Klart mål ved OK24: Lederlønnen skal op

Højere lederløn er et af BUPL’s vigtigste mål ved de igangværende overenskomstforhandlinger. Og så vil Lederforeningen have bedre balance i ledernes arbejdstid. I øjeblikket arbejder over halvdelen af lederne i fritiden for at nå deres opgaver.
Eva Munck Immertreu
Lederlønnen bliver et hovedfokus for BUPL ved OK24. Men også ledernes arbejdstid, skal der gøres noget ved, påpeger Eva Munck Immertreu, formand for Lederforeningen i BUPL.

I forlængelse af trepartsaftalen fra efteråret 2023, som gav pædagogerne et mærkbart lønløft, meldte BUPL-formand Elisa Rimpler ud, at et af BUPL’s vigtigste mål for overenskomstforhandlingerne i 2024 var at få hævet lederlønnen.

BUPL-formandens tydelige udmelding sender et klart signal – ikke bare til ledere og pædagoger, men også til arbejdsgiverne i KL om, at højere lederløn er nødvendig for at sikre kvaliteten.

”Det er en anerkendelse af, at det kræver dygtige ledere, hvis vi skal have de kvalitetsinstitutioner som alle ønsker. Der er ingen tvivl om, at det er nødvendigt med et mærkbart lønløft til lederne, hvis vi skal kunne rekruttere og fastholde dygtige ledere,” siger Eva Munck Immertreu, formand for lederforeningen i BUPL.

Både KL og ledere har øje på mindsket lønforskel

Allerede under trepartsforhandlingerne udtrykte arbejdsgiverne fra Kommunernes Landsforening (KL) bekymring for den formindskede lønforskel mellem pædagoger og ledere. Det resulterede i en ekstra pulje på 70 millioner til ledere af de offentlige faggrupper, der fik del i trepartens lønløft.

Men ved OK24 skal der gerne sikres endnu flere lønkroner til lederne, påpeger Eva Munck Immertreu.

”Ligesom KL har flere af BUPL’s ledermedlemmer givet udtryk for, at lønafstanden til medarbejderne bliver meget lille. Samtidig oplever lederne et stort pres for at stå til rådighed, og det skal de selvfølgelig honoreres for. Det skal vi gerne se en anerkendelse fra arbejdsgiverne af ved OK24,” siger hun.

Læs også: Lønløft på vej: Sådan mærker lederne ny trepartsaftale

Nye tal: Ledere er nødt til at arbejde i fritiden

I BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse svarer hele 55 procent af lederne på daginstitutionsområdet, og 41 procent af lederne på skolefritidsområdet, at de er nødt til at arbejde i fritiden for at nå deres opgaver. 

Det problem skal der også findes en løsning på, understreger Eva Munck Immertreu. Derfor har BUPL taget en række krav om ledernes arbejdstid med til forhandlingerne med KL (se samtlige krav nederst). 

”Mange ledere står alene med lederopgaven, og især efter coronapandemien er der kommet en forventning om, at lederne er tilgængelige 24/7/365. Det kan ingen holde til,” siger hun.

Behov for bedre balance

Netop udfordringerne med opskruede forventninger til ledernes rådighed har også fyldt meget i Lederforeningens dialog med medlemmerne op til OK24.

”Det er naturligt, at der er perioder, hvor man som leder skal arbejde mere. Men så må der også tilsvarende skabes perioder, hvor man skal arbejde mindre, så lederne lander i nærheden af deres årsnorm på 1.924 timer. Vi har brug for i samarbejde med KL at finde en løsning på, hvad man gør, hvis man ikke har tid nok til at løse de mange ledelsesopgaver, man bliver pålagt,” siger Eva Munck Immertreu.

Få overblik over OK24: Hvad sker hvornår?

