Pædagogiske selvfølgeligheder dækker over stor sejr til pædagogikken

Med 35 anbefalinger og endnu flere underpunkter har Trivselskommissionen nu fremlagt sin længe ventede rapport ’Et dansk svar på en vestlig udfordring’.
Den gode nyhed i rapporten lød sådan her fra Trivselskommissionens formand Rasmus Meyer:
”Vi befinder os ikke i en trivselskrise, men der er en række trivselsudfordringer. Det store flertal af børn og unge lever heldigvis gode liv, men der er et mindretal af børn og unge, der mistrives,” sagde han på det pressemøde, hvor rapporten blev præsenteret.
Mistrivsel har social slagside
Men der var også problemer, understregede han, for mistrivslen har en kønnet dimension:
”Særligt de ældre piger og unge kvinder oplever at være forkerte, mens drengene i stadig stigende grad isolerer sig. Der er også betydelig social slagside. Det er fortsat børn fra hjem med vold, konflikter, misbrug og ikke mindst psykisk sygdom, der er i størst risiko for at mistrives. Det er ikke nyt, men det er ofte glemt,” sagde Rasmus Meyer, der til daglig er forstander på Krogerup Højskole.
Men det er ikke de børn og unge, der mistrives, der i første omgang er løbet med opmærksomheden. En helt anden anbefaling fra kommissionen har allerede udsigt til at blive til virkelighed: Et forbud mod mobiltelefoner og tablets på skoler og i fritidsordninger kommer. Det lovede økonomiminister Stephanie Lose (V) og kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) på pressemødet.
Styrk almenområdet
Gemt under mobilforbud og kommissionens forsøg på at opdrage forældre til at opdrage deres børn bedre ligger en god nyhed for pædagoger. Trivselskommissionen foreslår nemlig et styrket almenområde til at understøtte trivslen for flere.
Det er en god ide, mener BUPL’s formand Elisa Rimpler:
”Når kommissionen anbefaler et varigt løft til daginstitutioner og skoler med flere fagprofessionelle og mindre børnegrupper, skal politikerne handle. For faglighed og ressourcer er under hårdt pres i mange daginstitutioner, skoler og fritidstilbud, og det går i sidste ende ud over den vifte af indsatser, der kan højne kvaliteten og forebygge mistrivsel.”
Forslag til tidssvarende praksis
Kommissionen anbefaler også ’en tidssvarende pædagogisk praksis i dagtilbud, grundskole og på ungdomsuddannelser’.
Den praksis kan bestå af følgende tilgange, fremgår det af rapporten:
- Mød børn og unge med omsorg, empati og nysgerrighed.
- Vær autoriteter som voksne og hav en tydelig tilgang med klare rammer, fx i klasseledelsen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
- Fokuser på mestringsstrategier, der styrker børn og unges evne til fx koncentration og selvregulering.
- Arbejd med relationer børn og unge imellem og mellem børn/unge og voksne.
- Giv plads til fordybelse og fortabelse i forskellige typer leg og læring.
- Sæt fokus på fysiske og analoge fællesskaber, så børn og unge lærer at indgå og navigere i fællesskaber.
En stor sejr for pædagogikken
De tilgange kan næppe overraske en pædagog, medgav Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved Via University College og medlem af Trivselskommissionen, på pressemødet.
”Jeg tror, det er selvfølgeligt for nogen, der kommer fra den pædagogiske verden. Men det er en stor sejr for pædagogikken, at den står så centralt i alle løsningsforslag. Pædagogikken er også noget, der skal værnes om og investeres i, både ressourcemæssigt og uddannelsesmæssigt. Det er det her også en åbning for,” sagde Andreas Rasch-Christensen til Børn&Unge.
Samtidig kommer pædagogikken for alvor på dagsordenen i kommissionens anbefalinger, påpegede han.
”Kommer man inde fra den pædagogiske verden, så vil man sige ’Hvad er det nye her?’. Men det nye er, at de pædagogiske indsatser på tværs af en lang række områder skal løfte trivslen.”
Ikke penge til kvalitetsløft
Men I foreslår jo ikke et markant kvalitetsløft. I foreslår i runde tal at tilføre 300 millioner kroner til et stærkere almenområde. De penge skal jo bruges til både dagtilbud og skole.
”Man kunne altid ønske sig flere ressourcer. Det fokus, der kommer på pædagogikken, får en afsmittende virkning også i forhold til uddannelser og prioriteringer i den daglige praksis. Det kunne være prioriteringer af, at pædagogikken er det afgørende i dagtilbudsområdet for at sikre børn og unges udvikling fra et tidligt stadie, snarere end man skal bruge ressourcer på forskellige typer af dokumentationskrav,’ sagde Andreas Rasch-Christensen.
Minister: Vi præsenterer ikke ny politik i dag
Ud over et mobilforbud ville økonomiminister Stephanie Lose i forbindelse med pressemødet ikke love noget om kommissionens anbefalinger.
Den tidssvarende pædagogisk praksis kan mange pædagoger nok se sig selv i. Men pædagogerne vil også efterlyse rammerne til at gøre deres arbejde ordentligt, for eksempel med minimumsnormeringer i løbet af hele dagen eller på institutionsniveau. Har I tænkt jer at gøre noget ved rammerne for det pædagogiske arbejde i regeringen?
”Vi kommer til at tage det samlede sæt anbefalinger og se, hvordan det spiller sammen med den politik, som allerede er besluttet, og hvor er der behov for at gøre noget mere. Så skal det selvfølgelig balancere op mod det hensyn, at vi også gerne vil skabe frie rammer og ikke lave meget detailstyrede rammer. Vi har ikke forholdt os til alle anbefalingerne i dag, men kommer til at arbejde videre med dem,” sagde Stephanie Lose til Børn&Unge.
Rapporten lægger meget vægt på det frivillige foreningsliv. Samtidig fylder fritidspædagogikken utroligt lidt i rapporten. Kunne I tænke jer at styrke det fritidspædagogiske område i regeringen?
”Vi præsenterer ikke ny politik i dag. Vi tager imod et sæt anbefalinger fra kommissions side. Kommissionen lægger i øvrigt vægt på samspillet mellem fritidsklubber, fritidshjem og fritidsordninger, og det synes jeg også er en spændende tanke.”