Fantasiverdener: Pædagoger åbner døren til ny kreativitet

Det kan styrke børns nysgerrighed, fantasi og kritiske sans, når pædagoger tør invitere kunstig intelligens med ind i SFO’ens kreative værksteder, viser ny forskning. AI kan også bruges i daginstitutioner, fortæller en pædagog.
illustration af hjerne
”AI kan udvide børnenes kreativitet. Men det sker kun, hvis de voksne husker at stille refleksionsspørgsmål, som giver mulighed for at vurdere og arbejde videre med det, AI’en producerer,” siger pædagog og læringskonsulent Joakim Rasmussen.

SFO’en er et oplagt og exceptionelt godt sted at afprøve og udforske kunstig intelligens med børn, netop fordi det ikke handler om undervisning, men om at skabe noget, forklarer Thomas Enemark Lundtofte. Han er lektor ved Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab på Syddansk Universitet og står bag forskningsprojektet ’Min nye, kunstige ven: legende undersøgelser af kunstig intelligens i skolefritidsordninger’. 

“SFO'en er et fuldstændig oplagt rum til at gøre børn klogere på teknologien på måder, der ligger ud over skolens ærinde,” siger han og uddyber: 

”Pædagoger og navnlig fritidspædagoger kan i kraft af deres faglighed frisætte aktiviteter, uden at det hele går i ged. Eller hvis det går i ged, så ved pædagogerne, hvad de skal gøre. Det giver bare exceptionelt gode rammer for at undersøge den nye teknologi, som kan være så svær at forstå.” 

AI blev kreativ drivkraft

Børn og pædagoger udforskede generativ kunstig intelligens, også kaldet AI, i kreative værksteder. Sammen prøvede de kræfter med programmerne ChatGPT og Copilot for at skabe ’fantasivenner’ og ’fantasiverdener’. 

For nogle børn blev AI en kreativ drivkraft. For andre var den nærmest ligegyldig. Begge dele var helt okay. Det vigtigste var, at børnene fik lov at eksperimentere, og at pædagoger stod klar til at støtte, spørge og åbne processen igen, når teknologien i nogle tilfælde lukkede kreativiteten ned.

Det skete for eksempel, at nogle børn oplevede, at AI’en kunne levere et alt for perfekt billede af den ’fantasiven’, som børnene arbejdede på – og stoppede legen. For hvad skulle de selv bidrage med, når AI havde lavet figuren helt ’færdig’, endda meget bedre end de selv ville kunne?

“Her er opgaven for en nærværende pædagog at åbne processen igen, for eksempel ved at sige: ’Kunne vi ikke arbejde med det på en anden måde?’,” siger Thomas Enemark Lundtofte

Forstå begreberne

Hvad er AI?

AI er en forkortelse af artifical intelligence eller på dansk kunstig intelligens.

Hvad er generativ AI?

Det er AI, der selv kan skabe nyt indhold, for eksempel tekst, billeder, lyd og video, ud fra en opgave (prompt), som du giver den.

Hvad er en prompt?

En prompt er den tekst, du skriver til AI’en for at få den til at svare eller skabe noget. At prompte betyder at skrive en tekst i en chatbot. 

Hvad er en chatbot? 

Ordet chatbot er en sammentrækning af ’chat’, som på dansk betyder digital samtale, og ’bot’, som stammer fra ordet robot. Det er et computerprogram designet til at efterligne et menneskes skriftlige kommunikation, og det kan indgå i avanceret dialog med brugere.

Hvad er ChatGPT?

Den p.t. mest anvendte chatbot udviklet af virksomheden OpenAI. Den kan bl.a. svare på spørgsmål, hjælpe med ideer, skrive tekster og skabe overblik over store mængder information. Den kan også skabe billeder ud fra de tekster og ideer, den bliver fodret med. Findes både i en gratis version og en betalingsversion.

Hvad er Copilot? 

Et andet større AI-værktøj, som kommer fra Microsoft og findes i programmer som Word og PowerPoint. Nogle versioner kan foreslå eller finde billeder.

Sådan kan AI udvide kreativiteten

Pædagog og læringskonsulent Joakim Rasmussen har arbejdet med AI i flere år sammen med de lidt mindre børn i daginstitutionen Holluf Pile-Tingkær i Odense. Han har også sammen med børnene afprøvet AI i kreative værksteder i forbindelse med sin masteropgave i it og læring på Aalborg Universitet.

”AI kan udvide børnenes kreativitet,” fastslår han. 

”Men det sker kun, hvis de voksne husker at stille refleksionsspørgsmål, som giver mulighed for at vurdere og arbejde videre med det, AI’en producerer. Ellers lukker den kreativiteten for tidligt.”

