Arbejdstilsynet understreger: Høje følelsesmæssige krav i jobbet må ikke gøre lederne syge

Arbejdsgiverne skal sikre, at pædagogfaglige ledere har et ordentligt arbejdsmiljø. Det bliver indskærpet i en ny vejledning fra Arbejdstilsynet, som handler om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
Mand afviser med hånd

Du er leder, så derfor skal du sørge for, at medarbejdernes arbejdsmiljø lever op til kravene. Men du er også selv ansat, så derfor er du omfattet af præcis de samme regler. Sådan har det været hele tiden, men nu er der sat yderligere fokus på den pointe. 

Arbejdstilsynet har netop udgivet en vejledning om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker. Vejledningen nævner specifikt lederne. 

”De pædagogfaglige lederes arbejdsgivere er også ansvarlige for, at rammerne er i orden. Det er blevet endnu tydeligere med vejledningen,” siger Johnny Gaardsdal, som er medlem af forretningsudvalget i BUPL med politisk ansvar for arbejdsmiljø.

Han kalder vejledningen for et godt redskab til at forbedre arbejdsmiljøet i dag- og fritidstilbud:

”Høje følelsesmæssige krav er et grundvilkår i pædagogik. Men man skal ikke blive syg af det, og det er arbejdsgiverens pligt at forebygge, at det sker. Her kan vejledningen bruges, fordi den peger på forebyggende foranstaltninger.”

Læs også: Lederes dårlige arbejdsmiljø er bombe under medarbejdernes trivsel

Indeholder konkret hjælp

Vejledningen er tænkt som en hjælp til både at forebygge og gribe ind, hvis arbejdsmiljøet er på vej i den gale retning, fortæller direktør i Arbejdstilsynet, Sine Frederiksen.

"Det kan være både meningsfuldt og givende at arbejde med mennesker, som har det svært eller har en udfordrende adfærd. Men nogle gange stiller det også høje følelsesmæssige krav til den enkelte medarbejder – og her skal arbejdsgiveren være opmærksomhed på, at arbejdsgiverne har pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø. 
Vores nye vejledning indeholder netop konkret hjælp til, hvad man kan gøre på arbejdspladsen, hvis der er udfordringer med høje følelsesmæssige krav," siger hun.

I vejledningen, som findes på Arbejdstilsynets hjemmeside, kan du blandt andet læse om disse punkter:

  • Planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet, så arbejdet er forsvarligt
  • Tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion
  • Støtte i arbejdet fra ledelse og kollegaer
  • Indflydelse på arbejdet
  • Hensyn til ansattes forudsætninger
  • Beskyttelse af særligt følsomme risikogrupper

Her er de 'alarmknapper,' du skal holde øje med

Vejledningen fra Arbejdstilsynet rummer en liste over tegn på, at risikoen for sikkerhed eller sundhed ikke er effektivt forebygget for den enkelte medarbejder eller leder. Her listen over reaktioner hos den enkelte, der bør få advarselslamperne til at blinke:

  • Søvnproblemer
  • Mental eller fysisk udmattelse
  • Let til tårer, nedsat humør eller øget irritabilitet
  • Svært ved at slippe tanker om arbejdet i fritiden
  • I konstant alarmberedskab
  • Hukommelsesproblemer eller koncentrationsbesvær 
  • Oplevelse af faglig utilstrækkelighed
  • Tendens til at isolere sig socialt
  • Ligegyldighed eller følelsesløshed
  • Afmagt, håbløshed eller skyldfølelse

Læs mere i den nye vejledning fra Arbejdstilsynet

Hvad er høje følelsesmæssige krav?

Ifølge vejledningen skal det forstås som arbejde, der indebærer direkte eller indirekte kontakt med mennesker, hvor kontakten stiller høje krav til, at man kan:

  •  sætte sig ind i, rumme eller håndtere disse menneskers tænkning, følelser eller adfærd
  • håndtere eller skjule egne tanker og følelser
  • tilpasse kommunikation eller adfærd til de mennesker, der arbejdes med.

Kilde: Arbejdstilsynet

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.