Guide: Sådan kan I lade jer inspirere af forskernes metoder
Få forsker Mikkel Snorre Wilms Boysen 6 bedste råd:
1) Lav en studiegruppe med kollegaerne
Det kollegiale fællesskab er en af de stærkeste ressourcer i en institution.
Mikkel Snorre Wilms Boysen foreslår derfor at lave en studiegruppe, hvor man aftaler over et par måneder at indsamle cases om et emne. Det kan være konfliktsituationer eller måske forældresamarbejde. Herefter kan gruppen drøfte og reflektere sammen over de konkrete eksempler og sammen finde nye veje og handlemuligheder.
”Noget af det, som både praktikere og forskere siger har været mest meningsfuldt for dem, er at have et kollegialt fællesskab, hvor man bruger tiden på at tale om, hvordan vi kan forbedre vores pædagogik. Når vi kigger på hinandens eksempler og diskuterer dem, har vi allerede skabt meget væsentlig forskning,” siger forskeren.
2) Undersøg, hvad dygtige kollegaer gør
Det kan give en stor indsigt at finde og fremhæve kollegaers særlige styrker og ekspertiseområder.
”Noget af den praksisforskning, der giver allermest mening, er, når vi kigger på pædagogers særlige evner til at gøre noget godt med børnene, og prøver at lære af det,” forklarer Mikkel Snorre Wilms Boysen.
Han foreslår man laver længere interviews med såvel kollegaer, man kender godt, som dem, man kender mindre godt – Og spørger til deres refleksioner og erfaringer.
”Nogle gange viser det sig, at vi ikke kender vores kollegaer så godt, som vi troede, og at vi kan lære mere af deres erfaringer, end vi havde forventet.” siger han.
3) Fokusér på det, der lykkes
Et tredje greb handler om at rette blikket mod det, der fungerer.
”I alle de institutioner, hvor jeg har arbejdet med appreciative inquiry, er folk bare blevet så glade. Fordi lige pludselig handler det ikke om at snakke om alle problemerne, men om alt, hvad der lykkes,” siger Mikkel Snorre Wilms Boysen.
Hvor forskere kan bruge år på at analysere problemer, har pædagoger et andet ansvar: De skal finde løsninger her og nu. Derfor giver det god mening at bruge metoder, der styrker det konstruktive blik på praksis og giver inspiration til konkrete forbedringer.
4) Brug aktionsforskning til at få børnenes stemmer frem
Børneperspektiver er centrale i pædagogisk arbejde, og greb fra aktionsforskning kan give nye værktøjer til at styrke dem.
”Jeg kunne godt tænke mig, at man brugte et afsæt i aktionsforskningen til at blive eksperter i det der med børneperspektiver,” siger Mikkel Snorre Wilms Boysen.
Det kan ske gennem æstetiske og kreative metoder som drama, musik, billeder eller kunst, hvor børnene arbejder med temaer som: ’Hvad gør mig glad’ eller ’Hvad gør mig ked af det’.
”Det styrker børnenes empowerment og handlekompetence. Samtidig giver det pædagogerne vigtig indsigt i, hvad børnene har på hjerte,” siger han.
5) Gør forskningen til en pædagogisk aktivitet
Forskning behøver ikke at være noget ekstra oven på det pædagogiske arbejde. Tværtimod kan det tænkes som en integreret og meningsfuld aktivitet for både børn og voksne.
”Forskning skal være sjov og meningsfuld for dem, man arbejder med. Det kan fx være forskning, hvor vi interviewer børn med dukker, bordteater eller andet, hvor børnene er aktive deltagere,” siger han.
Sådan bliver forskning ikke en opgave udefra, men en del af hverdagen og en naturlig udvidelse af det pædagogiske arbejde.
6) Skab alliancer med uddannede forskere
Det sidste råd handler om at bygge bro til forskningsverdenen.
”Pædagoger skal skabe gode fællesskaber med forskere, som de er trygge ved og stoler på,” siger Mikkel Snorre Wilms Boysen.
Forskerne kan blandt andet hjælpe med at skrive ansøgninger og hente midler hjem til projekter, der tager afsæt i praksis.
”Det har uddannede forskere jo erfaring med, og de har også noget tid til det. Pædagogerne i institutionerne har sjældent tid til at lave ansøgninger. Desuden er mange forskeres største ønske at have stærke forskningsfællesskaber med pædagoger, så de kommer så tæt på den daglige pædagogiske praksis som muligt.”
Mikkel Snorre Wilms Boysen er docent, ph.d. og forskningsansvarlig på Professionshøjskolen Absalon.