Ny satsning skal styrke din faglige ledelse: 5 ting, du skal vide

Et nyt samarbejde mellem blandt andre BUPL og kommunernes organisation KL skal styrke muligheden for at udøve faglige ledelse. Men hvad ligger bag kommunernes ønske om styrket fokus på faglig ledelse? Og hvordan udnytter I bedst de nye muligheder? Få svaret her.
Ledelsesteam

Forandringens storme rammer konstant den offentlige sektor, og i kommunerne går den ofte i land med orkanstyrke. Store reformer kommer i en lind strøm – det gælder for eksempel Folkeskolereformen, ældrereformen og sundhedsreformen.

Samtidig tales der mere end nogensinde om frisættelse af den offentlige sektor.

Midt i orkanens øje sidder lederne, der skal omsætte de store reformer plus en masse kommunale initiativer og udviklingsprojekter til både medarbejderne og borgerne.

Det er baggrunden for en nyt oplæg om faglig ledelse, der hedder ”Reformer, Handlerum, Faglig ledelse – hvad skal der fokus på?”

Her får du 5 vigtige pointer fra oplægget:

1

Hvad handler oplægget om?

Oplægget beskriver, hvorfor de mange reformer lige netop kalder på en styrket faglig ledelse. At kunne gennemføre reformerne afhænger ganske enkelt af god faglig ledelse tæt på både borgere og medarbejdere.

Oplægget peger på, hvilke ledelsesopgaver der skal særligt i fokus i den nærmeste fremtid.

2

Hvem står bag?

Fem chefforeninger, fem faglige organisationer og deres lederforeninger – herunder BUPL og Lederforeningen i BUPL –  samt KL (Kommunernes Landsforening).

3

Hvad er de vigtigste budskaber?

De forandringer, som reformerne kommer med, er især kendetegnet ved frisættelse, statslig deregulering og et håb om bedre helhedsløsninger for borgerne. Oplægget peger derfor på fire faglige ledelsesopgaver, der skal have høj prioritet nu og fremover – og her er det en forudsætning, at faglige ledere er tæt på deres medarbejdere.

 

  1. Skab ejerskab og faglig mening
    Som leder er det dit ansvar at skabe faglig mening for medarbejderne, når mål og strategier ændres.
  2. Brug faglige metoder med kvalitet og værdi for borgerne 
    Du er også ansvarlig for, at der arbejdes med faglige tilgange og metoder med værdi for borgerne. 
  3. Inspirer til faglig læring og evaluering
    Det handler blandt andet om, at du og dine lederkolleger skal skabe plads til medarbejdernes individuelle og kollektive refleksion over faglig praksis.
  4. Styrk helhedsløsninger og tværfaglighed
    Det handler om at udvikle stærke faglige fællesskaber, ikke mindst på tværs af professioner, når flere fagprofessionelle skal arbejde sammen om helhedsløsninger.
4

Hvorfor er det vigtigt for os pædagogfaglige ledere?

I rapporten bliver udfordringerne i dagtilbud, skole og SFO beskrevet sådan her:

 

Dagtilbud:

Nationale undersøgelser af kvalitet, frisættelsesforsøg i velfærdskommuner og pædagogmanglen har sat fokus på faglig ledelse i dagtilbud. Det sker i forlængelse af tydeliggørelse af det pædagogiske grundlag for læringsmiljøerne i dagtilbudslovens styrkede pædagogiske læreplan. 


Konsekvensen: Det skærper behovet for faglig ledelse i en periode med fokus på at styrke kvaliteten i dagtilbud med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag, hvor børneperspektiv, børnefællesskaber og leg er styrende for det pædagogiske arbejde.

 

Folkeskole og SFO:

Det nye kvalitetsprogram for folkeskolen vil fjerne statslige regler og skabe lokal frihed, mere praktisk undervisning og styrke indsatsen for udfordrede elever og inklusionen.


Konsekvensen: Større lokal frihed, fagligt handlerum og nye faglige indsatser kommer til at fylde mere i de faglige ledelsesopgaver. Det er en central faglig ledelsesopgave at udvikle samspillet mellem skole og SFO, så det understøtter målene i kvalitetsprogrammet og sikrer kvalitet i SFO.

5

Hvad mener Lederforeningen om oplægget?

Formand for Lederforeningen i BUPL Kristine Schroll peger på, at det sender et klart signal til kommunale politikere og topledelse om, at ansvaret for at prioritere faglig ledelse starter med at sikre de rigtige rammebetingelser.

 

"Jeg er især glad for, at udspillet fremhæver, at der skal være mindre administration og mere tid til nærværende pædagogfaglig ledelse. Og at det understreger behovet for at frigøre tid og ressourcer til faglig ledelse, samtidig med at lederuddannelsen skal opdateres, så der kommer større fokus på faglig ledelse, og at der skal være et passende ledelsesspænd. Det er et skridt mod at skabe konkrete lokale forandringer, der styrker faglig ledelse. Jeg håber, vi sammen kan omsætte de gode intentioner til handling,” siger hun.

 

Vil du vide mere?

 

Så kan du læse hele oplægget 'Reformer Handlerum Faglig ledelse' her.

 

Hør også BUPL-formand Elisa Rimpler og Lederforeningens formand Kristine Schroll fortælle om betydningen af stærk faglig ledelse og evaluering i dagtilbud.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.