Mortens vendepunkt: Jeg vil også være den pædagog, der sætter gang i det kreative

Morten Randrup Dyrborg har altid undgået eksplosionen af glimmer og farver i krearummet. Indtil han opdagede det pædagogiske potentiale i kreative aktiviteter.
Der sad vi rundt om bordet og malede, børnene og jeg. Og mens vi malede, talte vi en hel masse om hvordan farverne mødes og blander sig. Eller om at male en sol, fordi man har været på ferie med sin far og mor, og også hvad man ellers oplevede på den ferie. Samtalen opstod naturligt under børnenes fordybelse, og de bragte deres oplevelsesverden i spil og brugte det, de malede og tegnede, til at sætte ord på deres tanker og følelser.   Og mine øjne blev åbnet: De her kreaaktiviteter kan altså noget.   Ideen var opstået et par dage forinden, da jeg så de flotte malerier på en af de andre stuer i børnehaven. Børnene havde tegnet figurer med sprittusch og malet ovenpå med flydende akvarelfarver, og det så rigtig godt ud. Vi var ved at starte ny børnegruppe op og havde brug for nogle små aktiviteter, der kunne samle børnene i mindre grupper. Vi skulle også prøve at male, besluttede jeg mig for, så jeg fik instrukser af min dygtige kollega.  
Et hus med et træ ved siden af
Jeg vidste ikke, hvad akvarel var. Min kunstneriske udvikling var stoppet et sted, hvor jeg akkurat kunne tegne et hus med et træ ved siden af. Men jeg havde en forestilling om, hvor jeg gerne ville hen med aktiviteten, så jeg kastede mig ud i det og håbede, at det ville gå godt.   Det gjorde det ikke. Ikke til at begynde med i hvert fald. For virkeligheden er ikke altid, som man har forestillet sig, når man giver fire børn sprittuscher i hænderne. De nøjedes ikke med at tegne figurer, som de senere kunne fylde ud med flotte farver. De skraverede figurerne og prikkede løs med tuscherne. Det blev meget sort, der gik hul i papiret, tuscherne blev trykket helt i bund, og jeg tænkte: Det var ikke sådan, Josefine havde sagt, at vi skulle gøre!  
Det har ofte været mig, der har tændt bål eller bygget
Men det endte med at blive en fed oplevelse. Vi skiftede til farverne, og der kom ro på. Måske blev jeg også lidt mere afslappet. For sådan er det jo ofte. Det smitter af på børnene, hvordan den voksne har det og tænker om situationen. Og så var det, at vi bare sad om bordet og malede og talte sammen, og jeg fik øjnene op for det pædagogiske potentiale i kreative projekter.   Noget af det, jeg elsker ved at være pædagog, er, at jeg kan trække mine egne interesser ind i arbejdet. Jeg kan godt lide natur og udeliv og synes, at det er fedt at bruge min interesse sammen med børnene. Jeg har også brugt forskellige former for spil og historiefortællinger i mit arbejde. Det har ofte været mig, der har tændt bål eller har bygget med børnene, eller som har præsenteret dem for brætspil og rammelege. Til gengæld har jeg gået en stor bue udenom krearummet. Det sted har for mig altid været forbundet med eksplosioner af glimmer og maling udover gulvet.  
Vi er deres rollemodeller
Nu har jeg fået blod på tanden. Jeg vil også være den pædagog, der sætter gang i det kreative. Jeg finder gode ideer til aktiviteter på nettet og prøver på at arbejde kreative elementer ind i andre af vores forløb. Jeg prøver også på at inspirere andre på min blog, hvor jeg håber på at kunne hjælpe andre til at finde glæden ved nye aspekter af det pædagogiske arbejde, ligesom jeg selv har gjort med det kreative.   Jeg har helt klart fået en mulighed for at se børnene på nye måder og i nye sammenhænge. Og jeg får mange ideer til projekter, som jeg glæder mig til at prøve af sammen med børnene. Det er vigtigt, at de kan mærke min glæde og entusiasme for det, vi laver sammen.   Og så er der også et kønsperspektiv, selvom det ikke er det, jeg har gjort mig flest tanker om. Vi er deres rollemodeller, som de spejler sig i, og derfor er det godt for børnene at se, at en mandlig pædagog også kan lave krea. Og selvom jeg aldrig havde set mig selv som kreativ, er det nu blevet en helt naturlig del af min pædagogiske hverdag.   Har du en oplevelse eller erkendelse, der har været med til at forme dig som pædagog, fagligt og menneskeligt? Så fortæl den til Børn&Unge.
 

 

Pædagogen bag vendepunktet
  • Morten Randrup Dyrborg (32)
  • Pædagog i Brede Børnehave, Kgs. Lyngby
  • Uddannet i 2014
  • Deler sine kreative tips på MortenRandrupDyrborg.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.