Nyt førlederforløb: Du skal selv spotte ledertalenterne

Ledere skal se fordelene for deres egen institution på kort sigt og for faget på lang sigt, når de hjælper med at rekruttere deltagere til et nyt førlederforløb udelukkende for pædagoger.
Ledelse

Det kan være en udfordring at finde kvalificerede ansøgere, når institutioner søger ledere. Det skal et nyt førlederforløb for pædagoger nu råde bod på. Tilbuddet kræver, at nuværende ledere spiller med og opfordrer egnede pædagoger til at gå ledervejen. Også selv om de risikerer at miste en dygtig pædagog.

”Vi har brug for dygtige pædagogfaglige ledere. Førlederkurset er en kærkommen mulighed for at gøre pædagoger opmærksomme på ledervejen, så de kan finde ud af, hvad jobbet indebærer på godt og ondt,” siger Eva Munck Immertreu, formand for Lederforeningen i BUPL.

Prik til en potentiel leder

Førlederforløbet ’Parat til ledelse i den pædagogiske faglighed’ er skabt på initiativ af BUPL i samarbejde med Danske Professionshøjskoler. Det er målrettet pædagoger, og undervisningen kredser om de opgaver og udfordringer, ledere typisk kan møde i daginstitutioner, skoler og fritidsklubber.

Lederes opgave er at prikke til pædagoger med lederpotentiale, mener Eva Munck Immertreu: 

”Lederne har et indgående kendskab til personalet og kan for eksempel bruge den årlige MUS til at spørge en pædagog, om det er noget for hende at blive leder. Pædagogen kan måske ikke svare i første omgang, men spørgsmålet kan få hende til at tænke over det. Det kan også være, at hun spørger, hvorfor lederen vil sætte hende i forbindelse med ledelse, og så tager man dialogen derfra.”

Er det ikke godt nok at være pædagog?

Lederen kan se på, om en pædagog er særligt stærkt engageret i kerneopgaven. Om vedkommende har et organisatorisk blik, er nysgerrig og tager ansvar ud over det enkelte barn, siger lektor Rikke Lawsen fra Københavns Professionshøjskole. Men det er vigtigt at være åben om, at man har tilbudt førlederforløbet til en medarbejder. 
Ellers kan det blive svært for den pædagog, der skal afsted.

”Det kan hurtigt blive ’Hvorfor hende? Hvorfor ikke mig?’ eller ’Du skal nok være leder – er det ikke godt nok at være pædagog?’ Pædagogen vil være væk i 8-10 dage i løbet fem måneder, og hun skal afprøve ledelsesværktøjer i institutionen, så man kan alligevel ikke holde det skjult,” siger Rikke Lawsen.

Tag altid snakken om ledelse

Lederen kan også vælge at spørge alle institutionens pædagoger, om nogle er interesserede. Det indebærer den risiko, at der melder sig én, som ifølge lederen ikke er egnet. Det skal man ikke være bange for.

”Så må man sige til vedkommende, at hun skal have mere erfaring, men det giver lederen et indblik i, hvad pædagogen er optaget af,” siger Rikke Lawsen.

Det kan dog aldrig være en leders opgave at begrænse sine medarbejdere, mener Eva Munck Immertreu.
”Man må altid tage snakken med pædagogen og spørge, hvorfor hun tænker, at ledelse kan være noget for hende,” siger lederformanden.

Ledere skal sikre fødekæden

Det ligger implicit, at man risikerer at miste den pædagog, som man opfordrer til at gå ledervejen. Men ledere er nødt til at have et strategisk sigte ud over deres egen institution, mener Eva Munck Immertreu.

”Da vi havde souschefer, vidste vi også, at nogle ville mere ledelse på et tidspunkt. Ledere skal være med til at sikre fødekæden, og det er naturligt at drøfte i det kommunale ledernetværk, hvad man kan gøre, når der er udsigt til ledige stillinger. Vi skal for enhver pris forsøge at fastholde dygtige pædagoger, og hvis det betyder, at de vil tage et skridt op ad lederstien, er det fantastisk.”

