårnby og Struer, hvor 37 procent af skole- og fritidspædagogerne mangler tid til at sætte fagligheden i spil.
Selvom Brøndby Kommune skiller sig negativt ud, er kommunens normeringer på fritidsområdet som udgangspunkt relativt gode, fortæller Jon Olufson.
”Men Brøndby adskiller sig fra eksempelvis Ballerup ved ikke at have klare rammer for brugen af ressourcer mellem skole og fritid,” siger formanden for BUPL Storkøbenhavn.
Mange børn i mistrivsel øger presset
BUPL's vilkårsundersøgelse viser, at skole- og fritidspædagoger, som ser et stigende antal børn i mistrivsel, i langt højere grad end gennemsnittet mangler tid til at bruge deres faglighed optimalt.
Og Brøndby Kommune er en af de kommuner, hvor et stort antal børn har det svært, understreger Jon Olufson:
”Det er med til at presse pædagogerne til ikke altid at føle, at de lykkes med opgaven. Det kan styrke oplevelsen af ikke at kunne få sin faglighed tilstrækkeligt i spil,” siger formanden for pædagogerne i Storkøbenhavn.
Der er dog en forbedring på vej i Brøndby Kommune, som andre kommuner kunne lære af, påpeger Jon Olufson:
”Der har ikke tidligere været klare rammer for tid om børn - altså forberedelsestid. Men her har vi for nyligt indgået en arbejdstidsaftale, som gerne skulle ændre muligheden for at bruge sin faglighed til det bedre fra dette skoleår,” siger han.
3 råd til kommunerne: Sådan kan udviklingen vendes
Med udgangspunkt i erfaringerne fra de storkøbenhavnske kommuner peger Jon Olufson særligt på tre ting, kommuner bør gøre for at sikre skole- og fritidspædagogerne tid til at bruge fagligheden optimalt:
”Jeg vil anbefale kommunerne at prioritere skole og fritidsområdet og lade fritiden stå mere i egen ret. Desuden bør de afsætte ressourcer til bedre normeringer. Samtidig bør kommunerne signalere, at det er vigtigt med faglighed ved for eksempel at definere rammer for forberedelsestid. Til sammen vil de ting alt andet lige styrke muligheden for at bruge sin pædagogfaglighed til gavn for børnene,” siger han.
Flere undersøgelser viser, at skole- og fritidspædagogerne spiller en afgørende rolle før skolebørns trivsel. Det kan du læse mere om hos BUPL’s forskningsunivers.