Kæmpe forskel på at være pædagog og leder: Nu skal skiftet lettes

Se de fire udfordringer, som nye ledere ifølge ledelsesekspert ofte må kæmpe med. Nyt stort projekt skal afdække nye lederes udfordringer og afprøve, hvordan lederne kan støttes.

Opgaven er en helt anden. Selvom man læser på lektien, ved man ikke, hvordan det er, før man står i det.

Sådan beskriver Peter Jespersen overgangen fra at være medarbejder til at være leder.

”Man går fra at skulle lede sig selv til at skulle lede andre. Det skaber nogle helt andre forventninger,” siger lektoren fra VIA UC, der har undervist nye ledere i mere end 20 år og som også er med til at klæde kommende ledere i flere kommuner på til jobbet.

Nye ledere har fire udfordringer

Peter Jespersen peger på fire udfordringer, som ifølge både forskning og hans erfaringer kan gøre overgangen vanskelig.

Den første udfordring er, at det er et markant rolleskifte: Man går fra at være kollega til at være leder – til en anden position og andre arbejdsopgaver.

Den anden udfordring er, at lederne skal håndtere modsatrettede problematikker: ”De skal for eksempel udvikle og spare på samme tid. Som medarbejder kan man godt sige, at det ikke kan lade sig gøre. Som leder er man nødt til at tage begge opgaver på sig,” siger lektoren.

Den tredje udfordring handler specifikt om medarbejdere, der skifter til at være ledere i den institution, hvor de i forvejen arbejdede: ”De skal sige farvel til en masse relationer. Det bliver anderledes, og de vil ofte opleve, at der bliver mere stille i kaffestuen end tidligere, når de kommer ind,” siger han.

Den sidste udfordring gælder alle nye ledere: ”Den nye leder skal træde i karakter. Det kræver personligt mod, og man skal være klar til at træffe upopulære beslutninger,” siger han og tilføjer, at det kan være særligt udfordrende i et dag- eller fritidstilbud, hvor der ofte er et forholdsvist fladt hierarki, og pædagoger er vant til at have stor indflydelse på deres eget arbejde.

Støtte til nye ledere bliver afprøvet

Netop udfordringerne for nye ledere sætter Væksthus for Ledelse fokus på med et nyt stort projekt. Det hedder ’En god start for nye ledere’. Formålet er bl.a. at indsamle mere viden om, hvad nye ledere kæmper med, og hvilken støtte de har brug for.

Som en del af projektet vil man – på baggrund af den viden, man indsamler – teste flere initiativer hos pædagogfaglige ledere, skoleledere og sygeplejerskeledere, fortæller Christina Grunwald fra BUPL's ledersekretariat, der er en af projektlederne.

”Vi spørger: Hvilke erfaringer er der, og hvilke behov har lederne? Næste trin er at undersøge, hvilke tiltag som behovene peger frem imod. De bliver afprøvet hos blandt andre pædagogiske ledere, og så følger vi med i processen,” siger hun.

Vi får mellemregningerne med

Det betyder f.eks., at nye ledere, der f.eks. deltager i ledernetværk, bliver spurgt, hvordan de oplever at være med, hvilke dele af arbejde i netværket de bruger, og hvilke de ikke bruger.

”Det bliver ikke kun en evaluering, hvor lederne tænker tilbage. Her får vi mellemregningerne med, sådan at andre kan lade sig inspirere af, hvad de oplevede i situationen,” siger Christina Grunwald.

I slutningen af 2023 bliver erfaringerne fra projektet samlet til en række anbefalinger, som udkommer i et inspirationsmateriale.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.