Ekspert: Børns grimme sprog vækker stærke følelser

Grimt sprog er ofte forbundet med konflikter og ked af det hed. Men bandeord kan også være sjove. I bogen ’Din store lort’ viser Heidi Honig Spring, hvordan pædagoger kan imødegå børns banderi og guide dem til bedre kommunikation.
Børns bandeord vækker stærke følelser

Numseskiderprut. Fuck dig. Og din tissemyrelort. Børn tager ind imellem klamme og stærke gloser i brug, når de i børnehaven eller på fritten er blevet sure på hinanden, vil teste et nyt udtryk eller bare skal have afløb for noget frækhedsenergi.

Uanset årsagen, bliver børns banderier og lidt for kreative sprogbrug ofte mødt med skældud og formaninger fra forældre, pædagoger og andre voksne.

Det oplever ekspert i børns grimme sprog, Heidi Honig Spring, der vil vise en bedre vej til at få børn til at tale pænere og med større empati for hinanden.

Anerkendelse frem for fordømmelse

Den vej handler især om at have blik for de følelser og den kontekst, grimt sprog er opstået i.

”Er det opstået i konflikt, skal pædagogen frem for at fordømme søge at anerkende de involveredes følelser og intentioner. Først herefter kan pædagogen hjælpe børnene til bedre kommunikationsformer. Pædagogen skal altid anvise en bedre vej, der opbygger kompetencer og ikke gambler med relationen børnene imellem eller mellem barnet og den voksne,” siger hun og eksemplificerer:

”Det kan være at sige: ’Jeg kan se, at du er vred Viggo. Fordi Markus ikke deler legoklodserne. Du må godt være vred, men så sig det til Markus, frem for at sige, at du vil smadre ham’. På den måde bliver barnet ikke gjort forkert, men får i stedet en handlemulighed,” forklarer Heidi Honig Spring.

Tre typer bandeord

  1. Religiøse: For fanden for helvede, satans, vorherrebevares (Ifølge Bibelen må man ikke misbruge Guds navn).
  2. Sygdomsbandeord: Kraftedeme (kræften æde mig) og for pokker (en tysk betegnelse for kopper, udslæt og syfilis).
  3. Sex- og afførringsbandeord: Fuck, fucking, ho, gay, pis, prut, skid og lort. Der er en tendens til, at yngre børn bruger de latrinære bandeord, hvor de ældre mere bruger de seksuelle samt engelsk-klingende ord.

Kilde: ’Din store lort’ af Heidi Honig Spring.

Børns bandeord vækker stærke følelser

Børn bliver kede af det og ensomme

Som både underviser af pædagoger og inklusionskonsulent i dagtilbud og skoler har hun i årevis beskæftiget sig med børns grimme sprog. Hun har også skrevet flere bøger om emnet: Senest ’Din store lort’ fra 2023, hvori hun giver perspektiver på, hvorfor børn taler grimt, og hvad ikke mindst pædagoger kan gøre ved det.

”Der er altid en grund til, at børn taler grimt, og de voksne kan altid gøre noget,” fastslår hun.

I bogen indrager Heidi Honig Spring også børnemiljøvurderinger i daginstitutioner og trivselsundersøgelser fra skoler, der viser, at grimt sprog her fylder negativt. Nogle børn giver i undersøgelserne blandt andet udtryk for at være ensomme og mobbede på grund af hårde omgangsformer og sprog. De beskriver, at de har ondt i maven og bliver kede af det.

Grimt sprog fylder negativt

Det samme hører hun, når hun samarbejder med forældre, pædagoger og børn.

”Grimt sprog bliver næsten altid nævnt af både børn og voksne, som en del af udfordringer med et højt konfliktniveau, destruktiv uro og mistrivsel,” siger Heidi Honig Spring.

Med sine bøger håber hun at kunne hjælpe ikke mindst pædagogerne tæt på børnene med at reducere det sprog, som forårsager ked af det hed, misforståelser og vrede.

”Grimt sprog påvirker både børns og voksnes læringsmiljøer, fællesskaber og relationer. Hvis børn ikke lærer at kommunikere hensigtsmæssigt, både i deres adfærd og gennem sproget, risikerer de udstødelse eller at blive fravalgt. Sproget og sociale kompetencer er tæt forbundne, så sproget er en vigtig pædagogisk opgave at understøtte,” pointerer hun.

13 forklaringer på børns banderi

Når børn taler grimt, må pædagogen have en nysgerrig og analyserende tilgang til, hvad det grimme sprog kommer af og er udtryk for. I nogle tilfælde har et ’fuck dig’ ligefrem en positiv betydning.

