Forskere afviser Trivselskommissionen: Derfor mistrives børn og unge

Trivselskommissionen tager fejl, når den afblæser trivselskrisen. Mange unge har problemer med trivslen, og årsagerne er tydelige. Det konkluderer tre sociologer, som har analyseret ungdomslivet.
dreng med
Børn og unges mistrivsel skyldes ikke mobiltelefoner og sociale medier. Det handler om en præstations- og selvrealiseringskultur, der præger alle dele af samfundet og også præger de unges interaktioner på de sociale medier, mener sociolog Søren Juul.

Rigtig mange unge har det ikke godt. De mistrives, mangler mening i livet og bliver presset af, at vi lever i en præstations- og selvrealiseringskultur.

Sådan lyder nogle af konklusionerne i nye bog skrevet af tre sociologer, lektor emeritus Søren Juul, lektor Pia Ringø, begge fra Aalborg Universitet, og lektor emeritus Jørgen Elm Larsen, Københavns Universitet.

6 pointer fra artiklen

  1. Mange unge trives ikke, og de føler ikke, at det, de foretager sig, giver ret meget mening i deres liv. En stigende gruppe får alvorlige sociale og psykiske problemer
  2. Det er et problem, hvis man som Trivselskommissionen gør diagnosekulturen til hovedfjenden og ser bort fra de strukturelle og kulturelle forandringer, der er i samfundet.
  3. En stor del af mistrivslen skyldes strukturelle og normative forandringer i vores samfund, som presser unge mennesker på nye måder.
  4. Vi lever i en præstations- og selvrealiseringskultur, hvor hurtighed, fleksibilitet og omstillingsparathed er et krav for at få anerkendelse, og anerkendelse er helt grundlæggende for, at man overhovedet kan leve et godt liv.
  5. De sociale medier kan godt være med til at forværre mistrivslen. De er endnu en arena for præstation og selvfremstilling, og de kan føre til utilstrækkelighedsfølelse og retningsløshed. Men det grundlæggende problem er præstationskulturen.
  6. At lægge en dæmper på de præstationskrav, der præger vores samfund, vil være det allervigtigste, hvis man vil mindske mistrivslen.

De tre sociologers konklusioner går lodret imod Trivselskommissionen, der for et halvt år siden fremlagde sin længe ventede rapport. Dengang var der gode nyheder for dem, der var bekymrede for ungdommen. 

”Vi befinder os ikke i en trivselskrise, men der er en række trivselsudfordringer. Det store flertal af børn og unge lever heldigvis gode liv, men der er et mindretal af børn og unge, der mistrives,” sagde kommissionens formand Rasmus Meyer, da han dengang præsenterede resultaterne af kommissionens arbejde.

Trivselskommissionen kratter bare i overfladen

Den analyse holder slet ikke, mener de tre sociologer bag den nye bog ’Ungdomsliv i en præstations- og selvrealiseringskultur.’ I bogen kritiseres Trivselskommissionen for at mangle samfundsteoretiske begreber, og den ’kratter med sine mange anbefalinger bare i overfladen’, lyder det.

Hvis man vil forstå, hvordan ungdommen har det, er man nødt til at orientere sig i forhold til nogle af sociologiens teorier, fortæller en af forfatterne til ’Ungdomsliv i en præstations- og selvrealiseringskultur’, sociolog Søren Juul.

Børn&Unge stiller 6 spørgsmål om ungdommens trivsel, og Søren Juul svarer.

1

Hvordan har ungdommen det i dag?

”Ungdommen har det forskelligt. Det er ikke sådan, at alle unge er i alvorlig mistrivsel eller er psykisk syge. Men det er ikke det samme som at sige, at de fleste unge trives og har det godt. Rigtig mange af almengruppens unge har det faktisk ikke så godt, og de trives ikke så godt i skolen, som de gjorde før. Mange føler ikke, at det, de foretager sig, giver ret meget mening i deres liv.”

”Der er mange, der presses, men klarer skærene og kommer fint ud på den anden side, men nogle kommer også sårede ud. Og så er der en stigende gruppe, som får nogle alvorlige sociale og psykiske problemer. Ikke mindst er der en meget stærk vækst i andelen af unge, der får diagnoser som ADHD og autisme. Det er helt igennem forståeligt, når man ser på, hvad det er for nogle krav, unge mennesker udsættes for. En kultur, der kræver, at man er fleksibel, omstillingsparat og i stand til at deltage i alt muligt hele tiden, er særlig svær at håndtere for unge med funktionsvariationer.”

2

Trivselskommissionen mener, at vi ikke befinder os i en trivselskrise. Hvordan kan I nå frem til det stik modsatte resultat?

”Vi synes ikke, at Trivselskommissions måde at forstå trivselsproblemerne på er dækkende. I Trivselskommissionens rapport bliver det meget gjort til et spørgsmål om, at vi taler for meget om problemerne, og det handler om en sygeliggørende diagnosekultur. Vi vil ikke afvise, at det også kan have noget på sig, men det er et problem, hvis man gør diagnosekulturen til hovedfjenden og ser bort fra de strukturelle og kulturelle forandringer, der er i samfundet. Vi mener, at unge mennesker er udsat for en række nye typer af krav i samfundet, som presser dem - og presser nogle ud over kanten.”

3

Hvorfor mistrives ungdommen?

