Råd til ledere: Sådan passer I på jer selv og hinanden

Selv om det er afgørende for medarbejdere, børn og forældre, at institutionens ledere trives, bliver deres arbejdsmiljø ofte glemt. Læs her, hvordan I kan sætte ledertrivslen på dagsordenen.
Pædagoger smiler og klapper

Ansatte har ret til et sundt arbejdsmiljø. Det fremgår af arbejdsmiljøloven. Ansatte opfattes tit som pædagoger og medhjælpere, og så ryger ledernes trivsel i baggrunden. Men ledere er også selv ansatte og er omfattet af de samme regler, som medarbejderne er.

”Alle mennesker har ret til et værdigt arbejdsliv, men i det øjeblik vi kalder ét menneske for leder, flytter fokus nemt til funktionen, og så glider mennesket i baggrunden,” forklarer erhvervspsykolog Lill Palmblad.

Læs også: Her er de problemer, som presser ledere med dårligt psykisk arbejdsmiljø

Lederes trivsel er afgørende for medarbejderne

Lill Palmblad har været chef i Arbejdstilsynet og er aktuel med bogen ’Hvem passer på chefen?’

Det er ikke kun vigtigt for lederne selv, at de trives. Det er også afgørende for medarbejderne.

”En leder skal kunne træffe og formidle sine beslutninger, være nærværende og empatisk og kunne tage bestik af situationen. De evner risikerer at komme under pres, hvis lederen er i mistrivsel, og så kan medarbejderne komme i tvivl om, hvad de skal,” siger Lill Palmblad.

Læs også: God ledelse beskytter pædagoger mod stort følelsesmæssigt pres

Trivsel er ikke den enkelte leders ansvar

Arbejdsgiveren har det juridiske ansvar for lederes trivsel, men alle omkring en leder påvirker hans eller hendes arbejdsmiljø. Derfor har alle også et ansvar for ledernes trivsel, påpeger erhvervspsykologen. 

Men lederne kan selv  tage teten ved at rejse spørgsmålet om deres trivsel.

”Det er ikke den enkelte leders ansvar at passe på sig selv. Hele organisationen skal arbejde systematisk med lederes trivsel og for eksempel huske at nævne dem eksplicit i retningslinjerne for, hvordan arbejdsmiljøet håndteres og udvikles,” siger Lill Palmblad.

Læs også: Arbejdstilsynet understreger: Høje følelsesmæssige krav i jobbet må ikke gøre lederne syge

Gode råd: Sådan tager I hul på dialogen om trivsel

I bogen ’Hvem passer på chefen?’ præsenterer erhvervspsykologerne Lill Palmblad og Louise Dinesen en række reflekterende spørgsmål om lederes arbejdsmiljø, som henholdsvis direktion, ledergruppe, HR, arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant, medarbejdere og den enkelte leder kan tage udgangspunkt i. 
Her er spørgsmål, som I kan bruge til at tale om jeres trivsel, og hvad I kan gøre:

1. Om jeres arbejdsmiljø og trivsel
Spørgsmål til ledergruppen
•    Hvordan forholder vi os til ledertrivsel her hos os? 
•    Er ledertrivsel på dagsordenen i vores ledergruppe? 
•    Hvordan tager vi sammen ansvar for vores fælles og hinandens arbejdsmiljø? 
•    Hvor og hvordan bringer vi det op, når vi føler os pressede?

Spørgsmål til dig som leder
•    Hvordan forholder du dig til din egen trivsel? 
•    Hvordan påvirker din trivsel kontakten til dine medarbejdere?
•    Hvem taler du med om dit arbejdsmiljø og din trivsel?
•    Ved du, hvor i din organisation du kan hente hjælp, hvis du får behov?

2. Om beskyttende og belastende faktorer
Spørgsmål til ledergruppen
•    Hvordan taler vi sammen om det, der især belaster os, og det, som især beskytter? 
•    Hvordan drøfter vi med vores egen ledelse, hvad der især beskytter og belaster vores trivsel, og hvordan faciliterer vi den samtale?

Spørgsmål til dig som leder
•    Hvilke faktorer i dit arbejdsmiljø bidrager især til din trivsel og begejstring i arbejdet? 
•    Er der noget, du selv kan gøre for, at de faktorer kommer til at fylde mere i hverdagen?

3. Om det særlige for lederes arbejdsmiljø 
Spørgsmål i ledergruppen
•    Hvilke aktiviteter, ritualer og samarbejder har vi, som modvirker magtkampe, intern konkurrence og oplevelsen af utilstrækkelighed, og som fremmer oplevelsen af tryghed, fællesskab og positiv læring?
•    Hvordan understøtter vi vores oplevelse af værdighed – individuelt og fælles? 
Spørgsmål til dig som leder
•    Hvordan bruger du dit netværk – internt som eksternt – til at sparre om dilemmaer og paradokser i opgaverne og i dit ledelsesliv? 
•    Er der nogen, du har særlig gavn af og måske kan bruge mere?
•    Hvordan opsøger du – og tager imod – ros og anerkendelse?

4. Om følelser og ledertrivsel 
Spørgsmål i ledergruppen
•    Hvordan taler vi om følelser i vores ledergruppe?
•    Taler vi om både positive og svære følelser, er der nogle følelser, som er sværere at dele end andre? 
Spørgsmål til dig som leder
•    Hvor let eller svært har du det med at håndtere og tale om følelser – generelt og i arbejdslivet?
•    Hvordan tager du hånd om de følelser i arbejdslivet, som er svære for dig?

5. Om at kortlægge og afhjælpe lederes mistrivsel 
Spørgsmål i ledergruppen
•    Hvilke erfaringer – gode som mindre gode – har I som gruppe med at håndtere mistrivsel eller stress i ledergruppen? 
•    Hvordan føler I jer klædt på som gruppe og kolleger i tilfælde af fælles eller individuel mistrivsel eller stress? 

Kilde: ’Hvem passer på chefen? af Louise Dinesen og Lill Palmblad, Dansk Psykologisk Forlag.
Her er mange flere reflektionsspørgsmål, som kan booste dialogen om ledernes arbejdsmiljø i gang og skabe handling. 

Læs mere om bogen his Dansk Psykologisk Forlag

Flere værktøjer til at styrke lederes trivsel

For at styrke trivslen hos ledere i det offentlige udgav BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration i 2021 tre værktøjer, som både hjælper lederne og kan løfte organisationen.

En opdatering af værktøjerne er på trapperne, men de nuværende er stadig brugbare:

•    Værktøj 1: Styrk din dialog med nærmeste leder
•    Værktøj 2: Styrk ledelsesgruppen
•    Værktøj 3: Styrk jeres organisation.

Kilde: godtarbejdsmiljo.dk

 

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.