Har du en forsker i maven? Få 6 gode greb til at udvikle din pædagogiske praksis

Med greb og metoder fra praksisforskningen kan pædagoger undersøge, dele og udvikle deres pædagogiske viden og praksis. Det er budskabet fra bogaktuelle Mikkel Snorre Wilms Boysen, der her giver pædagoger gode forskningsråd.
Nysgerrige pædagoger kan med fordel låne forskeres metoder i arbejdet med at udvikle deres egen praksis med børnene
At bedrive praksisforskning som pædagog behøver ikke opleves som en ekstra opgave i en travl hverdag. Integrerér jeres undersøgelser i de pædagogiske aktiviteter med børnene, lyder det i råd nummer 5. Få alle 6 råd i guiden nedenfor.

Pædagoger er praktikere, men deres viden om børns og pædagogers hverdagsliv i institutionerne overgår langt forskernes. Det påpeger forsker Mikkel Snorre Wilms Boysen, der er aktuel med bogen ’Praksisforskning – en grundbog til pædagoger’.

”Pædagoger har langt større erfaring og indsigt i det, de arbejder med. De kender børnene, og de kan meget bedre læse deres reaktioner. De har en kæmpe, kæmpe viden,” siger han.

Lån forskernes metoder

Hvor forskere typisk observerer den pædagogiske praksis i kortere perioder, er pædagogerne i institutionerne hver dag over flere år. Og mange arbejder hele tiden med at udvikle deres praksis, understreger han. 

Og i den proces kan pædagogerne ifølge Mikkel Snorre Wilms Boysen søge inspiration hos forskerne og med fordel låne konkrete metoder og systematik fra praksisforskningen.

”Den konkrete viden, pædagoger skaber, er faktisk den væsentligste forskning i den pædagogiske profession. Fordi det er den forskning, der tager højde for den helt konkrete institution, de konkrete børn og de konkrete udfordringer,” pointerer han.

Se i guiden nedenfor, hvordan du kommer i gang.

Hvad er praksisforskning?

Praksisforskning er en forskningsmetode, der gennem projekter fokuserer på at undersøge, udvikle og forbedre praksis. Pædagogerne kan med metoderne forholde sig til egen praksis og finde nye, relevante måder at handle på.

Guide: Sådan kan I lade jer inspirere af forskernes metoder

Få forsker Mikkel Snorre Wilms Boysen 6 bedste råd: 

1) Lav en studiegruppe med kollegaerne

Det kollegiale fællesskab er en af de stærkeste ressourcer i en institution. 

Mikkel Snorre Wilms Boysen foreslår derfor at lave en studiegruppe, hvor man aftaler over et par måneder at indsamle cases om et emne. Det kan være konfliktsituationer eller måske forældresamarbejde. Herefter kan gruppen drøfte og reflektere sammen over de konkrete eksempler og sammen finde nye veje og handlemuligheder.

”Noget af det, som både praktikere og forskere siger har været mest meningsfuldt for dem, er at have et kollegialt fællesskab, hvor man bruger tiden på at tale om, hvordan vi kan forbedre vores pædagogik. Når vi kigger på hinandens eksempler og diskuterer dem, har vi allerede skabt meget væsentlig forskning,” siger forskeren.

2) Undersøg, hvad dygtige kollegaer gør

Det kan give en stor indsigt at finde og fremhæve kollegaers særlige styrker og ekspertiseområder.

”Noget af den praksisforskning, der giver allermest mening, er, når vi kigger på pædagogers særlige evner til at gøre noget godt med børnene, og prøver at lære af det,” forklarer Mikkel Snorre Wilms Boysen.

Han foreslår man laver længere interviews med såvel kollegaer, man kender godt, som dem, man kender mindre godt – Og spørger til deres refleksioner og erfaringer.

”Nogle gange viser det sig, at vi ikke kender vores kollegaer så godt, som vi troede, og at vi kan lære mere af deres erfaringer, end vi havde forventet.” siger han.

3) Fokusér på det, der lykkes

Et tredje greb handler om at rette blikket mod det, der fungerer. 

”I alle de institutioner, hvor jeg har arbejdet med appreciative inquiry, er folk bare blevet så glade. Fordi lige pludselig handler det ikke om at snakke om alle problemerne, men om alt, hvad der lykkes,” siger Mikkel Snorre Wilms Boysen.

Hvor forskere kan bruge år på at analysere problemer, har pædagoger et andet ansvar: De skal finde løsninger her og nu. Derfor giver det god mening at bruge metoder, der styrker det konstruktive blik på praksis og giver inspiration til konkrete forbedringer.

4) Brug aktionsforskning til at få børnenes stemmer frem

Børneperspektiver er centrale i pædagogisk arbejde, og greb fra aktionsforskning kan give nye værktøjer til at styrke dem. 

”Jeg kunne godt tænke mig, at man brugte et afsæt i aktionsforskningen til at blive eksperter i det der med børneperspektiver,” siger Mikkel Snorre Wilms Boysen.

Det kan ske gennem æstetiske og kreative metoder som drama, musik, billeder eller kunst, hvor børnene arbejder med temaer som: ’Hvad gør mig glad’ eller ’Hvad gør mig ked af det’. 

”Det styrker børnenes empowerment og handlekompetence. Samtidig giver det pædagogerne vigtig indsigt i, hvad børnene har på hjerte,” siger han.

5) Gør forskningen til en pædagogisk aktivitet

Forskning behøver ikke at være noget ekstra oven på det pædagogiske arbejde. Tværtimod kan det tænkes som en integreret og meningsfuld aktivitet for både børn og voksne. 

”Forskning skal være sjov og meningsfuld for dem, man arbejder med. Det kan fx være forskning, hvor vi interviewer børn med dukker, bordteater eller andet, hvor børnene er aktive deltagere,” siger han.

Sådan bliver forskning ikke en opgave udefra, men en del af hverdagen og en naturlig udvidelse af det pædagogiske arbejde.

6) Skab alliancer med uddannede forskere

Det sidste råd handler om at bygge bro til forskningsverdenen. 

”Pædagoger skal skabe gode fællesskaber med forskere, som de er trygge ved og stoler på,” siger Mikkel Snorre Wilms Boysen.

Forskerne kan blandt andet hjælpe med at skrive ansøgninger og hente midler hjem til projekter, der tager afsæt i praksis. 

”Det har uddannede forskere jo erfaring med, og de har også noget tid til det. Pædagogerne i institutionerne har sjældent tid til at lave ansøgninger. Desuden er mange forskeres største ønske at have stærke forskningsfællesskaber med pædagoger, så de kommer så tæt på den daglige pædagogiske praksis som muligt.”

Mikkel Snorre Wilms Boysen er docent, ph.d. og forskningsansvarlig på Professionshøjskolen Absalon.

Læs mere

I Bogen ’Praksisforskning – en grundbog til pædagoger’ udfolder forfatter Mikkel Snorre Wilms Boysen praksisforskningen som metode og gennemgår principper, værdier og potentialer, og hvordan disse kan omsættes til konkrete projekter i den pædagogiske hverdag. Bogen er udgivet på Akademisk Forlag, 2025.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.