Er din medarbejder neurodivergent? Sådan hjælper du hende til at trives og præstere

Med den rette ledelse kan en medarbejder med en neurologisk afvigelse som for eksempel ADHD blive en stor gevinst for arbejdspladsen. Sådan lyder budskabet i bogen ”Weird Works”, der er skrevet til neurodivergente, til deres ledere og kolleger.
Samtale med a-kassen
Med eksempelvis en ADHD-diagnose kan der følge visionære, innovative og strategiske kompetencer, som du som leder med fordel kan understøtte hos din neurodivergente medarbejder. Få råd til hvordan i boksen længere nede i artiklen.

Hendes hjerne popper ivrigt over med gode ideer. Men hun får dem ikke rigtigt landet. Hun har svært ved hurtigt at afslutte mindre, simple opgaver. Til gengæld er hun fantastisk til at hyperfokusere og analysere komplicerede sammenhænge.

Hun har lange tilløb til at gå i gang med en opgave. Men når først hun går i gang, arbejder hun langt mere effektivt end de fleste andre. Ja, faktisk kan hun arbejde solen sort, men bagefter bliver hun ofte syg, fordi hun har glemt at passe på sig selv.

Passer det på en af dine medarbejdere? Hvis ja, kan det handle om, at hun har en ADHD-diagnose og dermed er et neurodivergent menneske. Neurodivergens betyder, at en hjerne har atypiske karakteristika, der kan diagnosticeres med en eller flere neurologiske afvigelser. Det kan være autisme, tourettes, ADHD eller OCD.

Du skal justere din ledelse

Har du en neurodivergent medarbejder, kan du skrue din ledelse sammen, så medarbejderen folder sig optimalt ud på arbejdspladsen. Uden at brænde ud. Sådan lyder budskabet i bogen ’Weird Works’, der netop er udgivet på Dansk Psykologisk Forlag.

Det betyder ikke nødvendigvis, at du som leder skal bruge helt nye ledelsesmæssige værktøjer. Det man ellers gør som leder, virker også overfor neurodivergente, men der skal justeres, mener bogens forfattere, organisationspsykolog Marie Kingston og lederprofilen Aske Koppel Stræde, der selv har en ADHD-diagnose. 

ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder, og det er den diagnose, bogen mest går i dybden med. Man regner med, at mellem tre og fem procent af en fødselsårgang opfylder kriterierne for at have ADHD, som er en såkaldt spektrum-lidelse, man kan have forskellige grader.

Hav lidt mere tålmodighed med skæverter og indstil blikket til at se, at det også er i usædvanligheder og udfordringer, at styrkerne er.

Aske Koppel Stræde

Med diagnosen følger ofte visionære, innovative og strategiske kompetencer

Overordnet er der tale om en arvelig, medfødt hjernevariant, hvor man har svært ved at sortere i indtryk og fastholde opmærksomhed. Den ADHD-ramte har et lavere niveau af dopamin i hjernen sammenlignet med personer uden ADHD, og styrer både din opmærksomhed, kropslige aktivitet og impulsivitet.

”Det er vigtigt at slå fast, at der er store individuelle forskelle på og graden af ADHD. Men generelt kan en medarbejder med ADHD på gode dage opfange detaljer og sammenhænge, som få andre evner. Et menneske med ADHD kan have visionære, innovative og strategiske kompetencer, andre kun kan drømme om. Hun kan måske også se og forstå sammenhænge på et strategisk og overordnet niveau, hvor andre har svært ved at følge med,” siger Aske Koppel Stræde.

ADHD-medarbejderen kan have denne særlige udfordring

Men der er også udfordringer i forhold til medarbejdere med fx ADHD, fastslår forfatteren:

”Tag fænomenet prokrastinering. Det handler om at udsætte en opgave, at vente til i morgen eller at føle ulyst ved at starte et projekt. Det kender de fleste jo, men det er typisk ekstremt udtalt hos den ADHD-ramte. Især uklare forventninger og uklare opgavebeskrivelser kan skabe handlingslammelse hos et menneske med ADHD, der ikke nødvendigvis har opstartsenergi eller bliver overvældet af det, han eller hun bør gøre. Han eller hun mangler motivationen til at gå i gang her og nu og udskyder måske til sidste øjeblik, hvorefter en ordentlig dosis adrenalin så får ham eller hende til at arbejde igennem og (måske) komme i mål til tiden.”

