Sådan kan I bruge hunde i det pædagogiske arbejde

For eleverne på Skolecenter Jetsmarks specialafdeling begynder skoledagen på parkeringspladsen, hvor de ankommer i taxa og bliver hentet af en pædagog, en lærer – eller en hund.
”Nogle børn har svært ved at komme ind på skolen, og så kan Nyx eller Holly hente dem ude ved taxaen, og vi kan spørge: Skal du gå med Nyx hen til klassen?” fortæller pædagog Tine Secher om hundene, der jævnligt fungerer som ’socialt smøremiddel’.
Hun blev nysgerrig på magien mellem hund og menneske, da hun i 2018 uddannede sig til pædagog.
”Mens jeg skrev bacheloropgave, var jeg ude i et bofællesskab, hvor de havde en hund, der var uddannet til at skrabe med poterne, når en pige ville skære i sig selv. Den kunne lugte på hende, når hun blev angst eller nervøs. Jeg syntes, det var så spændende, hvad hunde kan. Så jeg kontaktede skolens øverste leder og sagde, at det her skal vi bare,” siger Tine Secher, der brugte et år på at blive certificeret terapihundefører sammen med sin lærerkollega.
Hundene kan være med til at reducere svære følelser og ensomhed, de kan hjælpe med at dæmpe uro og angst, og de spiller også en rolle i undervisningen, hvor de hjælper børnene til at arbejde med sprog, lære at tælle og meget mere.
Få her 5 gode råd til at bruge hunde i det pædagogiske arbejde – og læs mere i Børn&Unge nr. 2/25
Kilder: Terapihundeførere Tine Secher og Merete Larsen samt www.dansketerapihunde.dk. Se også www.besogshunde.dk.
Tænk over formålet

Der skal være grundige pædagogiske overvejelser bag arbejdet med dyr. Dyreassisteret pædagogik kan være en god idé, men det er vigtigt, at I gør jer det klart, hvad formålet er med at bringe eksempelvis en hund ind i institutionen.
Lad din egen hund blive hjemme

Alle hunde kræver træning, gåture og et tillidsfuldt forhold til deres ejer. I de forkerte hænder kan den med sine skarpe tænder være farlig. Oven i det skal en hund og dens fører igennem en uddannelse, for at den kan blive for eksempel terapi- eller besøgshund.
Derfor er det ikke en god idé, at pædagoger tager en familiehund med på arbejde i et dagtilbud, en skole, fritidsordning, klub eller specialinstitution.
Husk, at du har fået en ekstra at holde øje med

En hund skal plejes, fodres, luftes og hvile, også når den er med på arbejde. Som pædagog eller lærer i en klasse eller en institution betyder det, at der er en del ekstra at holde øje med. Det kræver konstant overblik, for eksempel over hvilke signaler hunden sender. En terapihunds arbejde er baseret på frivillighed og belønning. Det skal respekteres, hvis den ikke ønsker at deltage i en situation. Og hunden må aldrig være alene med børnene, heller ikke hvis du skal på toilettet eller holde pause.
Giv hunden pauser

En terapihund kan maksimalt arbejde to-tre omgange af cirka 20 minutters interval med konkrete opgaver i løbet af en dag. Derimellem har hunden brug for at sove, slappe af og gå tur. En terapihund kan ikke arbejde hver dag, men den kan godt være med to-tre gange om ugen.
Lad ledelsen godkende hunden

Det er vigtigt, at den leder, som godkender, at hunden må være i institutionen, har gennemtænkt og planlagt, hvordan det skal foregå. Både for de børn, som skal interagere med hunden, for kollegerne og ikke mindst for hunden. Ellers er der risiko for, at et velment tiltag ender med uheldige situationer til frustration for kolleger, pårørende og de misforståede hunde.