Vi søgte en bredere praksisforståelse af leg med natur, udeliv og science

Flyverhøjen er en integreret institution i Højbjerg, som i et halvt år har fået tips og tricks af en NUS-vejleder (NUS: natur, udeliv og science) til at udvikle institutionens arbejde med natur, udeliv og science sammen med børnene. Det er ikke så svært at komme i gang, mener leder Rikke Dollerup og pædagog Søren Valby Pedersen, som er i fuld gang med at udvikle næste forløb for førskolebørnene. Her fortæller de om projektet.
Flyverhøjen udeliv

Det ville vi: 
Vi ønskede en bredere praksisforståelse

Vi søgte inspiration til at udvikle vores arbejde med natur, udeliv og science. Science var ikke en del af pædagoguddannelsen for bare 10 år siden og kan derfor virke udfordrende, så vi søgte at få en bredere praksisforståelse af, hvad læringsmiljøet natur, udeliv og science kan indeholde. 

Sådan gjorde vi: 
Vi fik hjælp fra en ekstern vejleder

Vi inddrog NUS-vejleder Niels-Peter Henriksen, der har arbejdet med natur, udeliv og science i mere end 10 år. Han har undersøgt forskellige tilgange såsom den empiriske, der handler om at røre, føle osv., og den æstetiske, der bygger videre på den empiriske og giver følelsesmæssige og kognitive erfaringer og erkendelser. Vi tog fx tomme konservesdåser fra køkkenet og brugte dem som små båltønder, så dåserne blev transformeret fra skrald til en brugsgenstand, og vi alle sammen fik ’ild i øjnene’.

I alt afholdt NUS-vejlederen seks workshops med pædagoger og børn under overskrifter som ’snittekørekort’ og ’pap-flow’ i løbet af første halvår af 2023. Hver workshop var bygget op efter mesterlæremetoden, hvor pædagoger og børn var ’på den samme side’ i forhold til læringen af vejlederen.

Det lærte vi: 
Det er nemt at komme i gang

Vi lærte, at man ikke behøver have en kæmpestor viden om emnet, bare man ved, hvor man kan søge viden. Vi er fx begyndt at bruge en app, der hjælper med at identificerer fugle ud fra deres lyde.

Vi fik en masse andre lavpraktiske tip, som vi kan anvende fremadrettet. For eksempel havde vi ikke selv tænkt på, at man kan lægge en snegl på en plexiglasplade og derefter studere den fra alle sider. Normalt vil en snegl jo trække sig ind i sneglehuset, når man forsøger at se nærmere på den, men nu kunne vi betragte dens mund, og hvordan den laver sit slimspor. Vi lærte også, at der er andre optændingsmetoder end bare avispapir og en lighter. Nu kan vi for eksempel også bruge tændstål og ståluld forbundet med et batteri. Vi fik masser af inspiration til nemt at komme i gang med natur, udeliv og science.

Det overraskede os:
Svært sidde på hænderne

NUS-vejleder Niels-Peter Henriksen understregede, at det er vigtigt, at pædagogerne bliver ’siddende på deres hænder’ og lader børnenes kreativitet folde sig ud. Det har overrasket os, hvor svært det var, at vi ikke må komme med løsninger, når der opstod udfordringer. Men det var super at se børnenes glæde og begejstring ved at bakse med tingene og selv tænke sig til de kreative løsninger, når de for eksempel ville tape to papkasser sammen og havde taget for lidt tape.

Det tager vi med os: 
Vi søger balancen mellem læring og leg

Vi har haft mange forløb om natur, udeliv og science, men da har det været pædagogen, som kløvede brænde og tændte ild, mens børnene så på. Forløbet her har givet en større viden om sikkerhed og en ro i forhold til at lade børnene selv udfolde sig med de ’farlige’ projekter i den helt almindelig hverdag. Vi har i øvrigt indkøbt en børnesikker brændekløver, så nu er det børnene, som laver bål.

Vores workshops har inspireret til at give slip, og vi er blevet bekræftet i, at der er stor læring og udvikling for børnene i at have mere fokus på processen end produktet. Der skal være en god balance mellem leg og læring, så der er plads til at blive fanget af det, som børnene bliver optaget af. Pædagogernes tilgang til det at være eksperimenterende sammen med børnene er blevet udvidet. 

Vi ser også, at børnene genbesøger emnerne og tager dem med i deres lege. Når de gemmer sig på legepladsen, bruger de fx den viden, de har fået om dyrs camouflagefarver, til at udvikle legen, og de gemmer sig nu blandt de buske og træer, der matcher deres eget tøj.

Gode råd til andre pædagoger:
Søg viden i fællesskab

Lad være med at være for styret af din egen viden, og lad i stedet børnenes nysgerrighed udfolde sig i forhold til natur, udeliv og science. Omvendt skal du heller ikke være bange for at have for lidt viden om læreplanstemaet til at beskæftige dig med det. Hvis I for eksempel finder en bille, som du ikke kender, så put den for eksempel i et syltetøjsglas, så I kan undersøge den sammen fra alle sider og søge viden i fællesskab. 

Kontakt os gerne

Hvis I vil vide mere om projektet, kan I kontakte institutionen på tlf. 2478 2615 eller pædagogisk leder Rikke Dollerup på mail ridol@aarhus.dk og mobil 2374 1570

Flyverhøjen ser på snegle
Flyverhøjen har fået inspiration til nemt at komme i gang med natur, udeliv og science. For eksempel lærte vi, at man kan se på snegle ved at placere dem på en plexiglas-plade.mpel

Om projektet 

Den integrerede institution Flyverhøjen under Holme-Rundhøj Dagtilbud ønskede at udvikle og afprøve en ny forståelse af læreplanstemaet natur, udeliv og science. 

Med støtte fra BUPL’s udviklingspulje engagerede Flyverhøjen NUS-vejleder Niels-Peter Henriksen, der i samarbejde med pædagogerne afholdt en række workshops med børnene under overskriften ’Hittepåsomhed — leg med natur, udeliv og science’. 

Igennem hele projektet blev der foretaget fælles evalueringer, og projektet sluttede med et vidensdelingsarrangement, hvor NUS-vejlederen fremlagde sine erfaringer for alle medarbejdere i det samlede dagtilbud med bl.a. optagelser på iPad, GoPro-kamera og telefon.

Projektet modtog 59.400 kroner i støtte fra Udviklingspuljen.

 

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.