Guide: Sådan styrker I samarbejdet på jobbet

Man kan ikke skabe en velfungerede arbejdsplads uden et stærkt samarbejde. Det fortæller René Jensen, der er medforfatter til bogen ’Ræk Mig Lige Samarbejdet – Tak'. Her får du syv gode råd til at styrke samarbejdet på din arbejdsplads.

Man kan ikke skabe en velfungerede arbejdsplads uden et stærkt samarbejde. Det fortæller René Jensen, der som konsulent i 22 år har beskæftiget sig med at forbedre samarbejdet i organisationer og virksomheder.

Sammen med kollegaen Finn Salomonsen har han netop skrevet bogen ’Ræk Mig Lige Samarbejdet – Tak'.

Her får du syv af makkerparrets bedste råd til at styrke samarbejdet på din arbejdsplads.

1. Prioritér samarbejdet

Du har to forpligtelser i dit arbejde: At opretholde en høj faglighed og at skabe et godt samarbejde med dine kollegaer.

De to ting hænger tæt sammen: Hvis børnene i din institution skal have de bedste forudsætninger, skal du både vide, hvad du laver, og kunne samarbejde med de andre pædagoger. Men mange er ikke villige til at gå lige så langt for at sikre det gode samarbejde, som de er for at sikre en høje faglighed.

Vær bevidst om, at samarbejdet er lige så vigtigt. Ingen opnår gode resultater alene.

2. Undgå ’omsovs’

Du overhører, at din kollega skælder et barn ud. Du vurderer, at kollegaen er lige en tand for voldsom overfor barnet, men du tør ikke blande dig. Måske er du bange for, hvordan kollegaen reagerer. Måske er det en nær kollega, som du ikke har lyst til at såre. Der er gået ’omsovs’ i den.

Overdreven omsorg udspringer ofte af konfliktskyhed, og den er med til at ekskludere kollegaen fra samarbejdet.

Fang dig selv i ’omsovsen’, og hop ud af den.

3. Vær ikke bange for konfrontation

Det kan føles ubehageligt at skulle konfrontere en kollega, men det er nødvendigt, hvis samarbejdet skal være godt.

Tænk på det ubehag, du er villig til at befinde dig i for faglighedens skyld. På samme måde skal du kunne tåle midlertidige tilstande af ubehag i samarbejdet.

Hvis det føles svært, så hold fast i, at følelsen kommer af, at det er uvant for dig. Det er ikke farligt, det skal bare trænes.

4. Vær åben, forstående og faglig i din kritik

Når du skal tage snakken med kollegaen om den episode, du overværede med barnet, så vær åben og forstående.

Snakken skal indeholde tre ingredienser: Hensigt, adfærd og effekt. Fortæl kollegaen, at du forstår vedkommendes gode hensigt. Forklar, hvilken adfærd, du oplevede kollegaen havde, og fortæl om den effekt, du observerede hos barnet og måske dig selv.

Det kunne lyde sådan her: ”Jeg ved, at du havde en god intention, da du forklarede Mads, at han ikke skulle skubbe til de andre børn, men jeg lagde mærke til, at du sagde det vredt, og jeg kunne mærke i mig selv, at jeg synes, at det var rigtig ubehageligt, selvom det ikke var din hensigt.”

5. Skab en god gryderet

Samarbejdet kommer for alvor på prøve til møder. Måske oplever du, at nogle af dine kollegaer taler meget, mens andre har meldt sig helt ud. For at samarbejdet skal fungere optimalt, skal alle deltage.

Tænk på det som en gryderet: En god gryderet har mange ingredienser, der skal doseres rigtigt, så de supplerer hinanden. Det samme gør sig gældende ved møder. Vær opmærksom på, hvor meget du selv fylder til mødet i forhold til andre.

Hvis du oplever, at du selv er god til at bidrage til møderne, så læg mærke til, om der er nogen, der ikke når at sige noget, og hold lidt igen, så de kan komme på banen. Hvis du omvendt oplever, at du ikke får taletid nok, så italesæt det. Det er ikke farligt. Læs eventuelt punkt 3 igen.

6. Du skal turde at tale

Pas på med at blive tilskuer til din egen virkelighed. Måske oplever du, at du glider ud under møder og oplever det hele på afstand. Du føler dig ikke som en aktiv del, du har meldt dig mentalt ud af kampen.

Måske kan du godt se, at samarbejdet ikke virker og tænker, at nogen burde gøre noget. Men du er nogen. Husk det.

Hvis stemningen bliver dårlig, eller nogle bliver uvenner, er du med til at skabe den stemning, også selvom du ikke siger noget. Du skal turde sige noget og være med til at gøre noget ved det.

7. Kridt banen op

Det er umuligt at samarbejde alene. Hvis du forsøger at implementere disse gode råd i dit arbejde, men dine kollegaer har meldt sig ud af samarbejdet, kommer du ingen vegne.

Det er derfor vigtigt at kridte banen op: Hvad bliver der forventet af dig samarbejdsmæssigt?

Gå til din leder, og bed vedkommende tydeligt beskrive, hvad rammerne er. Hvis ikke ledelsen laver kridtstregerne på banen, laver folk dem selv.

8. Vær en tydelig leder

Som leder er det vigtigt, at du insisterer på det gode samarbejde mere, end at du appellerer til det.

Måske tænker du, at du har sagt det tydeligt nok, men det skal skæres ud i pap, at medarbejderne både er ansat til at opretholde en høj faglighed og at skabe et godt samarbejde.

Også når det skaber midlertidigt ubehag at italesætte en kollegas sniksnak til møder eller uhensigtsmæssige håndtering af en bestemt situation.

Om bogen

  • ’Ræk Mig Lige Samarbejdet – Tak!', af René Jensen og Finn Salomonsen. Forlaget Spitzen Publish, 2021. 354 sider.
  • Bogen handler om, hvordan du bliver medskaber af et højtydende professionelt samarbejde. Når samarbejdet for alvor svinger, er det fordi du og dine kolleger har rakt ud efter det. Det kommer ikke af sig selv, men skabes af fagligt stærke medarbejdere og ledere – sammen. Til glæde for de mennesker, de skaber værdi for, borgerne. Og til gavn for de ansattes egen trivsel.
  • Bogen giver en grundlæggende forståelse af, hvorfor og hvordan samarbejdet hele tiden kan og skal udvikles.

Om forfatterne

  • René Jensen og Finn Salomonsen er specialister i forbedring af samarbejde i små og store organisationer.
  • Sammen med Michael Sandborg driver de konsulentvirksomheden 'De-tre'.
  • Gennem coaching, rådgivning, supervision, temadage, konflikthåndtering, foredrag og lederuddannelser har de hjulpet mere end 25.000 ledere og medarbejdere i hele landet. Hovedsageligt i offentlige organisationer, og herunder også dagtilbud.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.