Det siger forskningen: Sådan kan pædagogfaglig ledelse give høj kvalitet
Hvad er afgørende for, at pædagogfaglig ledelse fungerer? Det har ”Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd” (VIVE) undersøgt.
VIVE har gennemtrawlet forskning i, hvordan faglig ledelse kan understøtte læringsmiljøer, som styrker børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
I vidensopsamlingen er der identificeret tre centrale temaer med kerneelementer, som handler om konkrete handlinger og deres betydning. Rapporten beskriver også konkrete ledelseshandlinger, som ifølge forskningen er betydningsfulde, når man bedriver pædagogfaglig ledelse.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har finansieret vidensopsamlingen, som bl.a. projektchef Nanna Høygaard Lindeberg og forsker Louise Ladegaard Bro fra VIVE står bag. Professor Lotte Bøgh Andersen, Aarhus Universitet, har også bidraget.
De tre centrale temaer i pædagogfaglig ledelse
Tema 1: Fastsætte en faglig retning
Temaet handler om lederens arbejde med at etablere en fælles forståelse blandt det pædagogiske personale af, hvad faglig kvalitet er, og om at sikre, at det pædagogiske personale ved, hvordan den faglige retning relaterer sig til de daglige pædagogiske arbejdsopgaver.
Tema 2: Indhente faglig viden
Det handler om lederens arbejde med at indhente ny viden og sikre, at ny viden forankres i den pædagogiske praksis gennem fælles refleksion. Lederen skal fx vurdere, hvilken ny viden, der er brug for, og facilitere, at personalets viden fra bl.a. kurser, tiltag og indsatser deles og sættes i spil.
Tema 3: Aktivere faglig viden
Temaet omhandler lederens arbejde med at sikre, at medarbejderne udfører deres opgaver med udgangspunkt i et fælles pædagogisk grundsyn og med aktivt brug af deres fagprofessionelle viden. Det handler om både spontan og planlagt vejledning og om opbakning og engagement i medarbejdernes faglige arbejde.
Kilde: Vidensopsamling om faglig ledelse på
dagtilbudsområdet, VIVE, 2021