Mere tilknytning, tak: Sådan kan pædagoger styrke børnefællesskaber 

Når børn og unge i høj grad orienterer og regulerer sig efter deres jævnaldrende, går det ud over deres trivsel, evne til at selvregulere og tro på, at voksne er værd at lytte til. For at udvikle sig kognitivt og følelsesmæssigt har børn brug for kompetente pædagoger, de kan spejle sig i, og som er tæt på, lyder det fra eksperter fra VIA.
Foto af barn, der kigger på voksen
Børn har brug for retning fra nogen, der kender retningen. Derfor kræver gode børnefællesskaber nærværende pædagoger.

Børnefællesskaber er i høj kurs. De er centrale i den styrkede læreplan for dagtilbud, der forskes i børn og unges egne fællesskaber, og de fleste kommuner har øjnene rettet mod potentialet i dem.

Og børnefællesskaber er vigtige, understreger lektor Simone Weng Facondini. Alligevel har hun sammen med kollega Sara Dørken Christiansen udgivet en forskningsartikel med titlen ”Børnefællesskaber i dagtilbud - et pædagogisk ideal eller en trussel mod trivsel?”

De advarer mod et fokus på børnefællesskaber, der undervurderer, i hvor høj grad børn har brug for at være omgivet af kompetente voksne, de kan spejle sig i og regulere sig i forhold til. 

Børnefællesskaber må ikke bunde i pædagogmangel 

”Tidens store ønske om at arbejde med børns fællesskaber kræver pædagoger tæt på. Mange kan tænke på børnefællesskaber som en slags Peter Pan’sk ønskeø, hvor voksne er fraværende. Men at skabe gode, udviklende børnefællesskaber kræver det modsatte - pædagoger, der er fysisk og mentalt nærværende,” siger Simone Weng Facondini.

Det er også vigtigt at holde sig for øje, hvorfor børnefællesskaber netop nu har fået så stor kommunal og politisk bevågenhed:

”Kan det for eksempel hænge sammen med, at dagsordenen passer godt ind i debatten om normeringer og manglen på uddannede pædagoger i daginstitutioner,” spørger hun.

Børn skal have retning fra nogen, der kender retningen

Det er med afsæt i udviklings- og tilknytningsteori, at de to eksperter fra VIA advarer mod, at børn og unge i for høj grad kommer til at orientere og regulere sig over for hinanden. 

Ifølge de pædagogiske sværvægtere John Bowlby og Daniel Stern er børns medfødte tilknytningssystem skabt til at søge voksne, der kan fungere som trygge pejlemærker i deres udvikling. Derfor vil børn med erfaringer om nærværende voksne orientere sig mod de voksne og regulere deres adfærd i samspil med dem, fortæller Simone Weng Facondini. Hun peger også på de canadiske forskere Gordon Neufeld og Gabor Maté, der understreger, at ’først når behovet for afhængighed bliver mødt, begynder rejsen mod ægte uafhængighed’. 

”Børn har brug for en retning fra nogen. Vel at mærke nogen, der kender retningen. Her taler Jesper Juul for eksempel om førerulve og Susan Hart om karavaneførere,” siger hun. 

Kun Gudrun kan spejle Alma korrekt

Simone Weng Facondini underviser pædagoger, lærere og ledere på VIA’s efter- og videreuddannelse. Herfra stammer praksiseksemplet, hvor en travl pædagog, Gudrun, beder en lille pige, Sofie, hjælpe en anden lille pige, Alma, med at vinke farvel til far i en svær afskedssituation. 

Praksiseksempel: Sofie hjælper Alma med at vinke

Det er morgen i børnehaven Solsikken. Alma (4 år) er ved at blive afleveret. Der er allerede mange børn på stuen. Gudrun (pædagog) sidder ved bordet og er i gang med at skære frugt, mens hun taler med de børn, som sidder ved bordet. Almas far skal til at gå, men Alma er ked af det og siger: “Far, du må ikke gå”. 

Gudrun kigger rundt i lokalet og får øje på Sofie (4 år), Almas gode veninde. 

“Sofie, vil du hjælpe Alma med at vinke?” 

Sofie nikker og går hen og tager Alma i hånden. Sammen går de hen til vinduet, hvor de venter på, at Almas far kommer og vinker. Sofie mister hurtigt opmærksomheden på Almas tristhed, og går i stedet i gang med at fortælle Alma om et cirkus. Alma er tavs og mut og kigger ud ad vinduet efter far.

Kilde: Simone Weng Facondini.

Det er pædagogen, Gudrun, der med sine ord, mimik og bevægelser ville kunne spejle Almas kropslige og sproglige signaler korrekt og give hende en oplevelse af at blive genkendt og mødt. Ikke den jævnladende Sofie, understreger Simone Weng Facondini. 

Pædagoger skal have tid til tilknytning

Gode mødeøjeblikke mellem børn og pædagoger kan ifølge tilknytningsteori give barnet en fornemmelse og forståelse af sig selv, som udvikler barnets begyndende selv. 

”Vi ved fra forskning, at mange gode mødeøjeblikke mellem børn og deres omsorgspersoner giver trygt tilknyttede børn. Det er problematisk, hvis børn skal lade sig regulere af andre børn, når de fx er kede af det eller utrygge. Det er derfor afgørende, at pædagogerne har tid til og fokus på tilknytningen til børnene,” uddyber Simone Weng Facondini.

Genkender jævnalder-regulering fra praksis

Siden Simone Weng Facondini og Sara Dørken Christiansen udgav forskningsartiklen, har ’rigtig mange’ pædagoger henvendt sig. De genkender, at børnene i højere grad orienterer sig mod jævnaldrende end tidligere. 

