Ny rapport har deprimerende besked om pædagogmangel: 6 ting, du bør vide
Forskning viser, at daginstitutioner af høj kvalitet, hvor børn trives og udvikler sig, er afhængige af dygtige og veluddannede pædagoger.
En ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har dog deprimerende nyt om udsigterne for at skaffe pædagoger nok i de kommende år. Der er dog også enkelte lyspunkter, der giver håb for fremtiden.
Her får du 6 af de vigtigste pointer fra rapporten samt reaktionerne på den:
Alle større byer har problemer med at skaffe pædagoger
EVA’s undersøgelse indeholder blandt andet en rundspørge blandt de kommunale dagtilbudschefer. Den viser ligesom flere tidligere undersøgelser, at rekrutteringsudfordringen er markant større i byerne end på landet.
Samtlige dagtilbudschefer i bykommunerne har svaret, at de i en eller anden grad har problemer med at rekruttere. 64 procent oplever i høj grad problemer med at tiltrække pædagoger, og de resterende 36 procent af dagtilbudscheferne i bykommunerne oplever udfordringen i nogen grad.
I landkommunerne svarer 13 procent af dagtilbudscheferne, at de i høj grad har svært ved at finde det nødvendige antal pædagoger.
Pædagogmanglen bliver endnu værre de kommende år
Undersøgelsen understreger også, at udfordringerne med at få pædagoger nok i daginstitutionerne kun ser ud til at vokse i de kommende år. Ved kvote 2-ansøgningsfristen 2024 har 10 % færre søgt pædagoguddannelsen som 1. prioritet end i 2023.
Prognoser peger på, at mindre ungdomsårgange og faldende interesse for pædagoguddannelsen kan betyde en endnu større rekrutteringsudfordring i årene, der kommer.
Professionshøjskolerne har dog gang i flere tiltag for at tiltrække flere studerende. Læs mere om tiltagene her.
Udfordringer varierer fra institution til institution i samme kommune
Rundspørgen blandt dagtilbudscheferne viser desuden, at rekrutteringsudfordringerne kan variere mellem institutioner og distrikter inden for samme kommune.
Flere af dagtilbudscheferne oplever, at udskiftningen i daginstitutionernes personale generelt er stigende, og at særligt yngre eller fagligt dygtige medarbejdere kan være svære at fastholde.
Dagtilbudscheferne angiver også, at de har svært ved at skaffe fagligt kvalificerede ansøgere til de opslåede pædagogstillinger, og at det kan gøre det svært at opnå den ønskede andel uddannede pædagoger i det enkelte dagtilbud.
Case-kommuner giver gode råd til at styrke rekruttering
EVA har på baggrund af undersøgelsen lavet et inspirationshæfte med en række gode råd til, hvordan kommunerne kan skaffe flere pædagoger og holde på dem, de allerede har.
Det sker blandt andet med fokus på tre case-kommuner: Frederiksberg, Aalborg og Aarhus. Læs mere her.
Rapport får kraftige reaktioner: Brug for højere løn og mere fleksibilitet
Rasmus Landersø, forskningsprofessor og chef for forskning i uddannelse og familie ved Rockwool Fondens Forskningsenhed, efterlyser i forlængelse af EVA-rapporten, at kommunerne forbedrer pædagogernes løn- og arbejdsvilkår.
”Men den enkelte kommune kan ikke løse den større udfordring med rekruttering, fordi kommunerne og institutionerne konkurrerer mod hinanden om arbejdskraften. Her kræves noget koordineret, som enten KL eller staten må stå for,” siger Rasmus Landersø til Politiken.
Thomas Gyldal (S), borgmester i Herlev Kommune og formand, KL's Børne- og Undervisningsudvalg, understreger, at KL allerede nu arbejder på mange fronter med at gøre det mere attraktivt at arbejde som pædagog i kommunernes dagtilbud.
”Senest har pædagogerne fået et historisk og helt ekstraordinært stort lønløft med treparten og overenskomstaftalen,” siger han til Politiken.
BUPL vil have både regering og kommuner til at gøre mere
BUPL-formand Elisa Rimpler understreger, at der skal mere til både fra regeringen og fra kommunerne, hvis pædagogmanglen for alvor skal mindskes.
”Vi ved, at mere tid til forberedelse, bedre normeringer i form af flere uddannede kolleger og højere løn er helt afgørende for at fastholde pædagoger i faget. Det bliver vi nødt til at lytte til, hvis vi skal vende udviklingen og sikre høj faglighed omkring vores børn og unge,” siger Elisa Rimpler.
Hun efterlyser desuden bedre mulighed for at merituddanne pædagoger og et stort kvalitetsløft af pædagoguddannelsen.