Tag godt imod nyuddannede: Sådan kan du bidrage som AMR

Et nyt kuld pædagoger er snart på vej ud i arbejdslivet. Den første tid er kritisk, og flere forlader faget igen. Som AMR kan du spille en vigtig rolle i at tage godt imod de nye kolleger
rødhåret kvindelig pædagog eller leder smiler

Knus. Smil. Champagnepropper, som springer. Der kommer til at være masser af fejringer, når tusindvis af nye pædagoger bliver uddannet i de kommende uger. Festen kan fortsætte, når de fleste hurtigt kan sætte underskrift på en ansættelseskontrakt. Men herfra kan det blive vanskeligere. 

Nogle nyuddannede bliver ramt af praksischok, og en undersøgelse har vist, at hver fjerde pædagog har forladt faget fem år efter, de blev færdiguddannede.

Derfor er der en lang række gode grunde til at tage modtagelsen af de nye kolleger meget seriøst, siger Johnny Gaardsdal, som er medlem af forretningsudvalget i BUPL med politisk ansvar for arbejdsmiljø.

“For de nyuddannede pædagoger er det afgørende, at de bevarer lysten til faget. De skal lære mere og fortsætte deres faglige udvikling. For institutionen er det vigtigt at holde på dem og sørge for, at de ikke søger andre steder hen,” siger han og tilføjer:

”For samfundet er det afgørende, at pædagogerne bliver i faget. Der er mangel på pædagoger, så ingen er interesseret i, at de nyuddannede forlader faget, og måske allervigtigst er det afgørende for børnene, at andelen af uddannede i institutionerne er så høj som muligt,” siger han.

Solid ballast af viden

Det er grundlæggende lederens ansvar at sørge for den gode start på arbejdspladsen, men som AMR er det vigtigt at støtte op om, at den nye kollega oplever en god introduktion, og at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige, siger Johnny Gaardsdal.

I nogle kommuner sætter man introduktionen i system, så der er mentorordninger for nye, eller man laver netværk, hvor de er sammen med andre nye pædagoger.

Hvordan man i den enkelte institution passer på de nyuddannede, kan variere fra person til person. De har dog nogle fællestræk, man som udgangspunkt skal være opmærksom på.

”De fleste nyuddannede kommer med en solid ballast af viden, metoder og lyst til at gøre en positiv forskel. Til gengæld kommer de sjældent med en hel masse erfaring i for eksempel at være alene med mange børn,” siger Johnny Gaardsdal.

Lyt til de nyansatte

Det er vigtigt, at nye får en grundig introduktion til både arbejdspladsen og arbejdet. De skal oplæres grundigt, og arbejdspladsen skal have en plan for, hvordan det skal foregå.

”Det kan for eksempel være vanskeligt at stå for forældresamtaler eller styre aktiviteter selv. Det er en god idé, hvis man kan gøre det sammen med en erfaren de første gange. Og så skal den nyuddannede langsomt have mere og mere ansvar,” siger Johnny Gaardsdal.

I den proces er det afgørende, at de erfarne pædagoger ikke bare fortæller, hvordan tingene skal gøres.

”Man skal lytte til den nye, tage den nye med ind i overvejelserne og ikke bare sige, at tingene skal gøres, som man plejer,” siger Johnny Gaardsdal og opfordrer AMR til at have en løbende dialog med den nye om, hvorvidt han eller hun trives, eller om noget skal ændres.

5 råd til AMR, når du får nyuddannede kolleger

1. Hjælp din leder med at leve op til arbejdsgiverens ansvar for at give den nye kollega information om risici for sikkerhed og sundhed i arbejdet. Det kan for eksempel være ubalance mellem krav og ressourcer, høje følelsesmæssige krav og udadreagerende børn. 

2. Hjælp din leder med at leve op til ansvaret for at give oplæring og instruktion i at udføre arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Lav for eksempel en plan for oplæring og introduktion, hvor det fremgår, hvem der gør hvad hvornår.

3. Sørg for, at den nye kollega fra begyndelsen ved, at du er AMR og er tilgængelig i spørgsmål om arbejdsmiljø.

4. Hjælp til med – sammen med din leder og dine kollegaer – at skabe mening, forudsigelighed og tilknytning til fællesskabet på arbejdspladsen og i BUPL i den nye kollegas arbejdsliv.

5. Sørg for jævnligt i de første måneder at følge op på, hvordan den nye kollega trives. Er der belastninger i det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø, skal du – efter aftale med den nye kollega – bære det videre til lederen i arbejdsmiljøgruppen.

Find mere inspiration til den gode modtagekultur på BFA’s hjemmeside.  

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.