Golf har skabt unikke fællesskaber og vedholdenhed blandt skolebørn

Sofiendalskolen er en folkeskole i Aalborg, hvor pædagogerne de seneste år har anvendt golf som pædagogisk redskab i indskolingen. Sporten udvikler børnenes kognitive evner og fællesskaber i langt højere grad end mere traditionelle sportsgrene, mener pædagogerne Lars Nyby og Kasper Nielsen, som fortæller om projektet.
Sofiendalskolen samarbejder med Sebber Golfklub i Aalborg

Det ville vi:
Nedbryde en fordom

Vi havde lyst til at introducere børnene for en anderledes sportsgren end fodbold og badminton, som er det mest udbredte i vores lokalområde. I corona-årene kom der meget fokus på sportsgrene, der kan dyrkes udenfor, og da vi pædagoger begge elsker at spille golf, opstod ideen om at introducere børnene i indskolingen til golf. Mange har fordomme om golf som en dyr sportsgren, men børn kan faktisk blive medlem af en golfklub og spille for blot 400 kroner om året. 

Sådan gjorde vi:
Vi måtte tænke i alternativer

Vi søgte midler fra BUPL’s udviklingspulje til udstyr og indrettede en del af vores kælder til golfrum. Her kunne børnene stå og slå ind i et slagnet eller ramme ind i en gammel vaskemaskine. Golfprojektet blev lynhurtigt populært, og da der kun kunne være syv børn ad gangen, var vi nødt til at finde på løsninger, så flere kunne være med. Vi delte tiden op, så drengene spillede i det ene frikvarter og pigerne i det andet, og hver torsdag kørte vi til en golfklub 20 kilometer fra skolen. Men der var kun plads til 15 børn i bussen, og på det tidspunkt havde 40 børn meldt sig til golf, så vi måtte igen tænke i alternativer. Vi fik etableret en bane med fire huller på vores sportsplads og en udslagsplads i skolegården, hvor børnene kan øve deres sving. I dette skoleår er 60 børn tilmeldt projektet, og ledelsen har bevilget os 100 m2 til et ’golfcenter’ i kælderen, hvor 10 børn kan spille ad gangen, og flere andre kan sidde og hygge sig i en sofa, mens de venter på tur. Vi har også fået en golfsimulator, der kan måle børnenes slag og spille spil, hvor de for eksempel kan sænke et skib, hvis de rammer plet. Projektet har så stor opbakning i forældrekredsen, at forældrene har doneret endnu en simulator, så vi nu har to.

Golf simulator på Sofiendalskoen
Projektet har så stor opbakning blandt forældrene, at de har doneret en golfsimulator. Så nu råder skolen over 2 simulatorer.

Det lærte vi: 
Vi understøtter vedholdenhed

I golf er det nemt at måle fremgang: Hvor mange slag bruger du for at få bolden i hul, hvor langt slår du osv. Læringsprogressionen styrker koncentrationen, og vi understøtter vedholdenhed ved at videofilme børnenes sving, så de kan se sig selv bagefter, hvor vi kan tale om, hvad der gik godt eller mindre godt. Mange børn har ikke ret meget selvtillid eller selvværd, men golf styrker elevernes oplevelse af at kunne sætte sig et mål og opnå det. Ved at tackle modgang i sporten får børnene en tro på deres egne evner og på, at udholdenhed betaler sig. Handicapsystemet i golfsporten medvirker til, at de sætter sig realistiske mål, og selvværdet stiger.

Silas chipper golfbolden i vaskemaskinen
Golf styrker elevernes oplevelse af at kunne sætte sig et mål og opnå det. Her er det Silas, der chipper bolden "i hul" i en vaskemaskine.

Det overraskede os:
Det samler rigtig meget

Vi blev overraskede over, hvor meget golf samler børnene. I en sportsgren som fodbold spiller de gode til hinanden, og af samme grund mister de mindre gode hurtigt interessen. Men i golf får alle børnene lige meget tid og spiller hinanden gode. De bakker de gode op og hjælper de mindre gode og nybegynderne. Børnene klapper ad hinanden og fejrer hinandens rekorder. De tager ansvar, venter på tur, fokuserer på spillet og hjælper hinanden med at rydde op bagefter. Golf er blevet limen, der holder flere børn sammen på skolen og i fritidsordningen.

Vi troede, at drengene ville være bedst, fordi golf også handler om fysik. Men det har vist sig, at pigerne er rigtig gode til at lytte efter, hvad de skal gøre, når vi introducerer sporten, mens drengene bare tripper for at komme til at slå og ikke altid hører efter. Så pigerne og drengene er lige gode, og vi har nogenlunde lige mange drenge og piger i projektet.

Det tager vi med os: 
Vi skaber nye fællesskaber

Da golf er en ny sportsgren for de fleste børn, begynder de på samme niveau og mødes på lige vilkår, uanset om de er store eller små, drenge eller piger. Det giver en unik mulighed for at skabe nye fællesskaber og taler ind i dannelsesperspektivet, hvor børnene eksempelvis skal lære at vente på, at det bliver deres tur. Samtidig kræver golf en række kompetencer, som taler ind i læreplanerne i flere fag. I forhold til idræt træner børnene øje-hånd-koordination og lærer at slå hårdt og blødt, langt og præcist, højt og lavt, og så er der matematik i golf, når pointene skal tælles sammen. Sidst, men ikke mindst, træner golf børnenes evne til selvregulering. Det kræver fokus og koncentration at sende golfbolden godt afsted, og den ro tager børnene med sig tilbage i klasselokalet, hvorimod kontaktsport som fodbold ofte bringer en masse konflikter med sig ind i timerne, hvilket ikke mindst for børn med særlige behov kan være meget udfordrende.

Gode råd til andre pædagoger:

Det giver en masse energi og arbejdsglæde, når man går i gang med et projekt, som man brænder for, og som børnene er vilde med. Projektet har været en øjenåbner på mange områder og givet langt større gevinster i forhold til det pædagogiske arbejde, end vi havde turdet håbe på. Vi kan kun opfordre andre til også at prøve deres drømme-projekt af.

Kontakt os gerne

Hvis I vil vide mere om projektet, kan I kontakte os på mail: lars7741@sofienet.dk

Indskolingsbørn præsenteres i golf
Det kræver fokus og koncentration, hvis golfbolden skal rammes rigtigt. På Sofiendalskolen oplever man, at børnene tager den ro med sig tilbage i klasselokalet, mens f.eks. fodbold ofte bringer en masse konflikter med sig ind i timerne.

Om projektet

Om projektet 

Sofiendalskolen er en folkeskole med 700 elever i Aalborg, og her er skolepædagoger tilknyttet både skoledelen og skolefritidsordningen DUS. Med støtte fra BUPL’s udviklingspulje har pædagogerne i skoleåret 2022/2023 afprøvet golf som pædagogisk redskab. Projektet har været så stor en succes, at det er blevet udvidet til et 3-årigt projekt på Sofiendalskolen, som også søger at inddrage andre skoler i nærområdet.

Projektet modtog 80.000 kroner i støtte fra BUPL’s udviklingspulje.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.