Sådan får du som leder succes med tværfagligt samarbejdet: Tillid er uhyre vigtigt

At sætte ledere fra forskellige sektorer, arbejdspladser og fagligheder sammen kan være en vej til at finde løsninger på velkendte problemer. Men ideerne opstår ikke af sig selv. Få 8 gode råd om, hvordan du bedste kan samarbejde på tværs af fagligheder.
Foto af Rikke Horup
"Et tværfagligt samarbejde kræver, at deltagerne har tillid til hinanden, og den tillid tager det tid at opbygge. Derfor skal lederne være fysisk sammen, og det rejser et dilemma, fordi de så skal være væk fra deres egne afdelinger," siger Rikke Horup.

Hvis ledere af daginstitutioner går sammen om at udvikle nye opgaver eller finde løsninger på et problem, møder de normalt ikke store udfordringer i samarbejdet. De har samme faglige baggrund og tænker derfor grundlæggende ens. 

Anderledes ser det ud, når ledere fra forskellige arbejdspladser, sektorer og fagligheder skal arbejde sammen om en fælles opgave. De møder hinanden med forskellige sprog og kulturer, og det kan give udfordringer

”Når man arbejder på samme adresse og spiser frokost sammen, er der gode muligheder for, at der opstår en vi-kultur, mens man skal yde en ekstra indsats for at samarbejde på tværs. Man har sit ekspertområde som en del af sin identitet, men når man kommer i nye relationer, bliver man udfordret på sin måde at tænke på,” siger Rikke Horup. 

Hun er lektor og ph.d. ved Københavns Professionshøjskole, hvor hun blandt andet forsker i ledelse og organisering. Rikke Horup har fx forsket i samarbejde på tværs blandt ledere i Brøndby. Kommunen skulle udvikle en koordinerende indsats, så flere udsatte unge kom i uddannelse eller job.

”Fordelen ved at samarbejde på tværs er, at vi bedre kan løse opgaver, som vi ellers ikke lykkes særlig godt med, fordi lederne kommer med forskellige vinkler. Centralt står formålet med samarbejdet: Hvilken opgave skal vi løse?”

Lederne skal opdage hinandens forskelligheder

Det er vigtigt, at deltagerne ved, hvad hinanden laver, og at de får øje på forskellighederne, betoner Rikke Horup. For så kan de opbygge en kultur, hvor de kan tale om uenigheder på en måde, sådan at de finder nye veje at gå.

”Lederne kan besøge hinanden og høre, hvordan de fx arbejder i børne- og familieafdelingen. Et tværfagligt samarbejde kræver, at deltagerne har tillid til hinanden, og den tillid tager det tid at opbygge. Derfor skal lederne være fysisk sammen, og det rejser et dilemma, fordi de så skal være væk fra deres egne afdelinger. Det er en vedvarende balancegang,” siger Rikke Horup.

Det svære valg mellem vold og skolevægring

Et tema i Brøndby var, hvem der skal træde til ved skolevægring. Det udviklede sig til et konkret eksempel på, hvor vigtigt det er, at man forstår hinanden.

”Skolerne var dybt frustrerede over, at børne- og familieafdelingen ikke trådte til med det samme, for jo længere tid der går, desto sværere er det at få barnet tilbage i skole. Men i børne- og familieafdelingen hastede det mere at hjælpe det barn, som havde været udsat for vold aftenen før. Set i det lys bliver spørgsmålet, hvordan alle, som er involveret i arbejdet med børn og unge, kan gribe opgaven med skolevægring an i mellemtiden,” fortæller Rikke Horup.

Det skal give mening, at du deltager

En anden afgørende faktor er, at du som leder kan se, at det giver mening dig og din institution, at du er med til at løse den fælles opgave.

”Til at begynde kunne ikke alle i Brøndby se, at de havde en opgave med at få unge i job eller uddannelse. Men dialoger om, at det er en vanskeligt opgave at løse, fik flere til at melde sig ind i fællesskabet”, siger Rikke Horup.

Under debatten om skolevægring fik ungdomsskolen for eksempel øje på, at skolevægring også kan have betydning for dens medlemmer. Så måske kunne ungdomsskolen bidrage til at løse en problemstilling, som den ikke tidligere havde fokuseret på? 

Det blev til et arrangement for unge og forældre om, hvad der sker, når en elev bliver hjemme fra skole.

