Flyt aktiviteterne, og styrk børnefællesskabet

Ny forskning peger på at, du som pædagog kan styrke børnefællesskabet i vuggestuen ved at eksperimentere med de sociale zoner, som børnene møder i institutionen. Hør om forskningen i denne podcast.
Illustration af to børn der leger på gulv
Tre forskellige zoner for børns leg kan give jer et nyt perspektiv på, hvordan børns fællesskaber kan styrkes.

Selvom du endnu ikke kan tale, har du stadig brug for at høre til i et fællesskab. For vuggestuebørn har også brug for relationer og social interaktion – godt hjulpet på vej af en pædagog. Så klart lyder det fra to forskere bag et nyt forskningsprojekt om børnefællesskaber.

En måde at få skabt bedre fællesskaber for de helt små er, når du som pædagog eksperimenterer med de sociale zoner, som børnene møder i vuggestuen. Ved at flytte aktiviteter mellem de sociale zoner og justere pædagogens rolle kan flere børn trives og tage del i fællesskabet.

Det kan for eksempel give mening at rykke lege, som normalt foregår på et tæppe på gulvet, op til bordet, da det skaber andre spilleregler og krav til børnene.

Medvirkende: Britta Ramskov Jensen, pædagog i Vinding Børnehus, og Lise Jönsson Koumaditis, forsker på VIA University College i Aarhus.

Vært: Mads Christian Heede, Kontekst & lyd 

Læs forskningsrapporten

Se artikel bragt i Børn&Unge nr. 3/2025

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.