Aske Koppel Stræde anbefaler lederne og kolleger at være ekstra tålmodige med den neurodivertente medarbejder: 

”Hav lidt mere tålmodighed med skæverter og indstil blikket til at se, at det også er i usædvanligheder og udfordringer, at styrkerne er. Fremfor at blive vildt irriteret over, at medarbejderen for eksempel så ofte kommer for sent eller afleverer opgaver i sidste øjeblik, så hjælp hende med struktur og se gevinsten i hendes evne til at analysere og hyperfokusere.”

Tre vigtige opmærksomhedspunkter i din ledelse

Ledelse, der virker positivt på en neurodivergent medarbejder, vil alt andet lige også være en gevinst for en neuroptypisk medarbejder. Her et lille udsnit af rådene til lederne fra ’Weird Works’ af Marie Kingston og Aske Koppel Stræde.

1. Vær opmærksom på, hvad du siger og til hvem

Hvis du får at vide, at din medarbejder har en ADHD-diagnose, skal du forholde dig til, hvad resten af medarbejderne skal vide og orienteres om. Bogens forfattere anbefaler en åben dialog med den neurodivergente medarbejder med udgangspunkt i spørgsmål som

  • Er der noget særligt, jeg som din leder skal være opmærksom på i forhold til dine kolleger?
  • Er der noget du gerne selv vil sige på et fællesmøde, eller som jeg skal sige?
  • Vil du hellere selv tage dialogen løbende?
  • Hvis nogen spørger mig, hvad skal vi aftale, at jeg siger?
  • Kunne det være hjælpsomt for dig at lave en lille tale til kollegerne?

 

2. Rammer, retning og impulser

Uforudsigelighed slider og stresser i særlig grad den neurodivergente medarbejder. På den ene side har medarbejderen med fx ADHD et behov for tydelige rammer og hegnspæle at arbejde inden for. Men samtidig har hun også en impuls til at bryde rammerne, så hun kan komme i flow og fokusere. Rammer og retning er ikke hele opskriften på god ledelse af den neurodivergente. Hendes intellekt skal også stimuleres med komplicerede opgaver. Vær desuden klar over, at ADHD-hjernen ikke altid trives bedre med længere deadlines, men som udgangspunkt så:

  • Giv korte, klare og konkrete instruktioner, opgavebeskrivelser og forventninger.
  • Gentag de samme instruktioner, eventuelt mundtligt og skriftligt samt med tilbud om visuelle illustrationer.
  • Følg op på, om budskaber og aftaler er forstået, og arbejdet er sat i gang.
  • Tilbyd støtte til at tage hul på opgaven eller lav en plan sammen med medarbejderen.

 

3. Check-in og tæt opfølgning

Undervejs i en jobopgave kan der opstå forhindringer, tvivl og snublesten, og her kan især den neurodivergente medarbejder have brug for hjælp fra sin leder. Lederen kan med fordel holde små møder med medarbejderen, mens en opgave står på. Forslag til indhold og form:

  • Undersøg om medarbejderen har den fornødne viden og resurser til at udføre sit arbejde.
  • Sørg for, at medarbejderen prioriterer fornuftigt og går i den rigtige retning.
  • Hjælp med at fjerne sten på vejen.
  • Være anerkendende, tillidsfuld og nysgerrig. Ikke kontrollerende, skeptisk og mikrostyrende.
  • Hold gerne møderne planlagt og systematisk med en fast kadence. 
  • Undgå for meget spontanitet eller uplanlagthed på møderne. Brug den samme dagsorden og de samme spørgsmål fx: Lad os sammen lave en status på, hvor du er med dine opgaver i denne uge?

Om bogen og forfatterne

Bogen ’Weird Works’ er udgivet på Dansk Psykologisk Forlag. Den er skrevet af Marie Kingston, organisationspsykolog med speciale i at behandle stressramte ledere og coache neurodivergente ledere. Og af Aske Koppel Stræde, BA i International Retail Marketing og underviser i økonomi og it. Tidligere udviklingschef og kreativ chef på dagbladet Politiken. Medlem af ADHD-foreningens hovedbestyrelse.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.