”På den måde fandt ungdomsskolen motivationen til at arbejde på tværs. Hvis man ikke synes, at opgaven giver mening for en selv, involverer man sig ikke. Derfor er det afgørende, at lederne kan se, at samarbejdet kommer deres medarbejdere og dermed borgerne til gode,” siger Rikke Horup.

8 gode råd om at samarbejde på tværs

Her er 8 gode råd om, hvordan du kan få mest muligt udbytte af tværfagligt samarbejde

1. Hvad kan du selv gøre?

Vær nysgerrighed efter, hvad du kan bidrage med, og hvad du kan få ud af andres perspektiver på dit arbejde. Begge dele kan motivere dig til at gå ind i samarbejdet, også selv om du i første omgang ikke finder det relevant. Vær også nysgerrig efter, hvordan arbejdet i din daginstitution påvirker andre institutioner i kommunen. Tag gerne initiativ til en snak om, at den enkelte leder også har et ansvar for hele kommunens dagtilbud.

2. Vær opmærksom på gruppens dynamikker

Det kan give nye ideer til opgaveløsningen, når ledere fra forskellige sektorer, arbejdspladser og fagligheder sætter sig sammen. Alle er eksperter indenfor et område, så det er vigtigt at skabe en vi-følelse, så I udvikler et fælles ansvar for den opgave, I skal løse. Samarbejdet kræver, at I har tillid til hinanden, og deter ikke givet, når I ikke omgås til daglig.

3. Prioriter tid til at lære hinanden at kende

I møder hinanden med forskellige arbejdssprog og -kulturer. Derfor skal I sætte jer ind i, hvad hinanden laver, så I kan få øje på jeres forskellige tilgange. Det tager tid at opbygge tillid, så det er afgørende, at I bare taler sammen og langsomt danner relationer. I kan fx besøge hinanden og få indsigt i, hvilke opgaver de andre løser, og hvornår de har brug for hjælp udefra. Så kan der med tiden udvikles en vi-kultur, som er afgørende for, at I lykkes med samarbejdet.

4. Vær opmærksom på uenigheder

Uenigheder i gruppen udspringer af, at I tilhører forskellige fagligheder og kulturer. I har netop sat jer sammen for at bidrage med forskellige syn på opgaven, men for at kunne lykkes skal I opbygge en professionel uenighedskultur, så jeres mangfoldige tanker og ideer bliver en ressource. Det er afgørende for et succesfuldt samarbejde, at I løbende udforsker jeres forskelligheder. 

5. Understøt udviklingen af nye identiteter

Vores daglige handlinger udspringer af forståelsen af, hvem vi er, når vi går på arbejde, og den forståelse er affødt af det fællesskab, vi synes, vi hører til. Når du kommer ind i et nyt fællesskab, er du nødt til at supplere og nuancere din arbejdsidentitet med nye perspektiver. Men nye identiteter er skrøbelige og skal løbende bekræftes og plejes. Det sker, når I holder møder og løser opgaver sammen.

6. Vær opmærksom på dilemmaer

Et fællesskab på tværs handler om mere end at være leder af en daginstitution. Men du står stadig i spidsen for din institution, så dilemmaet er, hvor du hører mest til, og hvor du skal prioritere din tid. Jo mere du deltager i samarbejdet på tværs, desto oftere er du væk fra dine medarbejdere. Du må navigere i de muligheder og barrierer, der opstår undervejs, så du ikke bliver opslugt af samarbejdet. Du kan med fordel tale om dilemmaerne med dine lederkolleger og din chef.

7. Behov for opbakning

Samarbejde på tværs er ikke et kvikfix til at levere bedre offentlig velfærd, så direktionen må ikke tro, at den kan styre samarbejdet oppe fra. Men det er vigtigt, at direktionen og også gerne kommunalpolitikerne bakker op og fx afsætter tid til, at I kan mødes. De skal have tillid til, at et forpligtende fællesskab er en måde at løse opgaver på. 

8. Hvornår ved vi, at vi er i mål med samarbejdet?

I kommer aldrig i mål. Et samarbejde skal vedligeholdes og prioriteres, men I kan se efter, om I begynder at få et sprog og en kultur, hvor I kan tale om jeres forskelligheder og uenigheder, så I kan finde nye veje at gå. Læg også mærke til, om I begynder at tale mere sammen på tværs. Ringer I til hinanden, når I står over for en udfordring, som I har svært ved at løse? Når I gør brug af fællesskabet, begynder den daglige praksis at flytte sig.

Kilde: Lektor og ph.d. Rikke Horup

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.