Kell elsker udelivet. Jeg kommer kun ind for at hente børnene
Kell elsker udelivet. Jeg kommer kun ind for at hente børnene
Rejer, tanglopper og nogle søhestelignende væsener. De gule plasticbægre er fyldt med små krible-krable-dyr, og rundt om sidder børn og nærstuderer dagens fangst. Naturpædagog Kell Jensen har flyttet børnene fra deres hjemmevante rammer i institutionen til Kalø Vig. Efter at være blevet udstyret med gummistøvler, fiskenet og plasticbægre er de klar til at udforske strandkanten.
»Når jeg ser dem, oplever jeg den samme følelse, som jeg selv havde, da jeg var barn.
Tiden flyver, når vi er ude. Hvis jeg er på tur med de større børn, tager vi også et trangiasæt (transportabelt kogegrej) med, koger rejerne og spiser dem, og så er dagen typisk gået,« siger Kell Jensen.
Elsker frisk luft. Kell Jensen er ansat af Skæring Dagtilbud til at arbejde med naturaktiviteter i de syv institutioner. Byrådet ønsker, at dagtilbuddene i Aarhus skal få børnene til at interessere sig mere for udeliv, natur og miljø.
Kell Jensen indgår i normeringen i daginstitutionen Studsen i Studstrup to dage om ugen, resten af ugen arbejder han på skift i alle syv institutioner i dagtilbuddet. Han kommer stort set kun indendørs på institutionerne for at hente børnene.
»Jeg elsker frisk luft. Så vidt det er muligt, opholder jeg mig udendørs. Det har gjort mig god til at finde på aktiviteter i naturen,« siger Kell Jensen om baggrunden for sit arbejde.
Han har både små og store grupper børn med i naturen og tilpasser aktiviteterne efter, om målet er øget naturforståelse eller at skabe gode oplevelser for bestemte børn:
»Nogle gange skal man på en eller anden måde lokke børnene med et godt tilbud for at få dem med. Engagerede voksne kan som regel altid få nogle børn med. Hvis de har haft en god oplevelse, er der ofte flere, der gerne vil med næste gang.«
Oplevelserne er ofte bundet op på noget aktuelt, der sker i naturen, og som Kell Jensen synes, børnene skal opleve, fordi det øger deres kendskab til naturen.
»Andre gange kan det være pædagogerne, der kommer til mig med børn, som har forskellige udfordringer, og så snakker vi om, hvad de kan have brug for af aktiviteter,« siger han.
Færre konflikter. Udover større indsigt i naturen byder Kell Jensen også børnene på udfordrende aktiviteter som strabadsture og rappelling ned ad stejle skrænter. Alt sammen giver dem en lillebitte oplevelse af at lykkes:
»Når vi kommer hjem, er børnene helt høje. De synes virkelig, det har været fedt og sitrer nærmest i kroppen. Begejstringen over, at noget lykkes, opnår de kun ved at blive udfordret og hevet ud af deres komfortzone. Samtidig ser børnene sig selv og hinanden i nye situationer, og det giver en ny dynamik i gruppen.«
Ifølge Kell Jensen er der mange fordele ved at være under åben himmel. Der er højt til loftet og et større udfoldelsesrum.
De konflikter, der kan komme, når det kniber med pladsen, opstår ikke, når børnene kan sprede sig på et større område.
»Indendørs eller på en lille legeplads skal man hele tiden undertrykke sine impulser, men hvis man er udenfor, er det ikke nødvendigt,« siger han.
Derudover mener Kell Jensen, at naturen er god for vores psyke, fordi vi er præindstillet til at profitere af naturen:
»Hvis du for eksempel måler baggrundsstøjen ved kysten, hvor det blæser, og bølgerne skvulper, så vil du sikkert måle det lige så højt, som hvis du står på rød stue midt i en pudekamp. Men du er ikke i tvivl om, hvilken lyd der er den mest belastende for dig.«
Det velvære, naturen giver, er befordrende for de sociale kompetencer, mener han.
»Der opstår automatisk mere empati og indlevelse, når man har det rart. Man bliver ganske enkelt et bedre og roligere menneske, når man er udendørs,« siger Kell Jensen.