Flere børn skal træde i pedalerne

Cyklistforbundet har netop søsat kampagnen ’Vi kan cykle’, der skal hjælpe børnehaver med at introducere cykler som et legeredskab.

Cykling og børn burde hænge uløseligt sammen. Cykling giver motion, frisk luft og børnene får udviklet deres motoriske færdigheder. Samtidig kan cykling bruges til de cykellege, som Dansk Cyklistforbund har lanceret i deres årlige kampagne ’Vi kan cykle’. Der er god grund til at kigge nærmere på netop cykellege, for hos Dansk Cyklistforbund er man ikke i tvivl om, at hvis børn kommer hurtigt i gang med at cykle, så cykler de mere som voksne, og klarer sig bedre i trafikken senere hen.

»Det er klart, at jo tidligere man starter med at cykle med sine børn, jo sikrere bliver de i trafikken, også når de går ud af børnehaven og skal i skole,« siger Jan Thane, politisk koordinator i Cyklistforbundet.



For få cykler. Tal fra Dansk Cyklistforbund viser, at rekord få børn cykler til skole. I 1990’erne cyklede 7 ud af 10 børn til skole. I dag er andelen faldet til 5 ud af 10.

Det bekymrer Sundhedsstyrelsen, der nu foreslår cykling til 0-4-årige i et forsøg på at kickstarte børns aktive hverdag.

»I en travl hverdag er det nemt og hurtigt for forældrene at spænde børnene fast i bilen, i klapvognen eller bag på cyklen, når de skal afsted til børnehave eller vuggestue. Men de gør børnene en bjørnetjeneste,« siger Lisa von Huth Smith, der er specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen.

Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man benytter sig af cykling som en af ­flere motionsformer hos de 0-4-årige. Håbet er at flere vælger jernhesten fremfor bilen i fremtiden. Her kan daginstitutionerne bidrage positivt ved at have flere cykler på lege­pladsen, mener styrelsen.



Succeskampagne. Cyklistforbundet har i et par år kørt kampagnen ’Vi kan cykle’. Institutioner kan tilmelde sig fra november og modtager herefter gratis materiale om cykellege og får tilbud om informationskurser for pædagogerne.

Ifølge Jan Thane er kampagnen normalt en stor succes.

Selv få cykellege eller cykeldage i institutionen kan ifølge Cyklistforbundet gøre en forskel for børnenes motoriske udvikling.

»Vi ved, at cykling og bevægelse er med til at udvikle børn, så det kan ikke gøres for ofte. Jo flere gange, man har legene eller aktiviteterne, jo hurtigere bliver børnene gode til at cykle, og jo mere får de ud af det, både fysisk, socialt og personligt,« siger han og anbefaler, at man cykler med børnene på ugebasis.



Rollemodeller. Ulykkesraten for cykelulykker blandt små børn er heldigvis lav, og det hænger sammen med, at små børn ofte cykler sammen med de voksne, mener Jan Thane.

Risikoen for uheld stiger i takt med, at børnene bliver ældre, og her kan tidlige gode trafikvaner være med til at mindske, at børnene kommer til skade, når de cykler alene.

»Nogle uheld kan afhjælpes, hvis man begynder tidligt med at få indlært gode cykelvaner. Det handler i høj grad om, at forældre og pædagoger skal være gode forbilleder. Både i forhold til at have en aktiv livsstil, hvor de selv cykler i hverdagen, men også til at huske cykelhjelmen og generelt udvise en sikker adfærd i trafikken,« siger Jan Thane.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.