Inspiration. Pædagoger går ved siden af barnet
Inspiration. Pædagoger går ved siden af barnet
Udfordringen lyder ret uoverskuelig: Lær nogle pædagoger, der ikke aner noget om programmering, hvordan man programmerer – så de vel at mærke kan bruge det i såvel den understøttende som den fagfaglige undervisning. Men det var ikke noget problem, fortæller Eva Petropouleas, pædagogisk konsulent på Professionshøjskolen Absalon.
Hun fik den på papiret utaknemmelige opgave.
»Det har været supernemt. Måske er det pædagogers tilgang, men de er gået på med krum hals og kastet sig over det. Vi er vant til at undervise lærere, men den her flok pædagoger har været helt vildt gode til at tænke kodning ind i deres praksis og fagområde,« siger Eva Petropouleas.
Hun har været underviser på Undervisningsministeriets ’Projekt Professionskapacitet’, som 26 folkeskoler har nydt godt af. Men kun på en af skolerne, nemlig Kulsbjergskolen i Vordingborg Kommune, blev pædagogerne valgt til at stå for
projektet.
Pædagogfagligheden spiller rigtig godt sammen med det at skulle implementere
ny teknologi, har Eva Petropouleas erfaret.
»Der er den grundlæggende forskel, at pædagoger går ved siden af børnene, og lærere helst vil gå foran. Det kontroltab, der ligger i at gå ved siden af børnene og turde sætte en læringsproces i gang uden at være ekspert, evner pædagogerne,« siger hun.
Hvad kan dimsen? Men man skal altså have en viden om det, man skal lære eleverne.
»Det er svært at tænke pædagogik og didaktik, før man ved, hvad dimsen kan. Så det tekniske løft er nødt til at komme før det pædagogisk-didaktiske, for at man for alvor kan tænke med og se mulighederne,« siger Eva Petropouleas.
Med udgangspunkt i co-teaching skulle pædagogerne i første omgang lære at stå for et forløb i den understøttende undervisning. Derefter skulle de ind i den fagfaglige undervisning, hvor forløbene også var tilrettelagt af Absalon. Under projektet var pædagogerne også så heldige at have undervisere fra Professionshøjskolen Absalon med i klasserne.
»Læreren har selvfølgelig det didaktiske ansvar i fagundervisningen, men med den nye pædagoguddannelse skal pædagoger også være didaktikere og tilrettelægge og evaluere forløb,« siger hun.
Hun glæder sig over, at Kulsbjergskolen nu har særlige pædagogteams til at samarbejde om at udvikle undervisningen i programmering i det nye skoleår.
»For hvis man ikke organisatorisk understøtter projektet bagefter, så dør det ud,« siger hun.
Ligesom at læse. Der er god grund til at lære børnene at programmere, mener Eva Petropouleas.
»At få hænderne ned i kodning giver en meget bedre forståelse for, at det her ikke er mystisk, og det ikke er fuldstændig uigennemskueligt. Og det betyder, at vi kan tage bedre stilling til teknologierne,« siger Eva.
De behøver ikke at lære decideret tekstprogrammering, anfører hun, men blokprogrammering som Scratch er en god vej til at lære at kode.
»At lære at programmere i Scratch er lidt ligesom at lære at læse. Du kan læse rigtig mange bøger, når du først har lært at læse,« siger hun.