Tag godt imod nyuddannede: Sådan kan du bidrage som AMR

Knus. Smil. Champagnepropper, som springer. Der kommer til at være masser af fejringer, når tusindvis af nye pædagoger bliver uddannet i de kommende uger. Festen kan fortsætte, når de fleste hurtigt kan sætte underskrift på en ansættelseskontrakt. Men herfra kan det blive vanskeligere.
Nogle nyuddannede bliver ramt af praksischok, og en undersøgelse har vist, at hver fjerde pædagog har forladt faget fem år efter, de blev færdiguddannede.
Derfor er der en lang række gode grunde til at tage modtagelsen af de nye kolleger meget seriøst, siger Johnny Gaardsdal, som er medlem af forretningsudvalget i BUPL med politisk ansvar for arbejdsmiljø.
“For de nyuddannede pædagoger er det afgørende, at de bevarer lysten til faget. De skal lære mere og fortsætte deres faglige udvikling. For institutionen er det vigtigt at holde på dem og sørge for, at de ikke søger andre steder hen,” siger han og tilføjer:
”For samfundet er det afgørende, at pædagogerne bliver i faget. Der er mangel på pædagoger, så ingen er interesseret i, at de nyuddannede forlader faget, og måske allervigtigst er det afgørende for børnene, at andelen af uddannede i institutionerne er så høj som muligt,” siger han.
Solid ballast af viden
Det er grundlæggende lederens ansvar at sørge for den gode start på arbejdspladsen, men som AMR er det vigtigt at støtte op om, at den nye kollega oplever en god introduktion, og at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige, siger Johnny Gaardsdal.
I nogle kommuner sætter man introduktionen i system, så der er mentorordninger for nye, eller man laver netværk, hvor de er sammen med andre nye pædagoger.
Hvordan man i den enkelte institution passer på de nyuddannede, kan variere fra person til person. De har dog nogle fællestræk, man som udgangspunkt skal være opmærksom på.
”De fleste nyuddannede kommer med en solid ballast af viden, metoder og lyst til at gøre en positiv forskel. Til gengæld kommer de sjældent med en hel masse erfaring i for eksempel at være alene med mange børn,” siger Johnny Gaardsdal.
Lyt til de nyansatte
Det er vigtigt, at nye får en grundig introduktion til både arbejdspladsen og arbejdet. De skal oplæres grundigt, og arbejdspladsen skal have en plan for, hvordan det skal foregå.
”Det kan for eksempel være vanskeligt at stå for forældresamtaler eller styre aktiviteter selv. Det er en god idé, hvis man kan gøre det sammen med en erfaren de første gange. Og så skal den nyuddannede langsomt have mere og mere ansvar,” siger Johnny Gaardsdal.
I den proces er det afgørende, at de erfarne pædagoger ikke bare fortæller, hvordan tingene skal gøres.
”Man skal lytte til den nye, tage den nye med ind i overvejelserne og ikke bare sige, at tingene skal gøres, som man plejer,” siger Johnny Gaardsdal og opfordrer AMR til at have en løbende dialog med den nye om, hvorvidt han eller hun trives, eller om noget skal ændres.