Vild vækst i antallet af medhjælpere

Pædagogmanglen betyder, at kommunerne i stor grad ansætter medhjælpere for at leve op til minimumsnormeringerne. ”Pædagogisk uddannet personale er det vigtigste for at sikre kvalitet for vores mindste børn,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Pige i stribet jakke
Det udfordrer kvaliteten og pædagogers arbejdsmiljø, når pædagogandelen falder, påpeger BUPL's formand Elisa Rimpler.

Det er især pædagogmedhjælpere, der hjælper kommunerne til at leve op til minimumsnormeringerne i landets daginstitutioner. Således er antallet af ansatte i daginstitutionerne steget med 7.006 medarbejdere på 5 år, men det er kun 1.756 af de nye medarbejdere, der er pædagoger.

Det viser nye tal fra DR, der har spurgt landets kommuner om udviklingen i antallet af medarbejdere i daginstitutionerne. Det er dog kun 81 af landets 98 kommuner, der har svaret på rundspørgen, så den viser ikke et komplet billede.

Læs DR's artikel ’Flere ufaglærte hænder tager sig af vores børn: Sådan ser det ud i din kommune.’

DR’s rundspørge bekræfter den store pædagogmangel, men tegner også et broget billede af udviklingen. I nogle kommuner er det lykkedes at finde flere pædagoger. Således er antallet af pædagoger steget med 36 procent i Silkeborg Kommune, mens Hørsholm Kommune kan notere sig et minus på 17 procent for pædagoger, mens antallet af medhjælpere er steget med 8 procent. 

Pædagoger sikrer kvaliteten

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) siger til DR, at der er udfordringer med kvaliteten af pasningstilbud til de mindste børn.

”Pædagogisk uddannet personale er det vigtigste for at sikre kvalitet for vores mindste børn. Så jeg er ikke tilfreds med, at vi mangler pædagoger,” siger han.

Ministeren sætter sin lid til, at det ekstra ordinære lønløft, som blandt andet pædagoger får, kan være med til at afhjælpe pædagogmanglen, ligesom muligheden for uddannelse af medhjælpere til pædagoger også kan bidrage til flere pædagoger.

Nedslående

BUPL’s formand Elisa Rimpler glæder sig over, at minimumsnormeringerne har sat en prop i nedskæringerne på daginstitutionsområdet og sikret flere hænder på stuerne.

”Det er selvfølgelig positivt, at der bliver ansat flere i daginstitutionerne. Vi er på rette vej efter mange års besparelser. Men det skal samtidig ses i lyset af, at der er kommet flere børn og flere komplekse problemstillinger. Derfor er det nedslående, at så få af de ekstra personaleressourcer er pædagoger. Det udfordrer både kvaliteten, men også pædagogernes arbejdsmiljø, når pædagogandelen falder,” siger hun.

Udviklingen skal vendes nu, understreger hun.

”Der skal derfor sættes ind på alle fronter for at øge pædagogandelen og dermed kvaliteten. Og det kræver en overordnet strategi, der følges op af politisk handling,” siger hun og peger på, at følgende tiltag som løsninger på pædagogmanglen:

  • Ressourcer nok - også til at øge pædagogandelen.
  • At erfarne pædagogmedhjælpere og assistenter kan få en pædagoguddannelse mens de arbejder. 
  • At arbejdsmiljøet og vilkårene bliver bedre. Med tid nok til at bruge og udvikle sin faglighed som pædagog. 
  • At pædagoguddannelsen bliver mere attraktiv for de unge. Med længde og tyngde, så man er godt klædt på til de mange komplekse problemstillinger.

Udvandet faglighed

DR har svar fra 81 kommuner i rundspørgen. Et reelt billede af, hvordan det ser ud på landsplan, findes for 2022, hvor der var 28.286 pædagoger ansat i daginstitutionerne, mens andet pædagogisk personale udgjorde 33.125 personer. 

Læs mere i artiklen 'Pædagogandelen er i frit fald', hvor  Lone Svinth, lektor på Aarhus Universitet, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, peger på, at færre pædagoger kan medføre en udvanding af den pædagogiske faglighed:

”Der kan komme en normalisering af forestillingen om, at det pædagogiske arbejde, det at have med børn at gøre, er noget, alle kan. Det er den fortælling, der uvilkårligt følger med, når vi slækker kravene. Kunne vi forestille os at gå til læge og blive mødt med: ’Du kan ikke lige få en læge, men vi har en supersød sygeplejerske’. Hvorfor er det, vi så accepterer det på det her område?” siger hun og tilføjer:

”Vi ved, at det er et ekstremt vanskeligt og komplekst arbejde at være pædagog. Det er ikke noget, man bare kan gå ind fra gaden og gøre.”

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.