1) Utryg tilknytning
Nogle børn har haft en desorganiseret tilknytning til omsorgspersonen i den tidlige barndom. Grimt sprog bliver en form for overlevelsesmekanisme og er udtryk for, at et barn er i evigt alarmberedskab og har mistillid til verden og andres intentioner.

2) Manglende affektregulering
Børn, der ikke bliver affektreguleret og mødt af en mentaliserende voksen, der spejler barnet følelser og tilbyder barnet ord for dets følelser, har ofte en manglende følelsesvolumenknap, og kan lynhurtigt gå fra 0 til 100 på følelsesbarometeret.

3) For høje krav
’Børn gør det godt, hvis de kan’, mener psykolog Ross Greene. I den sammenhæng kan et barns eller en børnegruppes grimme sprog forstås som en kampreaktion på for stor afstand mellem krav og børnenes kompetencer.

4) Dårligt ordforråd
Hvis et barn mangler ord i sit ordforråd, kan det komme i klemme og blive udstødt af både børn og voksne, fordi det udtrykker sig på voldsom vis og mindre socialt acceptable måder.

5) Uvidenhed 
Børn kan også tale grimt i uvidenhed. Måske afprøver de et bandeord, som de har hørt andre sige, men ikke selv forstår. Eller de bliver udfordret af ældre børn til at sige noget grimt: ’Du tør ikke sige luder til din pædagog’! At forstå konteksten er vigtigt.

6) Whistleblowing
Børn, der ikke får indfriet deres basale og almenmenneskelige behov, for eksempel behov for omsorg, søvn, mad, tilhør, anerkendelse, eller børn, der er særligt belastede og dermed stressede, reagerer og sender et signal om deres mistrivsel til omgivelserne.

7) Udviklingsforstyrrelser
Barnet kan være belastet af neurologiske udviklingsforstyrrelser som opmærksomhedsforstyrrelser, empatiforstyrrelser eller sanseforstyrrelser. Man kan blive skydeskive for et ’skrid/bliv hos mig’-sprog, der afspejler barnets indre kaos.

8) Venskabscementerende 
Mange børn siger ’fuck dig’ og lignende til deres bedste ven. Det er en form for omvendt logik: Jo grimmere vi taler til hinanden, jo bedre venner er vi. Her bliver det grimme sprog noget positivt og en form for identitets- og tilhørsmarkør.

9) Ekskluderende
’Fuck dig’ kan være udtryk for et utrygt læringsmiljø, hvor man bruger sprog til at udstøde andre og positionere sig selv. Det handler om angst for udelukkelse og manglende vi-fællesskab. Skældsordet kunne også være ’din hjort’.

10) Manglende kontekstbevidsthed 
Børn, der ikke lærer at være kontekstbevidst, kan komme i klemme. De bliver og føler sig misforstået og kan komme til at krænke andre. De er måske vant til jovialt at sige ’fuck dig’ til venner, men ved ikke, at det siger man ikke til den nye i klassen.

11) Leg med sproget
Grimt sprog er også en del af barnets eksperimenteren med sprog, som barnet opfanger og afprøver i forskellige situationer og relationer. Det er allerede fra 3-4-årsalderen barnets forsøg på at forstå sig selv, sin omverden og sin plads.

12) Onlinepåvirkning
Børn påvirkes af sexistisk sprog i musik og fra influencere. Og sproget i de digitale rum er generelt grimmere. Hver tredje 10-12-årige siger i en undersøgelse, at de digitalt har skrevet grimme kommentarer, som de ikke ville sige i virkeligheden.

13) Kulturforskelle
Hvor fuck er blevet almindelig dansk sprogbrug, vil en amerikaner blive chokeret af at høre et barn sige ordet. Onkel Reje og John Dillermand forarger også i udlandet. 
I nogle danske børnehaver må man ikke sige ’jeg laver lort’!

Kilde: Bogen ’Din store lort’ af Heidi Honig Spring.

Børns bandeord vækker stærke følelser

Opgør med forbudslister og bydeformer

I ’Din store lort’ gør hun op med en forbuds- og ’kan du så lære det’-tilgang til børns grimme sprog, og søger i stedet at etablere en ’hvordan kan jeg lære dig det’-tilgang.