”Det kan for eksempel være, at de ikke lytter, når de voksne taler, men i stedet kigger på og regulerer sig efter hinanden: Gider vi det her? Skal vi høre efter? Eller hvad skal vi i stedet gøre? Pædagoger oplever børn, det er sværere at få kontakt til, som er urolige og nogle gange udadreagerende,” siger Simone Weng Facondini. 

Pædagoger som pejlemærker for børns udvikling

Pædagogerne ønsker først og fremmest at forstå, hvorfor det kan være så svært at nå igennem til børnene. De vil også have hjælp til at kunne skabe pædagogiske miljøer, hvor de som de voksne i højere grad er pejlemærker for børnenes udvikling, fortæller Simone Weng Facondini. 

Hun peger på en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening, der viser, at 2 ud af 3 børnehaveklasseledere oplever, at børnene er mindre klar til at starte i børnehaveklasse end for fem år siden. 

Samtidig er andelen af pædagoger faldet, kvaliteten er presset i daginstitutioner, og børn og unge mistrives i stigende grad. I medierne fylder historier om børn, der er grænseoverskridende og nærmest tager magten fra de voksne. 

Nej til straf, ja til mere tilknytning

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye taler om børn med ’PDO’, altså som er pissedårligt opdragede, og vil give lærerne bedre mulighed for at gribe fysisk ind over for børn, der forstyrrer fællesskabet. Men det er en fejlslutning, mener Simone Weng Facondini:

”Man kan ikke først fratage børn tilstrækkeligt med tilknytning og kompetent voksenkontakt, bl.a. i daginstitutioner, og derefter forvente, at de lytter til de voksne i skolen. Børnefællesskaber er vigtige, men når børn bliver nødt til at bruge hinanden i stedet for at bruge de voksne, er det umodne individer, der skal udvikle andre umodne individer. Det giver umodne fællesskaber. Det er det, vi ser ude i praksis,” siger hun. 

Det siger forskningen om jævnalderregulering

Børn, der i vuggestuer og børnehaver oplever, at pædagogerne har været fysisk eller følelsesmæssigt for langt væk, vil søge det næstbedste, nemlig orientere sig mod deres jævnaldrende og søge regulering hos dem. Det fastslår de canadiske forskere Gordon Neufeld og Gabor Maté i 2022. 

De påpeger, at problemet ikke ligger i selve relationerne børn imellem, men i at andre jævnaldrende bliver barnets trygge base og derved har den dominerende indflydelse på barnet udvikling.

Ifølge forskere som Susan Hart og Ditte Winther-Lindqvist har børn i daginstitutioner og indskoling begrænsede evner til følelsesmæssig mentalisering. Når børn primært orienterer sig mod hinanden i stedet for mod voksne, mister de vigtige pejlemærker, som ville kunne understøtte deres evne til at selvregulere. 

Når børn i høj grad orienterer og regulerer sig i forhold til hinanden, er det ikke overraskende, at børnehaver, skoler og fritidstilbud ser børn, der har svært ved at selvregulere, virker umodne, uopdragne og grænseoverskridende, og som det er svært ved at skabe en fælles opmærksomhed med, siger Sara Dørken Christiansen og Simone Weng Facondini fra VIA UC. 

Kilde: Simone Weng Facondini. 

Sådan kan I styrke tilknytningsfællesskaberne

  • Acceptér, at først når børnenes behov for at være nær jer voksne er opfyldt, kan I arbejde pædagogisk med deres uafhængighed.
  • Arbejd med at skabe en pædagogik, hvor børnene drages til jer voksne.
  • Arbejd med relationskompetencer i personalegruppen.
  • Prioritér relationen til børnene – både det enkelte barn og gruppen af børn.
  • Arbejd med tilknytning i jeres organisering og strukturering, fx lokaliteter, situationer og overgange).
  • Sæt fokus på forskellen mellem tilknytnings- og børnefællesskaber. Tryg tilknytning til voksne er en forudsætning for sunde børnefællesskaber.
  • Tal tilknytning mellem børn og pædagoger op over for kolleger, ledere og kommuner – som forudsætning for sunde børnefællesskaber.

Kilde: Simone Weng Facondini

Gode bøger om tilknytning - anbefalet af Simone Facondini

  • ’Dit barn har brug for dig. Forældre er vigtigere end jævnaldrende’, Gordon Neufeld og Gabor Maté, Skjødt Forlag, 2022.
  • ’Udviklende øjeblikke. Tilknytning og udvikling i pædagogisk arbejde’, Rikke Yde Tordrup, Akademisk Forlag, 2019.
  • ’Forståelsens psykologi - mentalisering i teori og praksis’, Christina Fogtmann, Samfundslitteratur, 2014.
  • ’Det nuværende øjeblik - i psykoterapi og hverdagsliv’, Daniel Stern, Hans Reitzels Forlag, 2004.

Om Simone Weng Facondini

Cand. pæd. psyk., lektor og underviser på efter- og videreuddannelsen på VIA UC. Har særligt fokus på børnefællesskaber, der er jævnalder-orienterede, relations-klare voksne, der skaber følgeskab og samhørighed med børnene, tilknytningsteori, inter-subjektivitet, selvfornemmelser og mentalisering.

Her finder du forskningsartiklen ’Børnefællesskaber – et pædagogisk ideal eller en trussel mod trivsel’, som er udarbejdet sammen med Sara Dørken Christiansen, der er cand. pæd. psyk. og adjunkt på VIA.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.