Succesprojekt: Sådan får vi SFO-pigernes naturglæde til at vokse

To pædagoger har undersøgt, hvordan man vækker SFO-pigers naturinteresse. 20 piger har hugget brænde, tændt bål og lavet insekthoteller med så stor begejstring, at de kalder det en fest. Få pædagogernes råd til at booste pigernes naturglæde.

Hvordan får vi de SFO-piger, der ikke er pjattede med skovture og strandvandringer, til at holde lidt mere af naturen? Det spørgsmål har SFO-pædagoger, De grønne Pigespejdere og Center for Børn og Natur stillet sig selv og hinanden i et nyt projekt.

Pædagogerne Lisbeth Nyrup Jensen og Jonas Lange fra SFO’en på Rynkevangskolen i Kalundborg kan levere deres svar på det spørgsmål. De har deltaget i projektet, som betød, at de fem tirsdage har trukket 20 SFO-piger fra 0. til 4. klasse med ud i naturen for at hugge brænde, lave bålmad og bygge insekthoteller.

Det har været en stor succes, fortæller de.

”Pigerne er selv kommet med forslag til, hvad vi skulle lave. De var meget interesseret i bål og insekter. Så det har vi valgt at fokusere på,” fortæller Lisbeth Nyrup Jensen.

Pigerne er mindre udenfor end drengene

Projektets forundersøgelse blandt SFO-pædagoger viste, at drenge ofte spiller bold, klatrer i træer og laver fysiske aktiviteter, mens piger ofte bygger huler, laver rollelege og har mere stillesiddende aktiviteter, når de er ude. Og at pigerne generelt er mindre udendørs end drengene.

Alle de medvirkende 20 SFO-piger har haft ja-hatten på gennem forløbet, fortæller Jonas Lange.  Selv de lidt mere forsigtige piger har taget udfordringerne i stiv arm.

”Der var en pige den anden dag, som sagde, at det var ligesom en pigefest. Det er ikke kun indenfor det kreative område, at pigerne kan være med. Piger har de samme færdigheder som drenge, og her får de mulighed for at prøve det af,” siger han.

Pædagogerne kom også ud af rutinen

Det er ikke kun børnene, der har fået noget med hjem. Der var også gevinst til pædagogene.

”Jeg har været pædagog det samme sted i flere end 20 år, og nogle gange går man ind i de samme rutiner. Her får børnene nogle andre input, og jeg synes, det er fedt at meningsudveksle med spejderne, der kommer et andet sted fra og med en anden faglighed. Jeg er selv gammel FDF-spejder, så jeg er blevet rusket op i noget af min gamle viden, som man jo glemmer med årene,” siger Lisbeth Nyrup Jensen.

Den samlede rapport om projektet kommer medio 2022. Læs mere om projektet.

Pædagog Jonas Langes råd til at skabe naturbegejstring

Pædagog Jonas Lange giver sine bedste råd til at få SFO-piger med udenfor.

1. Hold det simpelt

Hav ikke for mange aktiviteter på programmet, og lad ikke aktiviteterne blive for indviklede. Hold aktiviteterne simple, og sørg for, at der er god tid til at øve sig. En aktivitet kan eksempelvis være at lære at tænde en tændstik, så pigerne kan blive trygge ved, at svovlen blusser op. Det kan tage mange forsøg, og det skal der være god tid til.

 2. Inddrag børnene

Giv pigerne en følelse af ejerskab over aktiviteterne ved at spørge dem, hvad de har lyst til at lave, og lad det være omdrejningspunktet. Jonas Lange oplevede, at det især var bål og insekter, der var spændende for pigerne, og derfor fokuserede de på at lave mad på bål og lave insekthoteller.

3. Lad børnene selv

Lad pigerne selv afprøve aktiviteterne i stedet for at gå ind og hjælpe. Hvis nogle af pigerne er utrygge, så støt og guid.  I skal ikke overtage opgaven for, da det er vigtigt, at pigerne selv lærer, hvad de kan, og hvad de ikke kan, samtidig med at de mærker deres grænser.

4. Stop, mens legen er god

Gentagelser og simple øvelser er gode, men det må ikke blive kedeligt. Når pigerne begynder at have styr på, hvordan man tænder en tændstik, er det tid til at gå videre til noget andet. Det skal være sjovt til det sidste. En times tid er passende for de fleste aktiviteter i naturen.

5. Kast dig ud i det

Man behøver ikke at have planlagt sine forløb til punkt og prikke, før man prøver det af. Kast jer ud i det. Man kan regulere aktiviteterne efterfølgende, hvis de viser sig at være for nemme. Man kan altid bygge mere på, det er kun med til at styrke pigernes selvtillid.

Læs hele historien i Børn&Unge nr. 10

 

 

 

 

 

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.