”Mistrivselskrisen skyldes det, vi i bogen kalder sociale patologier, altså nogle strukturelle og normative forandringer i vores samfund, som presser unge mennesker, presser dem på nye måder, og presser dem, så stadig flere bliver syge af det. Så i stedet for at sige, at trivselskrisen handler om, at vi taler for meget om problemerne, eller at moderne forældre er overbeskyttende overfor deres børn, som Trivselskommissionen gør, så siger vi, at det handler om et samfund, der presser stadig flere ud over kanten.”

”Mange samfundsmæssige processer gør, at unge mennesker mistrives, og at nogle faktisk lider. Derfor snakker vi i vores bog om nye typer af menneskelig lidelse.” 

4

I påpeger, at vi lever i en præstations- og selvrealiseringskultur. Hvorfor har det betydning for trivslen?

”Vi trækker på sociologiske teoretikere, på Axel Honneths teori om anerkendelse, og Hartmut Rosas teori om præstation, fremmedgørelse og resonans (læs boks nedenfor). Når vi kalder det samfund, vi lever i, for en præstations- og selvrealiseringskultur, så er det, fordi anerkendelsen er betinget af præstation og evnen til at realisere sig selv på den rette måde. Man skal leve op til krav om hurtighed, fleksibilitet, omstillingsparathed for at få anerkendelse, og anerkendelse er helt grundlæggende for, at man kan leve et godt liv.”

”Præstationskravene, som de unge skal leve op til, er differentierede. På den ene side har man nogle eksplicitte krav om, at man skal kunne præstere godt i skolen, leve op til eksamenskrav og klare sig godt der. Oven i det, og det presser især gruppen af unge med diagnoser, er der nogle mere implicitte forventninger om, at man skal også være social, i stand til at deltage, være på og klare sig godt i det popularitetsspil, der hele tiden foregår. Når det handler om unge med autisme, så er det især de implicitte forventninger, de har det svært med.” 

5

Det er meget udbredt at pege på mobiltelefoner og sociale medier som årsagen til mistrivslen. Er det derfor, ungdommen mistrives?

”De sociale medier kan godt være med til at forværre mistrivslen. De er endnu en arena for præstation og selvfremstilling, de kan føre til utilstrækkelighedsfølelser og retningsløshed, og de kan skabe koncentrationsbesvær og fordybelsesproblemer. Alt det er vi enige i.”

”Men problemet er ikke kun de sociale medier. Løsningen er ikke bare at få puttet de unges mobiler i skoletasken eller ind i særlige skabe. Det handler om den kultur, der findes, også på de sociale medier. Det er en præstations- og selvrealiseringskultur, der præger alle dele af samfundet og også præger de unges interaktioner på de sociale medier.”

6

Når det nu er samfundets skyld, kan vi så overhovedet gøre noget ved mistrivslen?

”Det hele er ikke samfundets skyld. Men mistrivsel er ikke bare noget, der kommer indefra. Det skyldes et samspil mellem det, de unge har med sig, og det, de bliver udsat for i samfundet. Vi skal kigge på, hvad vi kan gøre for at ændre vores skoler, så vi bliver bedre i stand til at inkludere alle unge ved at skabe nogle anderledes strukturelle rammer.”

”Hvis vi gjorde det, ville der være langt færre, der fik brug for diagnoser og udviklede funktionsproblemer, og det ville også være rigtig godt for almengruppens unge. At lægge en dæmper på de præstationskrav, der præger vores samfund, vil være det allervigtigste.”

Lynkursus: Forstå de sociologiske teorier bag ny bog om unges mistrivsel

’Ungdomsliv i en præstations- og selvrealiseringskultur’ tager afsæt i sociologiske analyser. De baserer sig blandt andet på teorier fra to tyske samfundsteoretikere og en dansk sociolog. 

Læs her, hvad de tre sociologer mener om samfundet i dag, og hvorfor udviklingen presser de unge. 

Anerkendelse

Ifølge Axel Honneth, tysk sociolog og filosof (f. 1949), er anerkendelse en grundbetingelse for selvrealisering og det gode liv. I dag er anerkendelse og udviklingen af en velfungerende identitet et spørgsmål om præstationsevne og individuel konkurrencekraft, men Honneths anerkendelsestanke bygger på en anden menneskeopfattelse. Han mener, at frihed og selvrealisering opnås gennem gensidig anerkendelse, noget som er fraværende i præstations- og selvrealiseringskulturen.

Honneth mener, at den kritiske teoris allervigtigste opgave er at identificere sociale patologier i samfundet og at udpege samfundsmæssige forhindringer for anerkendelse, selvrealisering og det gode liv. Netop de forandrede anerkendelsesbetingelser gør det sværere for voksende grupper af unge at opnå anerkendelse.

Resonans 

Ifølge Hartmut Rosa, tysk sociolog og filosof (f. 1965), opstår resonans, når mennesker oplever noget, der berører dem og vinder genklang i deres liv. Det står i modsætning til fremmedgørelsen, hvor den verden, vi møder, ikke siger os noget. Rosa peger på, at det stigende tempo i accelerationssamfundet har forringet betingelserne for resonans og ført til følelser af tomhed, retningsløshed og meningsløshed hos flere unge. 

Præstationssamfund

Ifølge Anders Petersen, dansk sociolog (1973-2022), er kravet om at præstere er blevet den centrale drivkraft bag menneskelig handlen og fungerer som et imperativ, som alle unge forventes at orientere sig efter. Det udsætter ifølge Petersen dem alle for et enormt pres, som aldrig stopper. For at trives i præstationssamfundet skal de unge være ’duelige samfundsindivider’. Det skaber et pres for at være den bedste version af sig selv såvel i skolen som sammen med venner, og det kan føre til den stigning i psykisk mistrivsel, som har ramt ungdommen. 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.