Læs også: Sådan fik vi engageret børn, der ikke gider saks og lim

Giver hjælp til gode historier

Joakim Rasmussen har også god erfaring med at bruge AI på andre måder. Han bruger for eksempel Microsofts Copilot til at generere historier sammen med børnene, som finder på, hvem og hvad historien skal handle om.

”Det er en central del af den nordiske pædagogik, at vi fortæller historier til børnene. Men det har altid været sådan, at vi lige snupper en bog og læser den. Med AI er der mulighed for, at vi på meget kort tid kan lave vores egen historie sammen med børnene,” siger Joakim Rasmussen.

På samme måde kan Copilot komme med ideer til nye lege på baggrund af børnenes ønsker. For eksempel en leg med pokemons, der skal kæmpe og finde en skat. Hvor god en leg AI’en foreslår, kommer helt an på, hvor god pædagogen er til at prompte med detaljer om, hvor mange børn der er med i legen, og hvad den skal handle om, er Joakim Rasmussens erfaring.

”Man skal være meget specifik og give AI’en noget at arbejde med. Jeg har også prøvet bare at skrive: ’Kan du lave en leg med en hund og en kat?’ Og så finder den bare på en virkelig fesen leg,” siger han. 

Styrk den kritiske sans

En vigtig del af arbejdet med kunstig intelligens handler om, hvordan pædagoger kan styrke børns kritiske sans over for teknologien, understreger forsker Thomas Enemark Lundtofte. 

“Pædagoger har en enormt stor, men vigtig opgave med at aktivere deres faglighed til at skabe en mere nuanceret forståelse af de her teknologier. De har et stort potentiale for at give børn forudsætninger for at begå sig med teknologien. Forudsætninger, som nogle børn ikke rigtig vil kunne få andre steder,” siger Thomas Enemark Lundtofte.

I forskningsprojektet stødte børnene for eksempel på AI’ens begrænsninger og stereotyper. Når et barn for eksempel bad om et ’rigtigt pigeværelse’, svarede AI’en med et lyserødt inferno med en mangaprinsesse og enhjørningeæstetik, fortæller Thomas Enemark Lundtofte.

”Ligesom hvis du tager det mest stereotype amerikanske blik på, hvad det vil sige at være pige, og så laver det til et værelse. Der føler barnet sig så enormt bekræftet i, at ja, det er et rigtigt pigeværelse,” fortæller forskeren.

Sådanne situationer skabte mulighed for at tale med børnene om, hvordan teknologien ’opfatter’ verden, og hvem der fodrer den med data og normer.

”Der er en rigtig spændende potentiel opgave for en pædagog i at sige: Hvorfor er det det her, som vi forstår ved et pigeværelse? Hvorfor tænker AI’en, at sådan ser et pigeværelse ud? Hvad er det for en verdensopfattelse, den har?”

Læs også: Guide: Fem pædagogiske greb til kreative AI-værksteder

Børn må ikke opgive navn og adresse

I projektet arbejdede forskere og pædagoger ud fra et klart etisk kompas. Børnene fik for eksempel at vide, at de ikke måtte opgive deres navn, adresse eller fodre AI’en med billeder af sig selv. AI’en blev omtalt som en kunstig ven, og det brugte forskere og pædagoger helt bevidst.

“Generativ kunstig intelligens er et kommercielt produkt, som vi skal være megakritiske overfor,” siger Thomas Enemark Lundtofte. 

Titlen på projektet ’Min nye, kunstige ven’ brugte forskere og pædagoger til at forklare børnene, at AI’en netop ikke er en rigtig ven. 

”Vi skal huske, at vi må ikke fortælle den, hvem vi er. Vi skal også selv være kunstige venner, når vi taler med AI’en.”

5 spørgsmål til refleksion

  1. Kan vi i vores praksis bruge teknologi som AI på en måde, der styrker børns fantasi og fællesskaber, uden at teknologien overtager legen?
  2. Hvilke pædagogiske værdier skal være styrende i vores praksis, hvis vi bruger AI?
  3. Hvordan kan vi arbejde med at give børn erfaringer med den nye teknologis muligheder og begrænsninger og bruge det til at udvikle deres kritiske sans?
  4. Hvad kan vi lære af tidligere erfaringer med ny teknologi i børn og unges hverdag (fx tablets, telefoner og sociale medier), som kan hjælpe os med at træffe bedre beslutninger om AI i dag?
  5. Har din arbejdsgiver (kommune/privat) en nedskrevet politik om brugen af AI?

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.