Ny undersøgelse slår fast: Dette må du aldrig sige til merituddannede kolleger

Merituddannede pædagoger giver daginstitutionerne et fagligt boost, og de udviser stor loyalitet for deres arbejdsplads. Men særligt én ting, som andre pædagoger gør, kan få dem til at søge væk.
BUPL og resten af fagbevægelsen vender tommelfingeren ned og opfordrer regeringen til at droppe forslaget om at afskaffe store bededag
Modenhed og lyst til at udvikle sig fagligt kendetegner mange af de medarbejdere, der merituddanner sig til pædagog. Men særligt én ting, bør du undgå som kollega til merituddannede pædagoger, viser ny undersøgelse.

De faglige gevinster er store, når daginstitutioner sender erfarne pædagogmedhjælpere afsted på merituddannelsen til pædagog.

Det viser den nye undersøgelse ’Meritpædagoger i kommunale daginstitutioner’ lavet af analyseinstituttet EVA.

Undersøgelsens resultater kan især være interessant nyt i områder med stor pædagogmangel.

Blandt andet fordi gevinsterne ved at merituddanne erfarne medhjælpere ser ud til at være varige: Langt de fleste fortsætter nemlig med at arbejde i samme institution i adskillige år efter at de har fuldført uddannelsen.

Alligevel er der særligt én ting, som kan få merituddannede pædagoger til at søge væk. Og det er noget, du som pædagogkollega kan være med til at modvirke.

Vi har samlet 7 af de vigtigste pointer i undersøgelsen her:

1

Merituddannelse booster fagligheden i daginstitutionerne

Medarbejdernes evne til at reflektere, begrunde valg og inddrage teori bliver styrket, når de merituddanner sig til pædagog. Det løfter kvaliteten i institutionen.

2

Merituddannede pædagoger bringer livserfaring og ro

Meritpædagoger kommer ofte med mange års arbejdserfaring. Det betyder, at de bringer ro, overblik og en moden tilgang til arbejdet med børnene. Det kan gavne både børnene og personalegruppen.

3

Direkte kobling til hverdagen giver sammenhæng mellem teori og praksis

Merituddannelsen til pædagog kombinerer studietid og arbejdstid. Det gør uddannelsen meget praksisnær. De studerende kan prøve ting af med det samme og kan bruge deres nye viden direkte i børnehøjde.

4

Vigtigt med klare rammer for arbejdspladsens rolle

Overvejelser om både økonomi og familieliv er et vilkår for mange medarbejdere i målgruppen for merituddannelsen til pædagog.
Så hvis kombinationen af studietid og arbejdstid skal blive en succes, kræver det støtte fra daginstitutionslederen.
Desuden er der brug for afklaring af forventningerne mellem uddannelsessted og arbejdsplads. Klare aftaler om sparring, tid og støtte sikrer, at både medarbejderen og institutionen får mere ud af forløbet.

5

Merituddannede pædagoger bliver ofte i deres institution i lang tid

Et år efter endt uddannelse arbejder 93 procent af meritpædagogerne ansat i kommunale daginstitutioner stadig i den samme institution, som da de gik i gang med uddannelsen.

73 procent arbejder stadig i samme institution efter fem år.

Dermed kan merituddannede pædagoger bidrage til at styrke kontinuiteten og stabiliteten i børnenes hverdag.

6

Kombination af modenhed og faglighed styrker forældresamarbejdet

Meritpædagogernes livserfaring er en gave i forældresamarbejdet, fordi meritpædagoger ofte kan møde forældrene med både faglig viden og stor modenhed. 

7

Manglende respekt kan få merituddannede pædagoger til at søge væk

Én ting, som kan få meritpædagoger til at søge andre græsgange, er manglen på anerkendelse fra leder eller institutionens øvrige pædagoger.
Eksempelvis peger flere ledere i undersøgelsen på, at merituddannede pædagoger har søgt væk, fordi de havde svært ved at finde sig til rette i relationen til kolleger, der stadig så dem som medhjælpere.

 

Læs mere on undersøgelsen hos analyseinstituttet EVA

Sådan er undersøgelsen om merituddannede pædagoger lavet

Den nye rapport ’ Meritpædagoger i kommunale daginstitutioner’ fra analyseinstituttet EVA er baseret på:

  1. Registerdata fra Danmarks Statistik (DST)
  2. Kvalitative interviews med syv daginstitutionsledere, tre færdiguddannede meritpædagoger, seks meritpædagogstuderende og fire sporskiftestuderende.

Registerdataene omfatter meritpædagoger, som har gennemført meritpædagoguddannelsen senest i november 2022. I analysen sammenlignes de med ordinært uddannede pædagoger.

Personer med en lang videregående pædagogisk uddannelse – som fx cand.pæd. – indgår ikke. 

Sporskiftestuderende indgår kun i interviewmaterialet og er ikke omfattet af registeranalyserne, da det første hold dimitterede i 2023.

Kilde: EVA

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.