”Hele bogens afsæt er, at ingen ord i sig selv er grimme, og derfor giver det ikke mening at bekæmpe grimt sprog med en liste med forbudte ord. Om sprog er grimt afhænger af kontekst, toneleje, kropssprog og intention. Et ord kan være grimt i en sammenhæng og pænt eller neutralt i en anden. Det er for eksempel OK at sige, jeg skal lave lort, men ikke at kalde nogen din lort. Så man kan ikke lave en liste over ord, der tager højde for alle situationer og relationer og på den måde forsøge at ydrestyre børnene til at tale pænt,” fortæller Heidi Honig Spring.

Gør barnet klogere på følelsen

Hvis børn taler grimt, må pædagogen i stedet understøtte indre-styring hos børnene ved at sætte sig i barnets sted, spejle dets følelser og justere, intervenere og guide til, hvad barnet kan sige eller gøre i stedet for.

”Dermed bliver barnet klogere på egne følelser, og barnet får flere sociale erfaringer og kompetencer, fordi de andre børn gerne vil lege med ham nu, hvor han ikke skræmmer med et grimt sprog,” siger Heidi Honig Spring.

I legoklods-konflikten mellem Viggo og Markus kan pædagogen anerkende også Markus’ følelse og sige:

”Jeg kunne godt se og forstå, at du blev bange, da Viggo sagde, at han ville smadre dig. Det er ikke rart at få at vide. Viggo ville også gerne lege med legoklodserne. Det havde Viggo svært ved at sige til dig på en god måde. Det øver Viggo sig på, og jeg håber også, at du vil dele legoklodserne med ham næste gang,” eksemplificerer Heidi Honig Spring.

Læs hele inspirationstemaet i Børn&Unge nr 8/2024, hvor pædagoger fra daginstitutioner og fritidshjem fortæller om deres erfaringer med at afvæbne børns grimme sprog.


Heidis reflektionsspørgsmål til dig

Heidi Honig Spring er forfatter til bogen 'Din store lort'

Heidi Honig Springs bog ’Din store lort’ er spækket med gode spørgsmål til refleksion for pædagoger, der arbejder med at mindske grimt sprog i en børnegruppe. Få fem vigtige her:

1
Heidi Honig Spings model for sprogsneglen

Overordnet må pædagogen stille sig selv spørgsmål såsom: Hvordan kan jeg gå fra en ’så kan barnet lære det’-tilgang til en ’'hvordan kan jeg lære barnet det’-tilgang? Det er bevægelsen væk fra forbud og ikke-hjælpsomme ytringer som ’tal ordentligt’ og hen til en konstruktiv tilgang, hvor pædagogen aflæser børns sprog i konteksten. Hvad er barnets intention? Hvordan reagerer modtager og tilhører? Hvad har barnet brug for fra mig, så det lærer at kommunikere mere hensigtsmæssigt og derigennem opnår det ønskede, fx deltagelse i legen. Brug evt. Heidi Honig Springs model 'sprogsneglen' (Figuren ovenfor).

2

Hvad skal jeg lægge mærke til, og hvilke spørgsmål skal jeg stille, der gør mig klogere på, hvad børns grimme sprog er udtryk for? (Se også boksen '13 forklaringer på børns grimme sprog' i artiklen). Og hvilke initiativer og anvisninger kræver det af mig overfor barnet?

3

Hvis der er brug for, at jeg stopper barnets sprog og adfærd, hvordan kan jeg så anvise en ny, bedre vej? Hvordan lyser jeg på den adfærd, jeg gerne vil se?

4

Hvordan kan jeg inddrage børnene og børnenes perspektiver i arbejdet med grimt sprog? Og hvordan kan jeg tilsvarende inddrage kolleger, forældre og andre?

5

Hvordan kan jeg understøtte en hjælpekultur: At børnene hjælper og opmuntrer hinanden i arbejdet hen mod en mere hensigtsmæssig og kontekstafstemt sprogbrug og i opretholdelsen af hensigtsmæssig sprogbrug?

Kort om bog og forfatter


Heidi Honig Spring er lærer, master i specialpædagogik og uddannet i systemisk ledelse og konsultation. Har undervist på Københavns Professionshøjskole og været inklusionskonsulent i dagtilbud. Forfatter og foredragsholder.

Læs mere om forfatteren her

Bogen ’Din store lort’ handler om børns grimme sprog og henvender sig til forældre og ansatte i dagtilbud, skole og fritidstilbud. Indeholder cases, reflektionsspørgsmål og værktøjer som ’sprogsneglen’ og ’følelseshjulet’ samt bud på low arousal tilgange. 280 sider, Dansk Psykologisk Forlag.

Læs mere om bogen her

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.