BUPL’s krav til arbejdsgiverne (KL) om overenskomst for pædagogisk uddannet personale ansat i lederstillinger i kommunerne

BUPL har sendt følgende krav til arbejdsgiverne:

Løn og Pension

  • Udmøntning af den ekstraordinære ramme (utilsigtede konsekvenser) fra trepartsaftalen til løn
  • -Højere løn via pension og/eller fritvalg

Øvrige forhold

  • Præcisering af ledernes ret til selv at tilrettelægge deres arbejdstid
  • Præcisering af 37 timer som gennemsnitlig ugentlig arbejdstid
  • Rammer for ansættelse uden højeste arbejdstid
  • De lokale parter tilrettelægger en proces for årlig drøftelse af sammenhængen mellem lederens arbejdsliv og familieliv
  • Ret til kompetenceudvikling, ret til selvvalgt og betalt efter- og videreuddannelse
  • Fælles indsats med KL for at promovere seniorordninger, herunder generationsskifteordninger i kommunerne.

KL’s specielle krav til BUPL vedrørende overenskomster for pædagoger og ledere

KL har sendt følgende specielle krav til organisationsforhandlingerne med BUPL ved OK24:

  • Der henvises til de krav og målsætninger, der er fremsat over for Forhandlingsfællesskabet, herunder at trepartsaftalen om løn- og ansættelsesvilkår implementeres efter hensigten.
    KL vil i forhandlingerne have fokus på at håndtere eventuelle ubalancer i forhold til ledere, der ikke er håndteret i trepartsaftalen.

 

Den Kommunale Kompetencefond

KL ønsker at præcisere mulighederne for, at kompetencefonden kan anvendes i sammenhæng med kommunens strategiske kompetenceudviklingsaktiviteter.

Lokal løndannelse

KL ønsker at fastholde og styrke frihedsgraderne i den lokale løndannelse og ønsker derfor, at der foretages en modernisering og forenkling af de eksisterende regler herunder særligt i relation til nyansættelser.

Forenkling af overenskomster og aftaler

KL ønsker, at overenskomster og aftaler forenkles og ensrettes, hvor det findes hensigtsmæssigt.

Højere individuel arbejdstid

KL ønsker, at der kan indgås aftale om højere individuel arbejdstid.

Funktions- og kvalifikationstillæg

KL ønsker en generel drøftelse af bestemmelser om funktions- og kvalifikationstillæg. KL har bl.a. fokus på forenkling og tydeliggørelse af eksisterende bestemmelser og ønsker, at udvalgte bestemmelser falder bort.

Serviceaftalevirksomheder

Virksomheder, som har bemyndiget KL til med bindende virkning at indgå overenskomster mv., omfattes af overenskomsternes og aftalernes dækningsområde.

KL’s specielle krav inden for de enkelte overenskomstområder:

 

 Aftale om arbejdstidsregler for pædagogisk personale ved daginstitutioner, klubber, skolefritidsordninger mv (60.11)

Der foretages en generel gennemgang af regelsættet med henblik på forenkling samt ændring af udvalgte bestemmelser.

Overenskomst for pædagoger ved daginstitutioner, skolefritidsordninger, klubber mv. (60.01), Aftale for tjenestemandsansatte pædagoger ved kommunale daginstitutioner, skolefritidsordninger eller klubber indenfor BUPLs forhandlingsområde (60.02) og Aftale for reglementsansat pædagogisk uddannet personale ved kommunale og selvejende daginstitutioner (62.05)

  • Pædagoger i den fagopdelte undervisning
    Pædagoger anvendes i mindre omfang til at varetage undervisning i den fagopdelte undervisning på 4. – 10. klassetrin. KL ønsker mulighed for, at pædagoger i den forbindelse kan bevare et samlet ansættelsesforhold.
  • Tidsbegrænset ansættelse
    Bestemmelser i overenskomsten, som fastsætter særlige betingelser/rammer for anvendelse af tidsbegrænset ansættelse, bortfalder.
  • Mellemledere
    Krav om reference til leder ansat efter Overenskomst for pædagogisk uddannet personale i lederstillinger i kommunerne (69.01) bortfalder.

 

Overenskomst for pædagogisk uddannet personale ansat i lederstillinger i kommunerne (69.01)

Bemærkningen til § 2, stk. 2, drøftes.


Kilde: KL

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.