Spørgeguide til afklaring af stillingbeskrivelse for private ledere
En stillingsbeskrivelse er et udtryk for en aftale mellem leder og bestyrelse om, hvilke opgaver og ansvarsområder lederen forventes at varetage i forhold til ledelse på de fire områder – pædagogisk ledelse, administrativ ledelse, personaleledelse og strategisk ledelse.
Alle opgaver er naturligt til stede som en del af den samlede ledelsesopgave i en daginstitution, men der kan være forskel hvordan og hvor meget den enkelte opgave fylder på netop denne arbejdsplads.
Det er vigtigt at afklare i hvilket omfang lederen forventes at indgå i det daglige arbejde med børnene, hvis arbejdet med børnene er en del af ledelsesopgaven i institutionen. Forudsætningen for at lederen kan indgå i det daglige arbejde med børnene er, at der er tid til det ved siden af ledelsesopgaven.
Brug disse spørgsmål til inspiration til afklaring:
Pædagogisk ledelse
- På hvilken måde forventes lederen at inddrage personale og bestyrelse i udviklingen af den faglige og pædagogiske kvalitet i institutionen?
- I hvilket omfang er lederen ansvarlig for visitation af børn til institutionen, indkøring af børn og eventuel kommunikation med den kommunale forvaltning fx i forhold til støttekrævende børn?
- På hvilken måde kan bestyrelsen forvente at blive orienteret og informeret om evaluering og dokumentation af den pædagogiske aktivitet og kvalitet?
- Hvordan fastlægger bestyrelse, leder og personale i samarbejde de nødvendige retningslinjer og procedurer for børnenes sikkerhed (på legepladsen, på ture m.v.)?
Administrativ ledelse
- I hvilket omfang har lederen ansvar for økonomien, og hvornår skal bestyrelsen inddrages?
- Hvad er lederens bemyndigelse i forhold til indkøb (beløbsgrænser)?
- Hvilke opgaver i forbindelse med budget og regnskab skal lederen udføre?
- I hvilket omfang forventes lederen at forberede møder i bestyrelsen og opfølgning på bestyrelsens beslutninger?
- Hvis lederen indgår i et ledelsesteam med fx souschef eller afdelingsleder – hvordan sikres videndeling og inddragelse af hele ledelsesteamet?
- Hvad er lederens opgaver i forbindelse med oprettelse og vedligeholdelse af kommunikation (IT, telefon, hjemmeside og sociale medier)?
- Hvordan ønsker bestyrelsen, at lederen holder bestyrelsen underrettet om institutionens arbejdsmiljø?
- Hvordan ønsker bestyrelsen, at lederen drøfter forskellige emner med bestyrelsen? Er der emner, som skal drøftes med bestemte bestyrelsesmedlemmer, eller skal hele bestyrelsen ind over alle beslutninger og informationer?
- Hvilke forventninger har bestyrelsen til information mellem leder og bestyrelse (niveau, form og indhold)?
- Hvilke opgaver har lederen i relation til forsikringsspørgsmål?
Personaleledelse
- Hvilke ansættelser skal bestyrelsen inddrages i?
- Hvordan inddrages bestyrelsen ved afskedigelser?
- Hvilke konkrete opgaver har lederen i forhold til ansættelse og afskedigelse?
- Hvordan sikres samarbejde med personalegruppen jvf. overenskomstens bestemmelser om ledelse og samarbejde?
- Hvilke opgaver har lederen i forhold til udformning og implementering af personalepolitik?
- I hvilket omfang har lederen konkrete opgaver med personaleadministration fx lønregnskab og ferieregnskab? Og hvilke opgaver er lagt ud til fx en paraplyorganisation?
Strategisk ledelse
- I hvilket omfang forventer bestyrelsen at blive inddraget i institutionens arbejde med visioner, mål og handleplaner?
- Hvilke forventninger er der til lederens rolle i forbindelse med profilering af institutionen?
- Hvilke opgaver har henholdsvis leder og bestyrelse i forbindelse med kommunikationen med kommunens forvaltning og politikere?
Se oversigt over typiske ledelsesopgaver