Prisvindende pædagog: Sådan bruger vi naturen til at pirre børns nysgerrighed
Under corona-pandemien har mange oplevet, hvordan børns fantasi blomstrer vildt, når adgangen til legetøj er begrænset, og de selv må finde på udenfor.
»Vi behøver ikke en masse udstyr. Det vigtigste er, at vi er nærværende og nysgerrige sammen med børnene. I dag har vi for eksempel fanget rejer, pillet hoved og hale af og smagt på dem som sushi. Naturen er en kæmpe gave,« siger pædagog Rikke Markussen Jensen fra naturgruppen i Lærkereden i Skive.
Sammen med naturgruppens to medhjælpere har Rikke Markussen Jensen netop modtaget Novo Nordisk Fondens naturtematiske pædagogpris.
Den årlige pris uddeles på begge sider af Storebælt. I øst går prisen til Eventyrhuset i Kalundborg, hvor pædagog Malene Koksby Hansen inddrager natur, udeliv og science i sin pædagogik.
En udfordring at gå med hænder for ørerne
Om vinteren tager naturgruppen i Lærkereden i Skive ud til Flynder Sø, der omgives af hede og nåleskov. I sommerhalvåret går den daglige tur med de 24 børnehavebørn til Krabbesholm Skov.
Lige nu er temaet sanser.
»Vi samler børnene ved bålpladsen og synger sansesangen. Bagefter lægger vi os i skovbunden og lytter til lydene fra skoven og fra bilerne på en vej i nærheden. Bagefter snakker vi om, hvilke lyde der kommer fra henholdsvis skoven og den civiliserede verden,« fortæller Rikke Markussen Jensen.
Selv om hun og kollegerne har en plan for arbejdet, er de altid åbne for de ideer, der opstår undervejs. Så kan det godt være, at de ender med at bruge 14 dage på høresansen og kun en halv time på synet.
»Da vi havde talt om de lyde, vi havde hørt, blev vi enige om, at vi skulle prøve at gå, mens vi holdt os for ørerne. Så oplever både børn og voksne, hvor meget høresansen betyder for motorikken og for planlægningen af, hvor man sætter sin fod i næste skridt,« siger Rikke Markussen Jensen.
Det skal nok gå, selv om det er lidt farligt
I løbet af året kværner børnene i naturgruppen smør, laver sirup, bygger vindmøller, sætter redekasser op, går på rågejagt med en jæger og slagter lam.
»Børnene er med til at finde træer med råger, og det kan godt være, at drenge, som ellers går for at være modige og have store muskler, skynder sig om bag et træ, når en død råge falder ned lige foran dem. Så er de ikke så modige, som vi ellers går og tror, mens den stille pige måske overrasker og går hen og samler rågen op,« fortæller Rikke Markussen Jensen.
En vigtig forudsætning for dramatiske naturoplevelser er, at børn er trygge ved de voksne, understreger pædagogen.
»Når vi tager ud til damen, som viser børnene en boltpistol og forklarer, at om lidt dør lammet, kræver det, at vi voksne både er omsorgsfulde og viser med vores begejstring, at det nok skal gå, selv om det virker lidt farligt. Samtidig accepterer vi, at nogle har brug for at sidde hos os imens,« siger Rikke Marcussen Jensen og tilføjer, at forældrene skriver under på, at deres børn må se en slagtning og gå med på rågejagt.
Sætter langvarige spor hos børnene
Rikke Marcussen Jensen og de to medhjælpere har fået den naturtematiske pædagogpris, fordi de fastholder børns naturlige nysgerrighed.
»Hårene rejser sig på mig, når et barn trykker mig i hånden og siger: ’Se, hvor smukt her er’. Jeg tror på, sanseindtrykkene og naturen sætter spor, som varer ved, længe efter at de er gået ud af børnehaven. Hvis man har haft en glæde ved at være i naturen og har undret sig over, hvorfor nogle mælkebøtter bliver korte og andre lange, sætter det sig.«
At de voksne selv er nysgerrige på naturen smitter af på børnene.
»Jeg synes ikke, det er særlig sjovt at lægge puslespil, og det kan børnene mærke. På samme måde kan de mærke min begejstring for naturoplevelser. Det giver respekt og gør os nysgerrige på hinanden. Det er også helt vildt så meget motorisk træning, naturen giver. Og dannelse, når vi hilser de mennesker, vi møder på vores vej,« siger Rikke Marcussen Jensen.
Vi køber en kolonihave
På begge sider af Storebælt følger der 100.000 kroner med Novo Nordisk Fondens naturtematiske pædagogpris. Halvdelen er en personlig pris, mens institutionen modtager den anden halvdel, som skal bruges til at udvikle det pædagogiske arbejde med det naturfaglige læreplanstema.
I Skive vil Lærkereden købe en kolonihave for pengene.
»Vi har i forbindelse med corona lånt nogle kolonihaver til hjemmestuerne. En af haverne er sat til salg, og vi har besluttet at købe den, så de andre børn i institutionen også kan komme til at bruge naturen. Vi behøver for eksempel ikke slå græsset i haven, men kan lade det vokse og bruge det til kaninfoder,« siger Rikke Marcussen Jensen.
Hun og de to medhjælpere i naturgruppen har besluttet at dele den personlige prisandel i tre lige store portioner. Rikke Marcussen Jensen vil bruge sin del til at forkæle familien.
Læs de officielle begrundelser for, at de fik priserne:
Vest
Øst