Ny undersøgelse slår fast: Dette må du aldrig sige til merituddannede kolleger
De faglige gevinster er store, når daginstitutioner sender erfarne pædagogmedhjælpere afsted på merituddannelsen til pædagog.
Det viser den nye undersøgelse ’Meritpædagoger i kommunale daginstitutioner’ lavet af analyseinstituttet EVA.
Undersøgelsens resultater kan især være interessant nyt i områder med stor pædagogmangel.
Blandt andet fordi gevinsterne ved at merituddanne erfarne medhjælpere ser ud til at være varige: Langt de fleste fortsætter nemlig med at arbejde i samme institution i adskillige år efter at de har fuldført uddannelsen.
Alligevel er der særligt én ting, som kan få merituddannede pædagoger til at søge væk. Og det er noget, du som pædagogkollega kan være med til at modvirke.
Vi har samlet 7 af de vigtigste pointer i undersøgelsen her:
Merituddannelse booster fagligheden i daginstitutionerne
Medarbejdernes evne til at reflektere, begrunde valg og inddrage teori bliver styrket, når de merituddanner sig til pædagog. Det løfter kvaliteten i institutionen.
Merituddannede pædagoger bringer livserfaring og ro
Meritpædagoger kommer ofte med mange års arbejdserfaring. Det betyder, at de bringer ro, overblik og en moden tilgang til arbejdet med børnene. Det kan gavne både børnene og personalegruppen.
Direkte kobling til hverdagen giver sammenhæng mellem teori og praksis
Merituddannelsen til pædagog kombinerer studietid og arbejdstid. Det gør uddannelsen meget praksisnær. De studerende kan prøve ting af med det samme og kan bruge deres nye viden direkte i børnehøjde.
Vigtigt med klare rammer for arbejdspladsens rolle
Overvejelser om både økonomi og familieliv er et vilkår for mange medarbejdere i målgruppen for merituddannelsen til pædagog.
Så hvis kombinationen af studietid og arbejdstid skal blive en succes, kræver det støtte fra daginstitutionslederen.
Desuden er der brug for afklaring af forventningerne mellem uddannelsessted og arbejdsplads. Klare aftaler om sparring, tid og støtte sikrer, at både medarbejderen og institutionen får mere ud af forløbet.
Merituddannede pædagoger bliver ofte i deres institution i lang tid
Et år efter endt uddannelse arbejder 93 procent af meritpædagogerne ansat i kommunale daginstitutioner stadig i den samme institution, som da de gik i gang med uddannelsen.
73 procent arbejder stadig i samme institution efter fem år.
Dermed kan merituddannede pædagoger bidrage til at styrke kontinuiteten og stabiliteten i børnenes hverdag.
Kombination af modenhed og faglighed styrker forældresamarbejdet
Meritpædagogernes livserfaring er en gave i forældresamarbejdet, fordi meritpædagoger ofte kan møde forældrene med både faglig viden og stor modenhed.
Manglende respekt kan få merituddannede pædagoger til at søge væk
Én ting, som kan få meritpædagoger til at søge andre græsgange, er manglen på anerkendelse fra leder eller institutionens øvrige pædagoger.
Eksempelvis peger flere ledere i undersøgelsen på, at merituddannede pædagoger har søgt væk, fordi de havde svært ved at finde sig til rette i relationen til kolleger, der stadig så dem som medhjælpere.