For før eller siden smutter pædagoger med lederambitioner alligevel, forudser Rikke Lawsen. 

”De er typisk på vej et andet sted hen i arbejdslivet, og det kan være i en helt anden branche. Et førlederforløb kan få dem til at blive i pædagogfaget,” siger lektoren.

Ledere kan sagtens få glæde af pædagogen i to-tre år

3 af de 16 pædagoger fra det første førlederforløb på Københavns Professionshøjskole har i dag et lederjob. Andre læser videre på lederuddannelsen, og 3-4 stykker har fået afklaret, at de ikke skal være ledere.

”At der ikke er ret mange mellemledere i faget er et benspænd for dem, der vil være lidt leder, men ikke er klar til at være leder på fuld tid,” siger Rikke Lawsen.

Det betyder, at der er en pæn chance for, at man fortsat får glæde af pædagogen i måske to-tre år efter førlederforløbet.
”Pædagoger føler sig set, når de bliver opfordret til at deltage i forløbet. Det er stærkt motiverende, så det kan være en måde at holde på dem. De bliver gladere for deres arbejde, fordi de bliver bedre til at håndtere det, der er svært.

Samtidig har ledere så mange opgaver, at de kan dele lidt ud af dem og på den måde kvalificere pædagogen yderligere til ledelsesopgaven,” sammenfatter Rikke Lawsen.

I første runde har der været et hold i henholdsvis Nordjylland og København med 34 pædagoger fra syv kommuner. Lige nu er der planlagt uddannelser på Københavns Professionshøjskole og VIA University College/UC Syd i Kolding. Også de øvrige professionshøjskoler vil kunne tilbyde førlederforløbet. Der skal 16 tilmeldinger til at etablere et hold.

Sådan spotter du et ledertalent

Når du skal udvælge deltagere til førlederforløbet ’Parat til ledelse i den pædagogiske faglighed’, kan du se efter disse egenskaber:

  • Nysgerrighed på pædagogfaglig ledelse
  • Lyst til at udvikle med afsæt i et stærkt engagement i kerneopgaven
  • Evne til at tænke ud over eget arbejde og bidrage til, at helheden fungerer
  • Evne til at tage ansvar ud over egen opgave
  • Evne til at fungere i konfliktfyldte situationer
  • Handlekraft og et konstruktivt fokus på løsninger af komplekse problemer
  • Evne til at tale godt og klart med alle
  • Mod til at træde ud af sin vante rolle og bringe sig selv i spil
  • Anderledes idéer og lyst til at udfordre status quo
  • Overskud til at indgå i et læringsforløb, der kræver tid og fokus

Kilde: ’De næste ledere - En guide til at udvikle ledertalenter i kommuner og regioner’, Væksthus for ledelse, 2010
 

Fakta om førlederforløbet

    • 'Parat til Ledelse i den pædagogiske faglighed' er et førlederforløb udviklet af BUPL og Danske Professionshøjskoler.
    • 34 pædagoger fra syv kommuner har allerede deltaget i forløbet, der strækker sig over fem måneder. Forløbet består af online og fysisk undervisning, netværksarbejde med de øvrige deltagere og afprøvning af ledelsessituationer i praksis. Undervejs indgår pædagogen også i en mentorordning med en erfaren leder og modtager coachingsamtaler med underviseren om egen afklaring.
    • Undervisningen bygger på modulet ’Kommunikation og organisation’ fra diplomuddannelsen i ledelse. Forløbet kan indgå som et valgfrit modul i den eksisterende diplomuddannelse i ledelse og giver merit på øvrige diplomuddannelser. Modulet svarer til fem ETCS-point.
    • Førlederforløbet kan udbydes af alle landets professionshøjskoler. Det koster 11.900 kroner pr. deltager, og man kan tilskud hosDen Kommunale Kompetencefond, der dækker 80 pct. af hhv. undervisningspris og vikardækning. 

    Læs mere om førlederforløbet. 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.